• Anonym (Olika)

Hur många mvc-besök var er partner med på?

Som rubriken säger, hur många besök var /är er partner med på hos barnmorskan?

Jag har ett barn sedan tidigare och då var mitt ex bara med mig på inskrivningen och ultraljudet. Min nuvarande partner vill följa med på alla besök och det känns lite ovant för mig ☺️
  • Svar på tråden Hur många mvc-besök var er partner med på?
  • Anonym (Anonym)

Min kille var med på inskrivningen förra gången men det kändes bara jobbigt. Bm ställde jobbiga frågor om vår relation som hon inte hade med att göra. Kändes bara konstigt. Det blev missfall och därav inga fler besök. Denna gången ska jag gå själv. Iaf första gången. 

• Anonym (S)

Inga besök pga pandemi, men jag hade nog fördragit det även om det inte hade varit för restriktionerna. Det känns enklare så.

• Anonym (några)
    Anonym (Olika) skrev 2025-09-05 13:09:27 följande:
    Hur många mvc-besök var er partner med på? Som rubriken säger, hur många besök var /är er partner med på hos barnmorskan?

Jag har ett barn sedan tidigare och då var mitt ex bara med mig på inskrivningen och ultraljudet. Min nuvarande partner vill följa med på alla besök och det känns lite ovant för mig ☺️
    Han var med på några, men inte alla. Jag kände inte att jag hade behov av det, och han var engagerad i alla avseenden ändå. Hade svårt nog att få ihop tid till alla besöken, så det kändes onödigt att vi skulle gå båda på varenda besök. 

Inskrivning + ultraljud var han med, och en föräldrakurs inför förlossningen med första barnet. 
  • Anonym (Anonym)

Det hade nog varit svårt för honom att följa med varje gång pga sitt jobb också kom jag att tänka på nu 

• Anonym (Idun)

Första barnet: alla
    Andra barnet: alla utom ett och han var ej med på RUL 

Men det var inget krav från min sida utan bara utifrån att han också hade tid och möjlighet. Hade han varit schemalagd på jobbet då så hade jag inte haft något emot att gå själv. RUL med nr 2 missade han pga sjukdom och det gick inte att skjuta på längre men jag hade en annan anhörig med mig. 

Under andra graviditeten så gjorde vi (utöver standard PM för gravida) även KUB, tre tillväxt-ultraljud och hade två extra besök på spec-MVC. Alla dessa var han med på. 

• Anonym (h)

Känner du dig ok med att diskutera även "pinsamma problem" med BM när han är med? Typ hemorrojder och annat som i den stilen? Besöken är för dig och hur du påverkas av graviditeten även om barnet kollas såklart så det kan vara lite jobbigt om partnerns närvaro hindrar en i samtalen med BM. Du behöver inte ha med honom om det känns bättre utan.

• Anonym (Olika)

Jag ser att det verkar vara ganska olika precis som jag misstänkte :)

Ja, jag är bekväm fullt ut med honom och vi kan prata om precis allt, även pinsamma kroppsligheter. Tror det är mer att jag inte vill att han ska känna sig tvungen. En del av besöken är ju liksom inte så spännande 😅 men Jag fattar ju att det kanske känns som att han blir lite mer delaktig när han får följa med och ex höra på hjärtljuden och så. 

• Anonym (Tvillingar)

Alla besök utom ett. Men då sa BM också att han inte skulle vara med på det besöket. Han var även med på alla ultraljud utom det första i v8. 

• Anonym (Noll)

Vi har fyra barn och min man har inte varit med på ett enda vanligt besök hos MVC. Jag hade inget behov av att han var med, och han hade inget behov av att följa med.

Det enda han var med på var ultraljuden. 

• Jemp

Han har varit med där det kändes relevant. Hälsosamtsl, inskrivning, kub, rul och nån slags grupp träff med första. Möjligen också nåt enstaka vanligt besök. 

Med andra var han med på kub, rul, kanske nåt tul men inte alla (extrakontroller) och ul-koll när jag gått över. Jag har inte känt nåt behov att ha honom med på de vanliga kontrollerna och det blir ju lite svårt med jobb osv när det inte är nödvändigt. Vid ett tillfälle väcktes dock lite oro (allt gick bra i slutändan), då hade det ju varit skönt att ha honom med men svårt att veta i förväg. 

• Anonym (X)

Min make var med på alla besök med första barnet och alla utom 1 p andra.
    Vilket trist ex du hade

• Anonym (Tvillingar)
    Jemp skrev 2025-09-05 23:41:41 följande:

Han har varit med där det kändes relevant. Hälsosamtsl, inskrivning, kub, rul och nån slags grupp träff med första. Möjligen också nåt enstaka vanligt besök. 

Med andra var han med på kub, rul, kanske nåt tul men inte alla (extrakontroller) och ul-koll när jag gått över. Jag har inte känt nåt behov att ha honom med på de vanliga kontrollerna och det blir ju lite svårt med jobb osv när det inte är nödvändigt. Vid ett tillfälle väcktes dock lite oro (allt gick bra i slutändan), då hade det ju varit skönt att ha honom med men svårt att veta i förväg. 

Jag kände inte heller något behov av det men eftersom han ville så blev det så. Det var ju även hans barn även om fokus låg på mig och bebisarna. 
  • Anonym (Olika)
    Anonym (X) skrev 2025-09-06 16:07:38 följande:

Min make var med på alla besök med första barnet och alla utom 1 p andra.
    Vilket trist ex du hade

Ja, jag föredrar ju den här varianten :)
  • Anonym (Olika)
    Anonym (Tvillingar) skrev 2025-09-07 19:45:06 följande:
    Jag kände inte heller något behov av det men eftersom han ville så blev det så. Det var ju även hans barn även om fokus låg på mig och bebisarna. 
    Jag känner lite samma. Det handlar inte om att jag har ett behov av att han ska följa med, jag klarade mig ju fint förra gången också. Däremot tycker jag att det är fint att han visar så mycket intresse och förstår att det är ett sätt för honom att få känna sig delaktig i graviditeten.
  • Jemp
    Anonym (Tvillingar) skrev 2025-09-07 19:45:06 följande:
    Han hade självklart varit välkommen om han hade velat. Det jag ville få fram var att jag (eller han) inte längtade efter mer. 
  • Anonym (Olika)
    Jemp skrev 2025-09-08 08:56:45 följande:
    Han hade självklart varit välkommen om han hade velat. Det jag ville få fram var att jag (eller han) inte längtade efter mer. 
    Så länge ni båda var nöjda var det ju precis som det passade er familj! Hjärta
  • Anonym (ABC)

Inte alla men ganska många.

Svar på tråden Hur många mvc-besök var er partner med på?