beli skrev 2025-09-02 15:41:42 följande:
Nu har jag inte läst precis alla inlägg, men ser väldigt mycket aktivitet bland tummarna. Vilka är ni egentligen som sätter tummen ner för TS och andra som försöker lyfta fram att det sker ett folkmord och att barn svälter?
Hur kan ni sätta tummen ner på empati? Vad är det ni motsätter er vad gäller rapporterna om svälten och barnadöden?
Eftersom jag är förälder och därtill har empati så lider jag alltid med barn och familjer som lider och dödas. HELT oavsett varifrån de råkar komma och var de råkar bo. Barn är barn, HELT oavsett var de bor. Ni som vill sätta tummen ner på detta, kan inte ni snälla skriva ett eget svar och förklara vad det är ni inte håller med om i detta?
Det finns antagligen några psykopater som struntar i lidande men den överväldigande majoriteten av människor är naturligtvis starkt emot död och svält, speciellt för barn.
Uppgifterna om antal döda och svältande kommer till större delen från Hamas och korrelerar inte med mängden mat som förts in och uppgifter från andra håll. Hamas terrorister räknas som civila i statistiken, och som barn om dom är 17 år.
Det finns bevis på att bilder på svältande barn är egentligen barn med svåra sjukdomar som gör dem undernärda eller kommer från tex Jemen.
Det är alltså en propagandakampanj, allt för att svartmåla Israel. I Jemen och Sudan är det svält och hundratusentals dör av svält och krig, i Afghanistan beräknas 22 millioner bli drabbade av svält snart. Men knappt något rapporteras om det, inga demonstrationer hålls, för där kan man inte skylla på Israel.
Det finns strikta juridiska definitioner på vad som är folkmord, och kriget i Gaza kvalificerar inte för det. Det finns ingen intention att döda så många palestinier som möjligt, ville Israel det skulle de inte transporterar in mat, varnat inför bombningar och massvaccinerat. De kunde lätt ha bombat bort Gaza för ett år sedan om de velat.
Om Hamas släpper gisslan och lämnar in sina vapen slutar kriget. Hamas har stulit mat, använt civila som skydd och har sagt att det främjar dem att palestinier dödas, de skjuter själva palestinier som opponerar sig. Konstigt nog stöder de flesta palestinier Hamas ändå men de har blivit indoktrinerade länge till att hata och döda judar.
Jag har empati med barnen i Gaza, befria dem från Hamas!