• Anonym (tacksamförhjälp)

Lämnad utan förklaring

Hej. 
    För snart 3 veckor sedan blev jag lämnad av min sambo sedan 4 år tillbaka. Han gick en dag då han blev upprörd över en sak jag sa, nu är det 3 veckor senare och jag har varken fått en förklaring eller ett "riktigt avslut". 
    Detta var min absoluta favoritperson i livet, inte bara min partner han va även min bästa vän och jag är fortfarande säker på att de va min person i livet. 
    Sedan den dagen har jag inte fungerat, jag försöker, men att vakna varje morgon och behöva "gå igenom" en hel dag igen för att sedan få ett par timmars sömn är ett helvette. Jag har så många frågor då jag verkligen inte förstår, men jag har också så mycket smärta över att det inte kommer att vara vi. Han har även kvar hemnyckel och alla sina saker här.

Hur läker ni ett brustet hjärta? Och hur slutar man hoppas och undra när det inte finns ett riktigt avslut?

• Svar på tråden Lämnad utan förklaring
  • Jimmy75

Jag väljer att peka uppåt. Lo skriver klokt - det är en sorgeprocess...och i det sammanhanget är 3 veckor kort tid. Det är naturligtvis individuellt och för en del går det fort och för andra tar det lång tid. Det beror ju på en hel massa olika faktorer. Sorgen och nedstämdheten är ju din kropps sätt att ta hand om det som har hänt och en nödvändig del i att återhämta dig igen. Viktigt att den får lov att finnas det och ta sitt utrymme.

Tyvärr finns inget annat sätt än igenom det hela, men till slut kommer du ut på andra sidan igen.

Anonym (Lo) skrev 2025-08-28 21:25:51 följande:

Otroligt plågsam situation, inget besked, förklaring eller avslut!

Vill du ens vara tillsammans med en person som lämnar en annan på det underliga sättet? 

Jag tror att du ska ställa in dig på att det inte blir ni i framtiden. I alla fall om den här sortens frånvaro från hans sida inte är något som har hänt tidigare i er relation.

Ta väl hand om dig, det är en sorgeprocess som du ska igenom!

Nej och det gör så ont. Att leva med en person i 4 år, ha varandra i varje sekund och älska så djupt, till en annan va upprörd och aldrig komma tillbaka...

Nej den här frånvaron har inte funnits tidigare, jag vill vara med honom även om jag inte vill Sita här igen eller bara skulle ta in honom som "inget har hänt". Men eftersom jag inte förstår vad som hänt är det så svårt. 

Och det är så jobbigt att inte kunna övertala sin hjärna om att sluta hoppas. 
    Anonym (Lo) skrev 2025-08-28 21:30:58 följande:
    Låt det snurra men gör ändå! Ta promenaden eller gå till tvättstugan fast det snurrar parallellt!

Du kan också säga till dig själv: det här är hemskt och jag undrar så, men nu tänker jag inte grubbla på en halvtimme framåt.

Sedan, när du är där i tankarna i alla fall, upprepar du bara: "en halvtimmes paus" för dig själv. Försök alltså ta en time-out från grubblandet. Trillar du dit, för tankarna bort ifrån från det jobbiga under den halvtimmen.
    Jag ska försöka, tack. 
    Jimmy75 skrev 2025-08-28 21:41:16 följande:

Jag väljer att peka uppåt. Lo skriver klokt - det är en sorgeprocess...och i det sammanhanget är 3 veckor kort tid. Det är naturligtvis individuellt och för en del går det fort och för andra tar det lång tid. Det beror ju på en hel massa olika faktorer. Sorgen och nedstämdheten är ju din kropps sätt att ta hand om det som har hänt och en nödvändig del i att återhämta dig igen. Viktigt att den får lov att finnas det och ta sitt utrymme.

Tyvärr finns inget annat sätt än igenom det hela, men till slut kommer du ut på andra sidan igen.

Jg hoppas det, tack. 
  • Anonym (Been there)

Män lämnar när de hittat en annan - kvinnor när de hittat sig själv

• Anonym (Been there)

Män lämnar när de hittat en annan - kvinnor när de hittat sig själv

• Jimmy75

For what it´s worth - jag förstår att det är helt obegripligt för dig och att du fastnar i att undra, vilja veta och förstå vad som hände och hoppas att det på något sätt ska ordna upp sig. Din reaktion är inte ett dugg konstig, tvärtom helt normal.

• Lynx123
    Anonym (tacksamförhjälp) skrev 2025-08-28 21:15:09 följande:
    Alla säger säkert såhär, men det känns verkligen inte så. Hur länge ska ens värld va raserad. Det är liksom ett helvette att behöva va vaken, jag har inte ens tänkt på en framtid där han inte ska finnas i den. Jag jobbar hela dagarna men sen brister det, jag orkar inte umgås med folk för jag orkar inte bidra i en konversation. Det år som jag haft en mask på jobbet och så fort jag går därifrån brister det för då har jag hållit uppe den i flera timmar. 
    Det har bara gått tre veckor efter fyra års relation. Det är INGENTING. Så småningom kommer du säkert börja inse att det här inte var en så superbra relation - men sådant.brukar kräva lite tid.

Försök fokusera på annat. Gör roliga saker. Träna. Träffa vänner. Måla. Läs. Det känns tungt i början men det BLIR bättre.
  • Anonym (Hm)

Jag menar absolut inte att vara hård och sparka på någon som ligger och jag känner verkligen med dig, men från vad jag kan läsa i din TS så har du ju fått en förklaring. Du sa något som gjorde honom så arg, ledsen eller besviken att han inte längre vill vara i en relation med dig. Så du vet ju ändå vad det är som hänt. 

När man är ledsen och i sorg är det lätt att bara känna att man inte fått någon förklaring och att man inte förstår något alls, men det finns ju en förklaring. Det är nog bara att du själv inte anser att det du sa var tillräckligt för att lämna någon. 

• Lynx123
    Anonym (tacksamförhjälp) skrev 2025-08-28 21:17:27 följande:
    Hur gjorde du? 

Jag tror verkligen inte det finns någon annan (inte för jag är naiv) tvärtom är jag en osäker själ som tror värsta scenario, men att det skulle finnas någon annan är typ otänkbart. 

Jag försöker göra annat, ta promenad, se en film, lyssna på musik osv. 
    Hur länge mår man såhär innan man liksom känner att det är okej att vakna på morgonen? Att inte varje dag är en kamp liksom. 
    Har du.vänner som du kan prata med? Och i så fall - vad säger de?
Svar på tråden Lämnad utan förklaring