• Anonym (tacksamförhjälp)

Lämnad utan förklaring

Hej. 
    För snart 3 veckor sedan blev jag lämnad av min sambo sedan 4 år tillbaka. Han gick en dag då han blev upprörd över en sak jag sa, nu är det 3 veckor senare och jag har varken fått en förklaring eller ett "riktigt avslut". 
    Detta var min absoluta favoritperson i livet, inte bara min partner han va även min bästa vän och jag är fortfarande säker på att de va min person i livet. 
    Sedan den dagen har jag inte fungerat, jag försöker, men att vakna varje morgon och behöva "gå igenom" en hel dag igen för att sedan få ett par timmars sömn är ett helvette. Jag har så många frågor då jag verkligen inte förstår, men jag har också så mycket smärta över att det inte kommer att vara vi. Han har även kvar hemnyckel och alla sina saker här.

Hur läker ni ett brustet hjärta? Och hur slutar man hoppas och undra när det inte finns ett riktigt avslut?

• Svar på tråden Lämnad utan förklaring
    atyourservice skrev 2025-08-28 22:18:14 följande:

Hjärtan går att läka! Och jag hoppas att även ditt hjärta går vidare och känner glädje igen.

När mitt ex blev tillsammans med en av mina bästa vänner strax efter att vi gjorde slut var jag med om en liknande situation som du beskriver - jag orkade gå till jobbet och så fort jag kom hem bröt jag ihop. Jag grät nog på alla golvytor i hela lägenheten under den perioden. En gång la jag mig under köksbordet och på något sätt kändes det tryggt att släppa loss alla känslor där.

Nu mår jag bra! Men det tar tid och känslan som du har kommer att sitta i många dagar/veckor, kanske även månader. Några veckor är tyvärr en kort tid för att komma över någon man varit tillsammans med några år. Min moster som var en riffig kvinna och en riktigt karlätare sa till mig i tonåren att komma över någon tar lika lång tid som ungefär halva tiden man varit tillsammans med någon. I mitt fall var jag och ex:et tillsammans 5 år, och det tog ungefär fär 2,5 år att komma över sveket från ex:et och min vännen.

För mig blev något enklare att acceptera alla känslor efter att jag läst på om vad som sker i kroppen rent biologiskt när man blir lämnad - hjärna skrämmer dig och tror att du kommer bli lämnad ensam samt att närheten man får i en relation frisläpper dopamin och serotonin i hjärnan. Glädjeämnen. Som du nu inte längre får. Det vill säga, din kropp genomgår sorg och avvänjning.

Du kommer fortfarande må piss efter denna vetskap. Men som många andra skriver: det kommer bli bättre, med tiden. 

En annan  sak som hjälpte mig  att att acceptera alla negativa känslor. Jag låg många timmar i sängen/soffan och bara kände. Ensam. I ett mörkt rum. Och efter ett tag så accepterade jag att må dåligt för de var jag värd, jag hade blivit sviken av ex:et och vännen, och kvar var jag med mina känslor. Men det var mina känslor.

Ett av de sämsta tips jag fått va av mammas kille. När jag va  tjugoett blev jag dumpad och han sa "Drick tills det släpper". Naiv som jag va lydde jag hans råd, han va runt femtio och gått igen en skillsmässa innan han träffade min mamma, och jag drack två flaskor vin i min ensamhet en kväll. Allt kändes ännu mer piss, jag grät av att blivit dumpad och kräktes av alkoholen. Dagen efter var jag bakis, svullen i ansiktet av gråtande och så jävla arg på honom.

Mått råd: undvik alkohol i större mängder. Umgås istället med nära och kära. Hitta på saker. Få hjärnan att tänka på andra saker än killen. Unna dig saker för att må bra. Gör saker som du vill göra men som han kanske hindrade dig från att göra. Gör saker för bara dig. Och kommer han inte och hämtar sina grejer: elda upp dom! Han är inte värd dig och du är värd så mycket mer!

Tack för det du skrev, fyran vilket svek det måste varit. 
    Jag förstår inte om det ska ta två år, hur orkar man gå runt och fortsätta gå upp varje morgon när man mår såhär. Jag försöker fortsätta gå runt och inbilla mig att han ska finnas i min framtid, det gör jag för tanken av att han inte kommer det ger mig panik. Jag vet verkligen inte hur jag ska komma över det här, tankarna snurrar men framförallt att jag är så säker på att det här är min person liksom. Jag har så svårt att se att jag någonsin kommer känna så starkt till en annan människa som verkligen vill vara med mig för den jag är. Jag har ju tyvärr druckit en del alkohol, inte att jag supit skallen i bitar utan ex antal glas på kvällen. 
    Det finns inte något speciellt jag kan komma på som jag inte kunde göra när vi var tillsammans som jag vill göra. 
    Idag är det 3 veckor sedan, och han har inte hämtat sina saker, men han har ju också hemnyckel såklart. Jag förstår heller inte varför han gjort det, för han har haft alla chanser i världen (även när jag inte är hemma) och han vet om det. 
    NinniQX skrev 2025-08-29 07:00:36 följande:

Om han blev så sårad och arg över något du sa undrar man ju vad du sa till honom. Så egentligen vet du varför du blev lämnad. Men oavsett vad så är det otroligt jobbigt att bli lämnad. Låt det ta tid, det som fungerade för mig var att jag höll mig sysselsatt med saker. 

Det jag sa var typ att jag behöver mer bekräftelse/uppmärksamhet att han älskar mig. Det va onödigt och en känsla jag kände i stunden (och inte över tid). Men jag kan hamna i perioder då jag behöver mycket mer, vilket jag förstår kan vara krävande/jobbigt. Jag är medveten om det, men även om det skulle vara anledningen till att lämna så behöver man ju säga det, man kan inte bara dra. 
    Det är som att gå runt i en bubbla, för jag har så svårt att förstå. 
    KimLinnefeldt skrev 2025-08-29 12:00:45 följande:

På din beskrivning låter det som om han betett sig helt hänsynslöst. Man skiljs inte från någon utan att ge någon förklaring. Efter så lång tid!

Men du kanske måste "gilla läget", som militärer säger när det blir krig. Det vill säga att utgå ifrån verkligheten och göra det bästa av situationen.

För att skydda dig själv så kanske du måste bestämma dig för att er relation är slut, och börja ta hand om dig själv. Gråt, skrik, banka kudde, gå i terapi, prata med vänner. Och gå vidare i livet.

Hur bestämmer man sig, när det är ett val man verkligen inte vill, även om jag försöker känns det omöjligt. Jag vet liksom inte ens hur jag klarat dom här tre veckorna men på något sätt har jag ju gjort det, men framtiden känns så hopplös när man ska må såhär. 
    Tyra myra skrev 2025-08-30 15:04:00 följande:

Kan du försöka kontakta honom och föreslå att ni ses på en neutral plats, ta en fika eller så. Ni måste kommunicera med varandra. Du får förbereda dig på  att höra sånt du helst inte vill höra, men du måste lyssna till honom precis som han måste lyssna till dig.

Jag tror inte det kommer gå, med tanke på hur han lämnat tror jag bara att jag blir sårad i att försöka det. Mardröm att behöva höra att det är slut och det blir 100% definitivt, men samtidigt så börjar man en annan process. Så ja du har rätt mardröm men då får man ta det för vad det är, men nu är det som det finns en glimt hopp kvar. De som jag bara sitter och "väntar", jag förstår att det låter sjukt med tanke på hur han behandlat mig nu.
  • molly50
    Anonym (tacksamförhjälp) skrev 2025-08-31 21:38:45 följande:
    Det jag sa var typ att jag behöver mer bekräftelse/uppmärksamhet att han älskar mig. Det va onödigt och en känsla jag kände i stunden (och inte över tid). Men jag kan hamna i perioder då jag behöver mycket mer, vilket jag förstår kan vara krävande/jobbigt. Jag är medveten om det, men även om det skulle vara anledningen till att lämna så behöver man ju säga det, man kan inte bara dra. 
    Det tycker inte jag låter som en anledning att bara dra iväg utan en förklaring.
    Kanske tycker han att det är jobbigt att ge bekräftelse och visa känslor. Men det är ju något han borde kunna säga,i så fall.
    Jag förstår att det här känns jättejobbigt. Har du någon du kan prata med? Det är viktigt att ha stöd omkring sig när man inte mår bra.
    Känner du någon som skulle kunna be honom att komma och hämta sina saker och lämna tillbaka nyckeln? Det skulle kanske göra det lite lättare för dig att acceptera situationen.
    Skulle han komma tillbaka själv så tycker jag inte att du ska ta honom tillbaka. 
    Du verkar behöva en tryggare tillvaro än med någon som bara drar när det blåser upp till storm.
  • Anonym (Släpp hoppet)
    Varför skulle det vara onödigt? Älskar man någon så behöver man känna och veta att man är älskad tillbaka. Normalt.
    molly50 skrev 2025-08-31 21:52:05 följande:
    Det tycker inte jag låter som en anledning att bara dra iväg utan en förklaring.
    Kanske tycker han att det är jobbigt att ge bekräftelse och visa känslor. Men det är ju något han borde kunna säga,i så fall.
    Jag förstår att det här känns jättejobbigt. Har du någon du kan prata med? Det är viktigt att ha stöd omkring sig när man inte mår bra.
    Känner du någon som skulle kunna be honom att komma och hämta sina saker och lämna tillbaka nyckeln? Det skulle kanske göra det lite lättare för dig att acceptera situationen.
    Skulle han komma tillbaka själv så tycker jag inte att du ska ta honom tillbaka. 
    Du verkar behöva en tryggare tillvaro än med någon som bara drar när det blåser upp till storm.
    Ja eller snarare att han tycker det är jobbigt att jag kan komma i sånna perioder att han känner att han behöver kämpa för att jag ska "tro" att han älskar mig. Och det förstår jag är tufft, det handlar ju inte om honom det ligger ju hos mig. 
    Ja jag har familj runt omkring mig, de gör allt dom kan för mig.  
    Ja egentligen skulle jag nog kunna höra av mig till hans bror. 
    Ja och så är det, jag kan inte va med en person som drar. Och nu tror jag inte ens det är på tapeten, men jag är också villig att förlåta men bara om det finns möjligheter att det blir bättre. Men som sagt är jag ganska säker på att han vill inte vara med mig mer, men det är svårt att förstå hur han kan göra såhär, eller det är inte svårt för mig är det omöjligt, även nu när det gått tre veckor. Jag ältar i mitt huvud om och om igen. 
    Anonym (Släpp hoppet) skrev 2025-08-31 23:19:46 följande:
    Varför skulle det vara onödigt? Älskar man någon så behöver man känna och veta att man är älskad tillbaka. Normalt.
    Absolut, men det var dumt att ta upp just där och då i stunden vi befann oss i. Vi hade också haft det jätte bra bata ett par timmar innan. Och jag hade nog inte "rättigheter" egentligen, eller rättigheter men mer det fanns ingen anledning. Men så kan det ju va, de inte något man bara lämnar över känner jag. 
  • KimLinnefeldt
    Det brukar jag också be om ibland, och möts av full förståelse. 

Vi har alla sköra dagar i livet. Och lever man ihop så ska man vara varandras stöd. Det är inte alls "onödigt", det är mänskligt.

Hans reaktion är obegriplig, utifrån din beskrivning.
  • Jesper f

Även om ni inte är överens om det, men jag tycker nog ändå att han är ganska klar och tydlig. Han vill inte fortsätta. Sen om det beror på specifikt just det bråket, eller om det är ackumulerat över tid spelar egentligen mindre roll. Han "orkar" inte mer helt enkelt, och han har inget mer att säga. Jag skulle tolka det som att det inte är första bråket ni haft, och att det nått upp till halsen på honom vilka bråk eller antal bråk han helt enkelt orkar med.

Att hans möbler och saker står kvar hemma tror jag helt enkelt beror på att han har inte hittat någon annan stans att bo ännu. Han gick sannolikt bara rakt ut efter att fått nog. Så att det skulle vara "någon annan", nej, jag tror knappast det. Situationen tyder inte på det.

Det är jättesvårt att vara den som blir lämnad, men jo, livet fortsätter - i sakta mak. Du har redan fått jättebra råd av många i tråden, och det är som någon tog upp - det är ett slags sorgearbete man måste gå igenom, dag för dag. Det är helt ok och fullt natirligt att man är arg, sorgsen, besviken, förbannad och allt som tillhör. MEN, samtidigt, det är också en möjlighet att gå vidare, för vidare måste livet gå. Vid ett uppbrott är sällan båda parter lika överens om att relationen i sig är slut, men likväl måste båda parter acceptera att det är så. Det finns inget att bygga vidare på. Du kan inte tvinga en människa som inte vill att vara i en relation till dig. 

Och man bär ett antal frågor med sig, som man aldrig kommer få svar på, vars enda bot är att man måste "släppa" dem med tiden. Fördelen med ett uppbrott är ändå oftast att man brukar bli en bättre partner till nästa relation. Det finns saker man kunde gjort bättre, saker man borde sagt på ett annat sätt, saker man inte skulle sagt osv. Och det man får ta med sig av det gamla, är ändå de goda och roliga stunder man hade tillsammans. Sen får man börja på ny kula. Det är så livet fungerar i stort. Vissa saker går inte att laga.

Hoppas och önskar att du ska kunna hitta dig själv igen, och att du ska få komma vidare, så du får träffa den som VERKLIGEN väntar på dig, för han finns där ute. Du ska bara träffa honom först. 

Svar på tråden Lämnad utan förklaring