• Anonym (Antiextremist)

Gaza

Det som sker just nu i Gaza är outhärdligt. Oskyldiga barn, kvinnor och män dödas och tvingas svälta av Israel. Bilderna vi ser Gaza är fyllda av förtvivlan och sorg, och ändå tycks världens poliyiker stå passiva.  Människovärdet borde vara universellt, oavsett nationalitet eller religion. En människa är en människa trots israels ständiga försök att demonisera palestinier.

När bomber faller över bostadsområden, när hela familjer utplånas, när människor mördas medan de försöker skaffa mat, när barn skjuts systematiskt kan vi inte blunda. Varför accepteras det av högerpolitiker som tiger och låter brutaliteten fortsätta?

Det som behövs nu är inte fler tomma ord, utan handling. Internationella ledare måste sätta civila liv först. Tystnaden är också ett svek och varje dag av passivitet kostar oskyldiga människor livet.
  • Svar på tråden Gaza
  • Rataxes
    RebeckaZ70 skrev 2025-09-20 17:28:32 följande:
    Det spelar tydligen ingen roll hur måg avgånget du blir motbevisad. Du fortsätter med dina lögner från kommunistblaskorna.
    Det finns flera såna på det här forumet, jag har precis bemött en annan lögnare i public  service tråden.
    Sen kan de hålla på och intala sig själva att de är de goda, från sina elfenbenstorn.
    The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • Anonym (Antiextremist)
    RebeckaZ70 skrev 2025-09-20 16:12:41 följande:
    Jag tycker att dessa demonstranter som stod utanför en judisk skola förtjänade att bli bespottade, av en judisk kvinna.

Ja!

Vad är det du inte fattar?

Jag bryr mig inte om de var judiska kapos eller kommunister eller båda delarna. 
    Att spotta på människor är både äckligt och vidrigt. Men extremister från Israel verkar tycka  att de får göra vad de vill.

Att hålla fast vid propagandalögner innebär att ignorera fakta trots motbevis från oberoende pålitliga organisationer och media och istället fortsätta tro på ett manipulerat budskap. Människor kan bli faktaresistenta, vilket innebär att de undviker eller förkastar information som strider mot deras övertygelser, ofta genom att skylla på konspirationer eller falska nyheter ( känner du igen det?).
  • Rataxes

Nu kan pallisaktivisterna sluta med sina krokodiltårar.

The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • Anonym (Antiextremist)
    RebeckaZ70 skrev 2025-09-20 16:12:41 följande:
    Jag tycker att dessa demonstranter som stod utanför en judisk skola förtjänade att bli bespottade, av en judisk kvinna.

Ja!

Vad är det du inte fattar?

Jag bryr mig inte om de var judiska kapos eller kommunister eller båda delarna. 
    "Judiska kapos"? Jag är inte alls förvånad över att du använder det uttrycket och är ganska säker att du inte ens fattar hur dumt det uttrycket är. Uttrycket används som en pejorativ term för att beskriva judar som kritiserar israelisk politik eller sionism, särskilt av högerextrema sionister. Det används för att ifrågasätta lojaliteten hos normaltänkande, ej hjärntvättade judar som inte stöder Israels högerextrema politik ovillkorligt, särskilt i frågor som rör etnisk rensning, apartheid och folkmord av palestinier.

Det uttrycket nvänds som en nedsättande term för judar som kritiserar Israels politik. 
    Det kan ses som en form av antisemitism, då det stämplar kritik mot Israel som ett tecken på självförakt. Detta begrepp förvränger legitima åsikter och bidrar till att tysta dissens inom den judiska gemenskapen. De största antisemiterna verkar vara sionisterna.
  • nattuw
    KillBill skrev 2025-09-20 12:06:14 följande:

Att påstå att Israel inte gjort sig skyldig till folkmord i Gaza är ett mycket märkligt påstående av dig.

Nej. Se inlägg #625 och #626.
  • nattuw
    RebeckaZ70 skrev 2025-09-20 13:26:26 följande:
    Du läser alltså Flamman? Du som från dina höga hästar alltid framhäver dig som god, för att du inte tar del av det extremister skriver?
    Det kan ju vara så att hen ser flamman och dess åsikter som det normala vilket gör att hen inte anser sig ta del av vad extremister skriver eftersom hen inte ser flamman som extrem. En sådan position skulle nog kunna få det mesta att framstå som högerextremt.
  • Rataxes
  • Anonym (Äsh)

Det som händer i Yemen, Sudan, Kongo är det riktiga hemska. Barn svälter och dör. Etc.

Gaza har mat. Israel skickar mat dit men Hamas plockar allt för att sälja på marknaden för dubbla priset.
    Allt är skådespelaeri bara!
    De har mat, fina restauranger, caféer etc. Precis öppnat ett Nutella café i centrum.
    Sluta falla för propaganda som media visar.
    Ni är döda fiskar allihopa som följer med strömmen.
    Och majoriteten av er som står vid Gaza är LGBTQ och alla ni hade blivit slängda från taket om ni åkt ner där. Men Israel hade accepterat er läggning.
    Israel är inte bakom något. Det är terroristerna HAMAS som är bakom allt.
    Israel bombade Hamas ledarna i Qatar, för Israel hatar Hamas och vill fria palestinierna från Hamas.
    Majoriteten av pressen som jobbar där jobbar för Hamas och de filmar bara och vinklar allt med barn som skådespelar bara. Allt är fejk.
    Sök på Gazawood och pallywood på instagram så ser ni med era egna ögon!
    Är det krig då promenerar man inte på stan på en marknad och shoppar. Går in i ett köpcentrum, handlar. Går fikar och äter crepes. Går fixar naglarna på salong.
    Snälla vakna

• Tom Araya
    KillBill skrev 2025-09-20 12:25:55 följande:

Som sagt: FN:s oberoende internationella undersökningskommission för det ockuperade Palestina (lett av Navi Pillay), Mark Klamberg, professor i folkrätt vid Stockholms universitet, samt Amnesty International bedömmer att Israels agerande i Gaza uppfyller kriterierna för folkmord.

Benjamin Netanyahus motiv är sannolikt att blidka de högerextrema partierna i sin regeringskoalition, i syfte att säkra sin egen makt även om det sker till priset av ett fruktansvärt mänskligt lidande.

Folkmord är en juridisk term och det är en domstol som avgör vad som är folkmord, inte en massa tyckare.