• Anonym (Svårt)

Vem väljer man

För att göra en lång historia kort. under ungdomen träffades jag och en kille en period. Vi blev aldrig något riktigt par men va väl lite som det ändå. 

Det rann lite ut i sanden och vi båda skaffade familj på olika håll. 

12 år senare separerade vi båda och sågs en sväng igen. Olika omständigheter gjorde att vi ändå inte blev ett par då heller. Jag hade börjat träffa en annan man redan och det blev liksom inte rätt att avsluta det pga en gammal kärlek. 

Den mannen är idag min sambo men till problemet. Min gamla kärlek och jag kan inte sluta höras. Det går lite i perioder och jag vet såklart att det är fel. Vi stöter ihop ibland då vi bor på samma område och pratar. Varje gång blir kramen lite för lång och varje gång sägs ord som syftar till hur bra vi hade kunnat ha det. Ingen av oss kan liksom gå vidare riktigt. 

Det stora problemet är att jag inte heller vill ge upp min sambo. Vi har det bra. Visst är vi oense ibland men inte mer än vad som känns normalt. 

Har ni några tips? Vad ska jag göra? Vet att det inte går att svara på egentligen. är det någon som vart i liknade situation? Jag är på riktigt kär i två personer! 

• Svar på tråden Vem väljer man
  • Anonym (Svårt)
    TL12 skrev 2025-09-05 23:15:26 följande:

välj 
    var hårdare mot dig själv och lojal mot din sambo bryt kontakten eller undvik så mkt det går 
    annars är du ju otrogen i sinnet , i dina tankar 
    finns ingen mellanväg 

Jag borde bryta ja. Vi gör det emellanåt. Ibland kommer vi bara fram till att, blir det en tredje chans så tar vi den. Just nu är återigen inte läge. Vi bestämmer att inte höras. Och gör inte det. 

sen kommer en dag efter ett halvår när vi ses på ica, eller ett föräldramöte. Vi säger hej. Kanske nån mening till. Dagen efter kan jag ha ett meddelande i inkorgen om hur fint det va att se dig igår, eller liknande. Jag svarar, detsamma och vi börjar artighetsprata. Och tankarna är tillbaka. 

• Anonym (C)
    TL12 skrev 2025-09-05 23:15:26 följande:

välj 
    var hårdare mot dig själv och lojal mot din sambo bryt kontakten eller undvik så mkt det går 
    annars är du ju otrogen i sinnet , i dina tankar 
    finns ingen mellanväg 

Vi kan väl inte välja åt TS, hon är en vuxen människa! Helt fel att försöka kommendera henne!

Men hon behöver göra ett genomtänkt och medvetet val. Inte bli kvar i mellanrummet. 

Ett sätt att processa frågan intellektuellt är att dela upp ett A4-papper i två delar på längden. Skriva fördelar med att vara kvar i sitt nuvarande förhållande på den ena sidan och nackdelar på den andra. 

Ta ett nytt papper och göra samma sak, men nu istället lista fördelar med att gå isär och pröva med de andre mannen. Och på andra sidan vilka nackdelar det kan finnas med att göra det. 

Göra det noga.

Sedan kommar du automatiskt att känslomässigt processa det som du har skrivit ned.

Att göra så hjälper dig att reda ut för dig själv hur du tänker och känner. Då kommer du börja vikta olika saker känslomässigt. För att kunna göra ett genomtänkt val, där både känslor och tänkande har varit med.

Hur du än gör så kommer du att förlora något. Så är det när man tar medvetna val, man känner och är medveten om vad man förlorar.

Men om du fortsätter så här så har du ett halvt äktenskap och ett halvt förhållande bredvid. Det kommer inte att ge någon bra utveckling för dig i längden. 
    Inte för de båda männen heller. 

Det är smärtsamt att ta sådana tunga beslut, men alternativet är att du lever som ett barn.

Alternativet till detta är att du går i psykoterapi för att komma närmare dina tankar och känslor, om du tycker att det är svårt att få fatt i dem och att få någon reda i dem. Så att du sedan kan göra ditt val.
  • Anonym (Svårt)
    Fjäril kär skrev 2025-09-06 10:02:04 följande:

Jag tror att den andra mannen väckt något inom dig som egentligen inte har med honom att göra alls.

Han har väckt känslan av att du faktiskt kan välja själv. Han representerar din egen vilja som av nån anledning först nu har kickat in i ditt liv. Äntligen har du något som bara är ditt och som du själv har en känsla för. 

Jag får känslan av att du är en velig person av den enkla anledningen att du sällan eller aldrig valt med hjärtat för att du VILL något.  Förvisso ganska bekvämt men också med den negativa baksidan att du aldrig tagit ansvar för ditt eget liv.  

Så sant. Den gången vi träffades första gången. Det va olika omständigheter som gjorde att det inte blev något. Mina barns pappa kom in i mitt liv, jag va inte alls speciellt intresserad utan såg honom mest som ett tidsfördriv. Tiden gick, han va snäll och vi blev ändå ett par. Barnen kom och det bara rullade på. Det va inget jag egentligen valt. Varje gång jag såg den här andra mannen tänkte jag på hur det hade varit. 

När vi sen gick skilda vägar visste jag inte ens att han också var singel. Jag träffade min nuvarande innan jag fick veta om deras separation. Så det rullade väl bara på då också. 

• Anonym (C)

Förvara inte det du har skrivit hemma! Du måste få processa det här i din egen takt.

• Anonym (Svårt)
    Anonym (C) skrev 2025-09-06 15:03:40 följande:
    Vi kan väl inte välja åt TS, hon är en vuxen människa! Helt fel att försöka kommendera henne!

Men hon behöver göra ett genomtänkt och medvetet val. Inte bli kvar i mellanrummet. 

Ett sätt att processa frågan intellektuellt är att dela upp ett A4-papper i två delar på längden. Skriva fördelar med att vara kvar i sitt nuvarande förhållande på den ena sidan och nackdelar på den andra. 

Ta ett nytt papper och göra samma sak, men nu istället lista fördelar med att gå isär och pröva med de andre mannen. Och på andra sidan vilka nackdelar det kan finnas med att göra det. 

Göra det noga.

Sedan kommar du automatiskt att känslomässigt processa det som du har skrivit ned.

Att göra så hjälper dig att reda ut för dig själv hur du tänker och känner. Då kommer du börja vikta olika saker känslomässigt. För att kunna göra ett genomtänkt val, där både känslor och tänkande har varit med.

Hur du än gör så kommer du att förlora något. Så är det när man tar medvetna val, man känner och är medveten om vad man förlorar.

Men om du fortsätter så här så har du ett halvt äktenskap och ett halvt förhållande bredvid. Det kommer inte att ge någon bra utveckling för dig i längden. 
    Inte för de båda männen heller. 

Det är smärtsamt att ta sådana tunga beslut, men alternativet är att du lever som ett barn.

Alternativet till detta är att du går i psykoterapi för att komma närmare dina tankar och känslor, om du tycker att det är svårt att få fatt i dem och att få någon reda i dem. Så att du sedan kan göra ditt val.

Tack! Ska göra detta! Exakt så är det. Det är ett halv av allt. Och jag går ju liksom sönder av att vara i mitten. 

Jag känner mig otrogen och vill inte vara det. 

• Anonym (C)

Det är fint att du vill tänka igenom allt nu!

Sedan är det svåra ställningstaganden. Om man, efter att ha gjort en grundlig och ärlig genomgång av alternativen, lutar för det mesta åt ett håll i beslutet, men någon gång kommer till en annan ståndpunkt, då visar det att det finns goda skäl för båda alternativen.

Men att en lösning ändå överväger, och det vanliga är då att man hamnar i det beslutet.

Sedan funderade jag på att den andre enligt dig hade haft lite alkoholproblem. Om de fortfarande finns så är det ett jätteproblem. Man kan inte få någon annan att avhålla sig, om inte  de själva bestämt sig och vill det. Det är som att deras vilja och personlighet blir kidnappad, allt går ut på att fundera på nästa möjlighet att dricka något med alkohol i. Allt annat kommer i andra hand. Det är skrämmande.

• Anonym (Svårt)
    Anonym (C) skrev 2025-09-06 17:25:04 följande:

Det är fint att du vill tänka igenom allt nu!

Sedan är det svåra ställningstaganden. Om man, efter att ha gjort en grundlig och ärlig genomgång av alternativen, lutar för det mesta åt ett håll i beslutet, men någon gång kommer till en annan ståndpunkt, då visar det att det finns goda skäl för båda alternativen.

Men att en lösning ändå överväger, och det vanliga är då att man hamnar i det beslutet.

Sedan funderade jag på att den andre enligt dig hade haft lite alkoholproblem. Om de fortfarande finns så är det ett jätteproblem. Man kan inte få någon annan att avhålla sig, om inte  de själva bestämt sig och vill det. Det är som att deras vilja och personlighet blir kidnappad, allt går ut på att fundera på nästa möjlighet att dricka något med alkohol i. Allt annat kommer i andra hand. Det är skrämmande.

Det är väl lite det att man vet vad man har men inte vad man får. Och är gräset grönare? Oftast inte. 

Alkoholen är inte ett problem längre, vad jag vet. 

• Anonym (orion)
    Anonym (Svårt) skrev 2025-09-06 21:57:29 följande:

Vore det sannolikt att du skulle veta om det, om det fortfarande var ett problem?
  • Anonym (Man)
    Anonym (Svårt) skrev 2025-09-06 14:57:13 följande:

Jag hade exakt samma vånda då. Jag va livrädd att jag valde bort honom ännu en gång. När vi hade fått en chans till. Men, jag va också rädd för att jag faktiskt inte kände honom lika mycket som min nuvarande. Jag vågade inte välja bort honom för den kärleken som inte hade blivit första gången. Tänk om den inte blev nu heller? Så jag fortsatte med det som kändes säkrast. 

Han har varit lite strulig tidigare i livet. Eller ja, lite alkohol men alltid skött jobb och familj osv. Han har idag två barn, ens bor på heltid och den andra varannan vecka, båda med samma mamma. Han lever lite ungdomsliv trots barnen men tar ansvar ändå. 

jag är nog trots detta lite rädd. Att illusionen inte stämmer. Det kanske inte alls är så bra som jag tänker. mina barn har träffat honom några gånger, som kompis. Lekt på badhuset och fikat hemma och spelat tv spel typ. Så det verkar gå bra. Men, dom trivs där vi är nu. Med min sambo och bonussyskon. Ska jag låta dom va med om allt igen? 

Var du otrogen mot din nuvarande med honom fysiskt?
  • Fjäril kär
    Anonym (Svårt) skrev 2025-09-06 21:57:29 följande:

Det är väl lite det att man vet vad man har men inte vad man får. Och är gräset grönare? Oftast inte. 

I ditt fall kan gräset absolut vara grönare på andra sidan i form av ett eget vuxet liv där DU tar kommandot och väljer själv och tar ansvar för ditt eget liv.  Du kanske skulle må bra i självförtroende och självkänsla av att bo själv och ta egna beslut. 

Det gröna gräset måste inte vara en ny man utan ett självständigt eget liv . 

För det känns som att du gör en tankevurpa ännu en gång av att låta en ny man ta beslutet åt dig om vem du ska leva med.  

Använd din tid som ensam och ta reda på vem han egentligen är och undvik att göra om samma misstag igen med att hamna i en halvdan relation du inte valde själv..  

Du är vuxen och nu måste du börja agera som det också.
Svar på tråden Vem väljer man