Inlägg från: EpicF |Visa alla inlägg
  • EpicF

Hade ni accepterat premiss för partners fest?

Ezmeraldah skrev 2025-09-04 10:25:16 följande:
    Benägen att hålla med. Men nu verkar det vara ett stort problem för TS. 
    Ts har aldrig skrivit att det är ett stort problem eller att hon får panik av art vara själv. 

Hon vill enbart ha kontaktuppgifter så att hon kan kontakta honom om något allvarligt händer när han är borta. Vilket är helt naturligt att vilja när man var tillsammans. 
    Inte för att rings och småprata. 
  • EpicF
    Anonym (kvinnor kan men inte TS) skrev 2025-09-04 10:27:02 följande:

Varför då beskriva det som töntigt att han leker student igen?

Att det skulle hända just den här helgen och du måste redan innan veta var han är och hur du skall kunna nå honom känns väldigt krystat och inte som att det är det som är orsaken.

Sen är frågan vad som skulle hända som gör att det verkligen skulle behövas och som flera redan varit inne på, vad skall han kunna göra åt det om han nu sitter med sina gamla skolkamrater och sjunger ekivoka snapsvisor med tillhörande intoxikation?

Om du nu är så pass duktigt att du klarat av egen magsjuka (vem har inte gjort det liksom?) och dina barns (dags att prata med nån ensamstående om verkligheten) så borde du väl vara vuxen nog att klara dig utan att din man är nåbar ett dygn.

Men sammantaget så lyser det igenom för mycket att du tycker det är töntigt och inte unnar honom att få leka med sina studentkamrater från förr och det är helt ok att tycka så men klä inte in det i nått annat än det.

De allra flesta tycker nog att det är lite omoget/töntigt med 50-åringar som ska festa och tro att de är unga studenter igen. Det är något man gör i 20-års ålder. 
  • EpicF
    Ezmeraldah skrev 2025-09-04 10:36:20 följande:
    Hon startar ju ändå en tråd om en sån här sak. 

Jag har aldrig påstått att hon vill småprata så den skiten kan du ta med nån annan. Sluta hitta på sånt som jag aldrig sagt och sluta mästra mig med självklarheter. Jag är läskunnig, tack så mycket. Det där beteendet accepterar jag inte. 

Hur tycker du att TS ska göra? 
    Ja, pga att hon vill veta om det hon som är fånig. Och nej, det är det inte. Det helt normalt att vilja ha kontaktuppgifter till sin parter när denne ska bort (oavsett hur lång tid) när man har barn tillsammans. 

Jag har sagt att du påstod att hon skulle småprata. Du läsning, men ändå så förstår inte varför ts vill ha kontaktuppgifter till sin sambo/man? 🤔

Vad ts ska göra? Naturligtvis stå på sig och ha de kontaktuppgifter hon har till hotellet. 
  • EpicF
    Spucks skrev 2025-09-04 11:17:45 följande:

Nä, inte sitt liv, men hans vill hon sätta på paus.

Självklart vill man veta direkt när något allvarligt händer. Det är inte det diskussionen handlar om. Det handlar om frågan om man, bara för att man vill veta det direkt, ska undvika allt som gör att man inte direkt får veta det. Även om det är osannolikt att något händer. Det är ju en helt annan situation om något är väntat. Om tex. en närstående ligger döende, kan man förväntar sig att han är nåbar dygnet runt. Men nu är ju inget sånt på gång.
    Ska man aldrig sätta sig på ett flyg, för då får man inte veta direkt när något händer en närstående som inte är med på flyget? Ska man aldrig stänga av sin mobil, aldrig går ut utan mobil?

Om mitt barn händer något allvarligt, vill jag vara där direkt, efter några minuter. Men att jag VILL det, betyder inte att jag inskränker mitt liv till den grad som gör detta möjligt.

Visst är det hemsk om något allvarligt händer en närstående och man kan inte nås direkt eller är långt bort. Men jag tycker det är ännu värre att leva sitt liv där man inskränka sig själv konstant, bara för att det finns en liten, teoretisk risk att något allvarligt någon gång kan hända.

Nej, det vill hon inte heller. Hon har aldrig förbjudit honom att åka. 

Ja, alla borde vilja veta direkt om något händer sina barn eller andra nära anhöriga. Det innefattar att man inte kan dra utan att vara nårbar. Det innebär dock inte att man måste vara nårbar via sina mobil eller ha den konstant påslagen. Det innebär dock att man i det minsta ska ge sin partner kontaktuppgifter till hotellet man uppehåller sig på. 

Jag har också varit på jobbresor och dylikt utan att kunna ha mobilen påslagen, men då har min sambo och mina andra barns pappor haft nr till hoteller, konferansa legg ingen eller stället jag uppehåller mig på. Just för att de ska kunna kontakta mig om något allvarligt händer. Det inskränker varken på mitt liv eller gör att mitt liv sätts på paus. 
  • EpicF
    Spucks skrev 2025-09-04 11:20:34 följande:

Se mitt svar ovan. Jag tycker inte det är frisk att leva sitt liv sådär, hela tiden beredd på att något allvarligt ska hända.

Jag tycker detta är det värsta med uppfinningen av mobilen - att bara för att det är tekniskt möjligt att bli nådd hela tiden, började folk anser att man SKA kunna nås hela tiden.
    Jag anser att det är frisk vad TS mans kompisgäng planerar.

Du tycker det är friskt att vilja ha kontaktuppgifter till hotellet ens sambo och pappan till sina barn  uppehåller sig och när sambon inte kan ha mobilen tillgänglig? 

Nähä, men då accepterar du att få dödsbesked ett dygn senare. Eller besked ett dygn senare att ditt barn ligger allvarligt skadad på IVA och svävar mellan liv och död. Men visst, det är helt ok att tycka det men då är man ingen bra förälder eller partner. 

Det är det som gör att ts vill ha kontaktuppgifter. Ol något ALLVARLGIT händer med barna eller henne skälv. Det normalt. Att däremot inte vilja ge kontaktuppgifter ens till hotellet är inte normalt när man är förälder och har ansvar över barn. 

Min sambo är på militärövning lite då och då, och kan då oftast inte nås på telefonen då dem är ute i fält. Men jag har ett nr jag kan ringa för förmedla kontakt om något allvarligt händer. Hittills har jag inte behövt ringa en enda gång. Han är helt ok med att jag har det nr och vet att jag inte skulle missbruka det. Hans egna barns mamma har samma nr. 

Hade vi däremot inte haft det nr så hade jan definitivt inte varit en bra förälder eller partner. 
  • EpicF
    Anonym (Hugin) skrev 2025-09-04 12:06:52 följande:

Tänk för några år sen när ingen hade mobil, livet fungerade då också. En förälder kunde ge sig iväg på friluftstur eller roadtrip med vänner i några dagar eller resa lång väg på tjänsteresa utan möjlighet till kontakt under lång tid. Hörde sällan om dramatiska följder av det. 

Då hade man nr till stället de övernattade/bodde på. 
  • EpicF
    Anonym (Hugin) skrev 2025-09-04 12:06:52 följande:

Tänk för några år sen när ingen hade mobil, livet fungerade då också. En förälder kunde ge sig iväg på friluftstur eller roadtrip med vänner i några dagar eller resa lång väg på tjänsteresa utan möjlighet till kontakt under lång tid. Hörde sällan om dramatiska följder av det. 

Och många fick också reda på allvarliga saker i efterhand. 
  • EpicF
    Anonym (Lilly) skrev 2025-09-04 12:29:20 följande:
    På den tiden brukade vi i min familj skriva ner kontaktuppgifter till hotell eller konferensanläggning, ifall något skulle hända. Vi hade också nummer till vännerna, och någon respektive. 
    Det var vanligt då. 
  • EpicF
    Anonym (E) skrev 2025-09-04 13:01:03 följande:
    De allra flesta fattar nog också att tanken är med största sannolikhet inte att de ska festa som 20-åringar utan faktiskt umgås med de gamla stundentkompisar. När de även går all in som de verkar göra här så är det nog rätt noga planerat med aktiviteter etc, alltså inte en suparfest och jag hade gärna åkt på det för att träffa alla och göra något som man inte brukar göra, typ bara ses på restaurang liksom
    Då borde det vara helt ok att få ha sin mobil tillgänglig och inte heller vara hemliga om destinationen. 
  • EpicF
    Anonym (Hugin) skrev 2025-09-04 13:13:02 följande:

Visst, personen i skogen kunde inte ringa på hjälp vid olyckor, men personen som satt hemma dog knappast för att de inte fick tag på personen i skogen. 

Och kanske fick man reda på först två dagar senare att faster dött men det var ju inget som var till nackdel för faster, eller förändrade någons liv. I ytterst få fall gör det skillnad. 

Vilket inte ts heller gör...

Man kanske också fick reda på tvådagars senare att ens barn hade dött. Idag kan man undvika det. 
Svar på tråden Hade ni accepterat premiss för partners fest?