• Anonym (Antiextremist)

Gaza

Det som sker just nu i Gaza är outhärdligt. Oskyldiga barn, kvinnor och män dödas och tvingas svälta av Israel. Bilderna vi ser Gaza är fyllda av förtvivlan och sorg, och ändå tycks världens poliyiker stå passiva.  Människovärdet borde vara universellt, oavsett nationalitet eller religion. En människa är en människa trots israels ständiga försök att demonisera palestinier.

När bomber faller över bostadsområden, när hela familjer utplånas, när människor mördas medan de försöker skaffa mat, när barn skjuts systematiskt kan vi inte blunda. Varför accepteras det av högerpolitiker som tiger och låter brutaliteten fortsätta?

Det som behövs nu är inte fler tomma ord, utan handling. Internationella ledare måste sätta civila liv först. Tystnaden är också ett svek och varje dag av passivitet kostar oskyldiga människor livet.
  • Svar på tråden Gaza
  • nihka
    Rataxes skrev 2026-04-18 10:16:32 följande:
    Att det nästan bara är "kändisar" jag aldrig hört talas om som står med balestina.
    Det kanske beror på avståndet från Läppland, men du kanske känner till Gina Dirawi, Oscar Zia, Zara Larsson, Stellan Skarsgård, Gustaf Skarsgård, Pernilla Wahlgren, Camilla Läckberg, Veronica Maggio och Albin Ekdal.

Är du förkyld?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Dr Nail
    Att det nästan bara är "kändisar" jag aldrig hört talas om som står med balestina.
    Annie Lennox måste du ju ändå hört talas om?!
  • Anonym (Antiextremist)
    Alexanderlukas skrev 2026-04-18 09:09:45 följande:

Förstår Greta vilken hotbild svenska judar har emot sig idag?

Hon skulle kanske ta på sig Davidsstjärnan i ett smycke runt halsen och ta en promenad i Rinkeby eller Rosengård och se hur hon blir bemött, för då hade hon fått reda på vad riktigt hot innebär!

https://bulletin.nu/greta-thunberg-overvager-lamna-sverige-efter-hot

Den högerextrema israeliska regeringen som begår folkmord i Gaza, har tydligen utsett Greta Thunberg till världens näst farligaste antisemit. 😄  Det är förstås fullständigt bisarrt och på en nivå att vår regering borde kalla upp den israeliska ambassadören och framföra kritik mot att Israel på det här sättet försöker begränsa svenska medborgares yttrandefrihet.

Att kritisera staten Israels krigsbrott och brott mot mänskligheten är naturligtvis fullt legitimt och en självklarhet för alla som står upp för humanism och internationell rätt. 

Men det den israeliska regeringen gör är dessutom långsiktigt farligt. Själva idén att sätta likhetstecken mellan staten Israel och dess hemska krigsbrott och judar är nämligen i grunden ett antisemitiskt tankegods. Men det är precis vad den israeliska regeringen gör när den sätter likhetstecken mellan kritik av staten Israel och kritik mot det judiska folket. Den arbetar därmed aktivt för att lösa upp definitionen av antisemitism. 
  • Alexanderlukas
    Det verkar inte som vänsteryttrarna håller med dig, märkligt:)
    Håll stånd mot kulturvänstern!
  • Anonym (Antiextremist)
    Greta Thunberg har mottagit hot och aggressiva angrepp efter sina uttalanden om Israels krigsbrott. Hoten kommer från personer som starkt identifierar sig som Israelanhängare eller sionister.

Att svara på politiska åsikter med hot är inte bara oacceptabelt, det undergräver hela det demokratiska samtalet. Kritiker har rätt att invända mot Thunbergs ställningstaganden, men när det övergår i trakasserier och hot passerar det en tydlig gräns.

Vi ser tydligt hur israelvänner med alla möjliga medel försöker tysta allt och alla som försöker prata om folkmord i Gaza, slakt av oskyldiga barn, apartheid och rofferi av andras land.
  • nihka
    Dr Nail skrev 2026-04-18 10:42:56 följande:
    En stor grupp artister har skrivit under ett öppet brev till USA:s president med krav på eldupphör. Bland dessa finns DrakeJennifer LopezCate BlanchettZayn MalikBradley Cooper och Ben Affleck.

Bradley Cooper var ju med i din lista för Israel. Det namnet känns säkert inte igen nu när det hamnat i "fel" lista Tungan ute
  • nihka
    Anonym (Antiextremist) skrev 2026-04-18 10:43:59 följande:
    Den högerextrema israeliska regeringen som begår folkmord i Gaza, har tydligen utsett Greta Thunberg till världens näst farligaste antisemit. 😄  Det är förstås fullständigt bisarrt och på en nivå att vår regering borde kalla upp den israeliska ambassadören och framföra kritik mot att Israel på det här sättet försöker begränsa svenska medborgares yttrandefrihet.

Att kritisera staten Israels krigsbrott och brott mot mänskligheten är naturligtvis fullt legitimt och en självklarhet för alla som står upp för humanism och internationell rätt. 

Men det den israeliska regeringen gör är dessutom långsiktigt farligt. Själva idén att sätta likhetstecken mellan staten Israel och dess hemska krigsbrott och judar är nämligen i grunden ett antisemitiskt tankegods. Men det är precis vad den israeliska regeringen gör när den sätter likhetstecken mellan kritik av staten Israel och kritik mot det judiska folket. Den arbetar därmed aktivt för att lösa upp definitionen av antisemitism. 
    Vem fan bryr sig om religion? Å titta, en judisk drönare och där flyger ett protestantiskt stridsplan. Knappast. Det är landet som är det relevanta  - inte vilken tomte man tror på.
  • Anonym (Antiextremist)
    Alexanderlukas skrev 2026-04-18 10:48:02 följande:
    Det är bara rasister, högerextremister och israelvänneer som ser vänster som något dåligt. Detta pga av att vänsterns ideologi i Sverige, vilar på centrala värden som humanitet, rättvisa och mänskliga rättigheter. Dessa värden genomsyrar vänsterns ideologiska grund. Högerextremisternas och israelvänners åsikter är starkt rasistiska, ohumana mot lika mänskliga rättigheter och därför hatar de allt som har med vänster att göra.

• Rataxes
    Dr Nail skrev 2026-04-18 10:42:56 följande:
    "Nästan bara"

Läs igen.

För övrigt delar jag Gene Simmons åsikt i frågan om kändistyckande

nypost.com/2026/03/10/us-news/kiss-legend-gene-simmons-tears-apart-celebrities-banging-on-about-politics-and-he-names-names/
    The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • Rataxes
    Alexanderlukas skrev 2026-04-18 10:48:02 följande:
    Det är en bra indikator på att jag jag har rätt.Solig
    The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.