Tom Araya skrev 2025-09-02 22:30:51 följande:
Du menar att hela Israel utefter 1947 års eller 1967 års gränser är ockuperad mark?
Du svarar inte på hur många judar, kristna, homosexuella och transsexuella som bor i Palestina (utan att ha bosatt sig där som israeliska ockupanter)?
Anonym (Antiextremist) skrev 2025-09-02 22:55:21 följande:
Oj, förlåt att jag missade det lilla i ett hav sionistisk propaganda. Du kräver alltså svar men samtidigt svarar aldrig på mina frpgor? Och du förstår inte det här med apartheid och ockuperade områden trots min pedagogiska förklaringen? Hopplöst.
Homosexuella i Palestina? Detta argument används av sionister för att peka på att Hamas och även Fatah på Västbanken, upprätthåller ett samhälle där homosexuella inte kan leva fritt. Detta används som en slags propaganda för att framställa Palestina som en plats med religiöst och kulturellt förtryck, och därmed rättfärdiga Israels politik som deras skydd mot detta. Egentlingen hatar sionisterna homosexuella lika mycket som Hamas. Sionisterna använder det som ett sätt att marginalisera palestinska liv och politiska rättigheter i stort. Detta påstående används som ett politiskt argument, en form av "pinkwashing" där Israels relativa HBTQ-frihet i jämförelse framhävs för att kritisera och demonisera Palestina och legitimera Israels fruktansvärda handlingar utan att erkänna de mänskliga rättigheterna och lidandet i Palestina.
HBTQ-personers rättigheter är universella mänskliga rättigheter, och att både Palestina och Israel behöver hållas ansvariga för att förbättra sina respektive situationer. Ingen ska behöva välja mellan sin identitet och sin politiska tillhörighet.
Ska vi bomba Polen och Ungern? Polen är ett av de värsta länderna för HBTQ-personer, med utbrett våld, hatpropaganda och så kallade HBTQI-fria zoner som omfattar en tredjedel av landet. Även i Ungern har mycket repressiva lagar införts, som förbud mot att nämna homosexualitet i skolor och förbud mot prideparader. Homosexuella i Polen och Ungern atackeras mycket ofta på gatorna.
Tom Araya skrev 2025-09-02 23:24:09 följande:
Det var du som började med att hävda att Israel är en "apartheidregim" och när jag pekar på att den beskrivningen stämmer bättre med Palestina, särskilt under Hamas terrorvälde, då tycker du inte längre det är relevant för konflikten... I rest my case!
...och hur var det med gränser och ockupation?