• Anonym (Antiextremist)

Gaza

Det som sker just nu i Gaza är outhärdligt. Oskyldiga barn, kvinnor och män dödas och tvingas svälta av Israel. Bilderna vi ser Gaza är fyllda av förtvivlan och sorg, och ändå tycks världens poliyiker stå passiva.  Människovärdet borde vara universellt, oavsett nationalitet eller religion. En människa är en människa trots israels ständiga försök att demonisera palestinier.

När bomber faller över bostadsområden, när hela familjer utplånas, när människor mördas medan de försöker skaffa mat, när barn skjuts systematiskt kan vi inte blunda. Varför accepteras det av högerpolitiker som tiger och låter brutaliteten fortsätta?

Det som behövs nu är inte fler tomma ord, utan handling. Internationella ledare måste sätta civila liv först. Tystnaden är också ett svek och varje dag av passivitet kostar oskyldiga människor livet.
  • Svar på tråden Gaza
  • KillBill
    Rataxes skrev 2026-03-28 11:16:33 följande:
    Vidare:
    Det är utomordentligt lätt att slippa detta straff,.
    Undvik att utföra terrordåd, så slipper du hamna inför domstol.
    Träskvänster och hamasvänner tycker dock att det är rätt att utföra terror mot "sionister".

Alla med normal intellektuell kapacitet bör förstå hur orimligt det är att införa dödsstraff enbart för en av Israels befolkningsgrupper. Dessutom handlar det inte bara om terrordåd, enligt lagförslaget omfattas även handlingar som präglas av nationalism, rasism eller hat, eller som är avsedda att skada staten eller dess bosättare.

Det vi ser i Israel är att illegala bosättare utsätter palestinier för mycket grovt våld utan att riskera särskilt hårda straff. Om lagen går igenom riskerar däremot palestinier som skadar en bosättare att dömas till döden.

Har man en demokratisk ryggradsreflex så inser man att detta är fel. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Alexanderlukas
    Rataxes skrev 2026-03-28 11:53:13 följande:
    Träskvänstern i sverige brukar ju kalla invandrare med högeråsikter för husb****ar.
    Gissar att det finns något liknande epitet hos ham-assvännerna och "antisionisterna".
    Så är det, och jag undrar vad hamasvänstern kallar dessa två arabisktalande iDF-officerare för? 

https://www.timesofisrael.com/senior-female-muslim-officer-tapped-as-next-idf-arabic-language-spokesperson/
    Håll stånd mot kulturvänstern!
  • KillBill
    FuckGoggleAskMe skrev 2026-03-28 10:56:26 följande:

Enligt artikeln som DN länkar till är det varken fråga om obligatoriskt eller enbart för palestinier. 

Hur kan du läsa texten och missa det uppenbara? Lagförslaget skulle enbart drabba palestinier, och för vissa handlingar skulle dödsstraff vara obligatoriskt,  det framgår klart och tydligt av artikeln.

Att israeliska bosättare inte riskerar dödsstraff för mord på palestinier, medan palestinier enligt lagförslaget alltid skulle dömas till döden, är odemokratiskt, rasistiskt och djupt orättvist. Varje människa med en demokratisk reflex borde inse det.

www.dn.se/varlden/hard-kritik-mot-forslag-om-obligatoriskt-dodstraff-for-palestinier/

Rubliken:

Ingressen:

Brödtexten:

• RebeckaZ70
    Alexanderlukas skrev 2026-03-28 12:08:51 följande:
    Så är det, och jag undrar vad hamasvänstern kallar dessa två arabisktalande iDF-officerare för? 

https://www.timesofisrael.com/senior-female-muslim-officer-tapped-as-next-idf-arabic-language-spokesperson/
    Det blir kortslutning i skallen på dem. 
    Vidare:
    Träskvänster och hamasvänner tycker dock att det är rätt att utföra terror mot "sionister".
    Alla med normal intellektuell kapacitet förstår att det går jättelätt att undvika detta dödsstraff.
    Am Israel Chai
  • Alexanderlukas
    RebeckaZ70 skrev 2026-03-28 12:25:23 följande:
    Vidare:
    Alla med normal intellektuell kapacitet förstår att det går jättelätt att undvika detta dödsstraff.
    Du vet att din beundrare kommer att opponera sig mot ditt inlägg?
    Håll stånd mot kulturvänstern!
  • Anonym (Antiextremist)
    Vidare:
    Din kommentar visar varför Israel har blivit det kanske mest extremistiska landet i världen där en stor del av israeler stödjer folkmord, apartheid, etnisk rensning och nu även en rasistisk lag där bara palestinier kan få dödsstraff men inte judar. Och försöker någon påpeka hur sjukt det är blir påhoppad och kallad för Hamas och antisemit. Sionisterna är idag största hotet mot judar som på ettbså fult sätt urvattnar begreppet antisemitism.
  • Anonym (Antiextremist)
    Alexanderlukas skrev 2026-03-28 12:31:11 följande:
    😄 Du vet att det här är ett öppet forum? Att opponera sig mot fascism är en plikt för mig.
  • RebeckaZ70
    Alexanderlukas skrev 2026-03-28 12:31:11 följande:
    Jag väntar mig inte annat, deras hat mot min person är på sätt och vis lite underhållande. Undrar vad det grundar sig i egentligen? Att jag är judinna? att jag lever med en kvinna? att jag är höger? eller en kombination av allt?
    Am Israel Chai
  • KillBill
    Rataxes skrev 2026-03-28 11:53:13 följande:
    Alexanderlukas skrev 2026-03-28 12:08:51 följande:

Menar ni att ni försvarar ett lagförslag som innebär obligatoriskt dödsstraff för vissa brott enbart för palestinier, medan israeler som begår samma handlingar inte skulle riskera samma straff?

Ett sådant förslag är inte förenligt med grundläggande demokratiska principer eller moderna rättsprinciper. Dessutom strider det mot principen om likhet inför lagen, rättssäkerheten och internationellt erkända mänskliga rättigheter, och riskerar att institutionaliserar diskriminering på etnisk eller nationalitetsbaserad grund.

Kan ni utveckla varför ni stödjer förslaget?

• Anonym (Antiextremist)
    RebeckaZ70 skrev 2026-03-28 12:42:36 följande:
    Jag väntar mig inte annat, deras hat mot min person är på sätt och vis lite underhållande. Undrar vad det grundar sig i egentligen? Att jag är judinna? att jag lever med en kvinna? att jag är höger? eller en kombination av allt?
    Nej, det är bara dina extrema åsikter som är störande och som kan liknas vid fascism. Som när tex försvarar dödsstraff som gäller bara palestinier.

Det är ett tydligt exempel på fascism och systematiskt förtryck, brutal apartheid. När staten Israel gång på gång gör skillnad mellan människor beroende på etnicitet eller nationalitet visar det att israels rättssystem inte vilar på demokratiska principer, utan på etnisk diskriminering.