• Anonym (Bah)

Hjälp mig tänka

Jag har en tid varit nyfiken på en man i min omgivning, men har inte vågat ta steget att prata med honom privat... och så plötsligt skrev HAN till mig. Vi klickade direkt. Ingen har sagt något rakt ut än, men det är tydligt att det är besvarat. Det enda jag haft lite svårt för är nivån av kontakt. Jag är jätteglad att han har ett eget liv, och inte verkar vara en sån som bygger upp sin existens runt en partner, men samtidig blir det nästan för mycket av det där.

Mitt behov av uppmärksamhet är större än hans verkar det som. Jag är inte klängig på något sätt, men när han tex inte hör av sig från det att han kommer hem tills det är dags att lägga sig, under runt 4-5 timmar, börjar jag ifrågasätta om han verkligen känner samma. Borde inte behovet av åtminstone nåt sms den tiden vara starkare? Samtidigt känns det så härligt när vi faktiskt pratar. Han får mig alltid att skratta.

Så av slump fick jag kontakt med en annan man. Han bor VÄLDIGT långt ifrån, i ett helt annat land. Jag tyckte det var kul att få inblick i en annan kultur och hade definitivt inga baktankar. Men han tog sig in, även han. Har aldrig kunnat prata lika avslappnat som jag kan med honom med någon annan och det känns i hela mig hur mycket han verkligen bryr sig. Att han fått känslor för mig råder det inga tvivel om.
    Det finns något där som bara klaffade från första början.

Och nu är mitt hjärta och hjärna kaos. Man 1 bor relativt nära, vi har väldigt mycket gemensamt och jag älskar våra samtal. Vi är lika nördiga båda två och alla fåniga skämt, där andra skulle ha tittat konstigt, bara fungerar.

Man 2 väcker något annat inom mig. Vi är också väldigt lika, men på ett annat sätt. Realistiskt tänker jag att det aldrig skulle kunna gå. Det skulle vara för svårt att få honom hit, både praktiskt och mentalt. Han har sin släkt där och jag har svårt att tro att han skulle trivas i sverige i längden. Jag kommer absolut inte flytta dit. Dels har jag barn här, dels är det på tok för varm för mig där.

Jag är okej med att hålla det vänskapligt med man 2, acceptera att vi bor för långt ifrån... men jag vill verkligen inte såra honom...

• Svar på tråden Hjälp mig tänka
  • Anonym (?)
    Anonym (Bah) skrev 2025-09-04 13:33:18 följande:

Som sagt, det handlar inte om att jag inte förstår att man kan bli upptagen, somna, eller helt enkelt fungera olika, men det ändrar inte att timtal av ledig tid spenderas utan ett ord är förvirrande för mig. I ett etablerat förhållande är det en sak, men i nyförälskelsefasen? Jag har aldrig varit med om någon som är så och då undrar jag ju lite...

Och än en gång, jag har inte inlett något med nr 2. Jag tycker väldigt mycket om honom och hade han bott i Sverige hade jag nog kunnat se vad det skulle leda till, men jag inser ju att med alla omständigheter är det dumt att ta der vidare. Notera: Jag säger ingenstans att jag är kär i nr 2.

Lär dig inte vara förvirrad om någon inte skickar dig ett sms på några timmar.

Du riskerar två saker -
    förlora en bra killar
    välja fel kille
  • Anonym (Bah)
    Anonym (?) skrev 2025-09-04 13:43:53 följande:
    Lär dig inte vara förvirrad om någon inte skickar dig ett sms på några timmar.

Du riskerar två saker -
    förlora en bra killar
    välja fel kille
    Lär och lär. Jag försöker att ta det som det kommer och fokusera på hur han är när vi väl pratar. Det är ju efter jobbet och då har det redan varit tyst majoriteten av dagen. Det är liksom inte bara kvällen, utan det blir väldigt lite kontakt sammanlagt. Det är så olikt hur jag är van vid att intresserade beter sig.

Jag riskerar inte att välja fel, 2 är inte ett alternativ, ens om jag velat.
  • Anonym (JM)
    Anonym (Bah) skrev 2025-09-04 13:33:18 följande:

Som sagt, det handlar inte om att jag inte förstår att man kan bli upptagen, somna, eller helt enkelt fungera olika, men det ändrar inte att timtal av ledig tid spenderas utan ett ord är förvirrande för mig. I ett etablerat förhållande är det en sak, men i nyförälskelsefasen? Jag har aldrig varit med om någon som är så och då undrar jag ju lite...

Och än en gång, jag har inte inlett något med nr 2. Jag tycker väldigt mycket om honom och hade han bott i Sverige hade jag nog kunnat se vad det skulle leda till, men jag inser ju att med alla omständigheter är det dumt att ta der vidare. Notera: Jag säger ingenstans att jag är kär i nr 2.

Därför jag rekommenderar dig att prata med honom och fråga om det. 

Jag har aldrig sagt att du är kär i nr 2, men det du beskriver om honom är att ha inlett en känslomässig relation även om du inte kommit till ett stadie där du är kär i honom än. 

• Olsdotter
    Anonym (?) skrev 2025-09-04 06:54:48 följande:

Klar du inte att någon du flirtar lite inte hör av sig på fyra timmar bör du jobba med dig själv innan du ger dig in i en relation

Ja, och även av andra skäl är detta det enda råd som är lämpligt här.

Förutom ovanstående, så blir du (TS, inte den jag citerar)alldeles för lätt på tok för engagerad i män. Flytta istället fokus till vad du vill göra med ditt liv...
  • Anonym (?)
    Anonym (Bah) skrev 2025-09-04 13:54:34 följande:
    Lär och lär. Jag försöker att ta det som det kommer och fokusera på hur han är när vi väl pratar. Det är ju efter jobbet och då har det redan varit tyst majoriteten av dagen. Det är liksom inte bara kvällen, utan det blir väldigt lite kontakt sammanlagt. Det är så olikt hur jag är van vid att intresserade beter sig.

Lär dig - vissa är inte lika klängiga och har inte samma behov av kontakt hela tiden. De är trygga i relationen och kan slappna av och fokusera på annat.

Risken du tar är att du får någon som skickar gulliga sms hela tiden, ringer, klänger mm som i övrigt är helt fel kille. Med kontrolbehov, svartsjuka, otryghet.
  • Anonym (?)
    Anonym (Bah) skrev 2025-09-04 13:54:34 följande:

Lär dig - vissa är inte lika klängiga och har inte samma behov av kontakt hela tiden. De är trygga i relationen och kan slappna av och fokusera på annat.

Risken du tar är att du får någon som skickar gulliga sms hela tiden, ringer, klänger mm som i övrigt är helt fel kille. Med kontrolbehov, svartsjuka, otryghet.
  • Olsdotter
    Anonym (?) skrev 2025-09-04 07:42:32 följande:
    Inse - många av oss kommer hem och har sen fullt upp med att diska, tvätta, adminsterar fotbollsklubben, ringa mamma, njuta av favoritserien odyl. Under den tiden fokuserar man på det. När det sen har lugnat ner sig skickar man ett sms.

Klarar du inte det - jobba med dig själv först. 

Ja - det skulle gå att skicka ett sms då det bara tar 30 sekunder  - men alla tänker inte och funkar så - klar du inte det jobba med dig själv först

Du har nu träffat en kille som du gillar där förutsättningarna för att bygga ett låmgsiktigt förhållande finns. Istället är du beredd att ge upp det för någon difus scammer långt bort som vet exakt hur man charmar en tej med osunt bekräftelsebehov.
    Ja, själv har jag tydlig struktur där jag redan kvällen innan gör upp en struktur för kommande dag. Där finns tid för forumvistelse, engagemang i förening, självutveckling, affärsutveckling, skönhetsvård, träning och ja: även en avsatt tid för privat kommunikation med släkt, vänner och man.

Skriver någon till mig kl 15 läser jag det först kl 19, och då läser jag samtidigt alla privata meddelanden jag har fått. De enklaste att svara på svarar jag på först (tex "sa vi kl 18 på Fredag?" och liknande ja/nej- svar).

En ny bekantskap jag vill svara mer omsorgsfullt till får vänta till sist. 
  • Anonym (Bah)
    Anonym (?) skrev 2025-09-04 14:03:32 följande:

Det är sån exet var och som jag absolut inte vill råka ut för igen. Jag VET redan att alla är olika, men det ändrar inte att det är ovant med så lite kontakt i det här stadiet. Jag sa det redan i ts, hur glad jag är över att han inte är en sån som bygger sitt liv runt mig. Det enda jobbiga är att JAG har behov av åtminstone lite mer kontakt än såhär. 
  • Anonym (Bah)
    Olsdotter skrev 2025-09-04 14:00:19 följande:
    Ja, och även av andra skäl är detta det enda råd som är lämpligt här.

Förutom ovanstående, så blir du (TS, inte den jag citerar)alldeles för lätt på tok för engagerad i män. Flytta istället fokus till vad du vill göra med ditt liv...
    Jag driver mitt eget företag och har väldigt mycket i mitt eget liv, jag vet redan vad jag vill.

Jag pratar med mängder av människor från olika länder. Det är inte "män" jag engagerar mig i, det är vissa individer.
  • Anonym (?)
    Anonym (Bah) skrev 2025-09-04 14:55:15 följande:
    Det är sån exet var och som jag absolut inte vill råka ut för igen. Jag VET redan att alla är olika, men det ändrar inte att det är ovant med så lite kontakt i det här stadiet. Jag sa det redan i ts, hur glad jag är över att han inte är en sån som bygger sitt liv runt mig. Det enda jobbiga är att JAG har behov av åtminstone lite mer kontakt än såhär. 
    Välj, en kille som denna som är bra på många vis men kanske inte skickar sms lika ofta som du önsker eller dumpa honom.

Men först, fundera på vad som är viktigt i en relation. En man som respekterar dig, som du klickar med osv. Eller en man som skickar sms varannan timme.
  • Anonym (Bah)
    Anonym (?) skrev 2025-09-04 15:01:45 följande:
    Välj, en kille som denna som är bra på många vis men kanske inte skickar sms lika ofta som du önsker eller dumpa honom.

Men först, fundera på vad som är viktigt i en relation. En man som respekterar dig, som du klickar med osv. Eller en man som skickar sms varannan timme.
    Varannan timme är att överdriva, det enda jag önskar är liiiite tätare kontakt.
  • Anonym (?)
    Anonym (Bah) skrev 2025-09-04 15:14:38 följande:
    Varannan timme är att överdriva, det enda jag önskar är liiiite tätare kontakt.
    Då lägger du i ena vågskålen liiiiite tätare kontakt och i den andra allt positivt med honom.
  • Olsdotter
    Anonym (Bah) skrev 2025-09-04 14:55:15 följande:
    Så vad är det du vill ha hjälp att tänka kring?

Jag vidhåller att du engagerar dig alldeles för mycket i män, ni är på ett stadie där hans frånvaro av sms var 3:e (?) timme (går efter vad du hittills skrivit) där han istället hör av sig var 4:e (?) timme berör dig för mycket. Hur har du tid och ork åt att fundera över varför han inte skickar sms en timme tidigare än han gör?

Du hör väl själv hur det låter? Hur mycket du bryr dig och hur mycket tid och engagemang från ditt liv detta tar vet du förstås bara själv, jag kan bara gå efter det du skriver, men jag utgår ifrån att det är en del då du efterfrågar råd angående hur du ska tänka.

Sedan har vi man nummer 2. Varför tar du ens upp honom här? Du vill ha honom som kompis, ok... Men hur är det relevant för hur du bör tänka kring man nr 1? Låter åter igen som överengagemang från din sida.
  • Anonym (Bah)

Nej, vi hörs definitivt inte av så ofta... kan gå betydligt mer än så. Tiden jag angav var efter jobbet, inte hur det är annars.

• En glad tjej
    Anonym (Bah) skrev 2025-09-04 06:36:07 följande:
    Hjälp mig tänka

Jag har en tid varit nyfiken på en man i min omgivning, men har inte vågat ta steget att prata med honom privat... och så plötsligt skrev HAN till mig. Vi klickade direkt. Ingen har sagt något rakt ut än, men det är tydligt att det är besvarat. Det enda jag haft lite svårt för är nivån av kontakt. Jag är jätteglad att han har ett eget liv, och inte verkar vara en sån som bygger upp sin existens runt en partner, men samtidig blir det nästan för mycket av det där.

Mitt behov av uppmärksamhet är större än hans verkar det som. Jag är inte klängig på något sätt, men när han tex inte hör av sig från det att han kommer hem tills det är dags att lägga sig, under runt 4-5 timmar, börjar jag ifrågasätta om han verkligen känner samma. Borde inte behovet av åtminstone nåt sms den tiden vara starkare? Samtidigt känns det så härligt när vi faktiskt pratar. Han får mig alltid att skratta.

Så av slump fick jag kontakt med en annan man. Han bor VÄLDIGT långt ifrån, i ett helt annat land. Jag tyckte det var kul att få inblick i en annan kultur och hade definitivt inga baktankar. Men han tog sig in, även han. Har aldrig kunnat prata lika avslappnat som jag kan med honom med någon annan och det känns i hela mig hur mycket han verkligen bryr sig. Att han fått känslor för mig råder det inga tvivel om.

Och nu är mitt hjärta och hjärna kaos. Man 1 bor relativt nära, vi har väldigt mycket gemensamt och jag älskar våra samtal. Vi är lika nördiga båda två och alla fåniga skämt, där andra skulle ha tittat konstigt, bara fungerar.

Man 2 väcker något annat inom mig. Vi är också väldigt lika, men på ett annat sätt. Realistiskt tänker jag att det aldrig skulle kunna gå. Det skulle vara för svårt att få honom hit, både praktiskt och mentalt. Han har sin släkt där och jag har svårt att tro att han skulle trivas i sverige i längden. Jag kommer absolut inte flytta dit. Dels har jag barn här, dels är det på tok för varm för mig där.

Jag är okej med att hålla det vänskapligt med man 2, acceptera att vi bor för långt ifrån... men jag vill verkligen inte såra honom...

Det finns de som vill ha mycket kontakt och så finns det de som inte vill ha så mycket kontakt. Det handlar nog lite om personlighet samt troligtvis också hur intresserad man är av personen. Jag blir så irriterad när folk skriver att man ska jobba med sig själv bara för att man vill ha tät kontakt med någon. Jag har ett stort bekräftelsebehov och har tack och lov en särbo som är som jag. Vi hörs mycket och ofta när vi inte ses.

Har du träffat man nummer 1? Om inte är det kanske inte så konstigt att han kan vara tyst i 4-5 timmar. Han kanske dessutom har mycket att göra. Han hör ju av sig innan ni ska sova, det är ju positivt. Om du vill ha mer kontakt kan väl du höra av dig till honom?

Jag tycker du ska glömma man nummer 2 och fokusera på nummer 1. 
  • Anonym (Pringles)
    Anonym (Bah) skrev 2025-09-04 06:36:07 följande:
    Hjälp mig tänka

Knepigt. Pratar du sex med någon av dem?
Svar på tråden Hjälp mig tänka