• Anonym (Elsa)

Trivs inte i huset

Jag och min familj har bott i vårt hus i tre år men jag trivs inte.Jag pendlar 50 minuter med bil enkel väg och jag var inte beredd på att det skulle kännas så slitsamt .jag vet att det finns mänga som pedlar längre men för mig är det lång väg. Åker jag kommunalt tar det 90 minuter. Jag har ingen möjlighet till flex och jag behöver ibland gå upp 4.15 för att hinna till jobbet .där vi bodde tidigare hade jag 15 min med bil till jobbet..vintern är värst. sen jag tycker om trädgården där jag bor nu men inte huset i sig.. jag har känt myvket stress och ångest. Min man är oförstående då han menar att många andra pendlar. Han vill gärna bo i hus och det ör svårt att hitta närmare stan för samma pris så han vill inte flytta. tidigare bodde vi i radhus.. vi har myvket konflikter pga detta .Vad ska vi göra ?

• Svar på tråden Trivs inte i huset
  • Anonym (Blä)

Jag hade känt mig som en slav om jag var du. 

1. Du kan byta jobb. 
    2. Du kan säga till din man att om han så gärna vill bo där med dig, så får han betala för uppehället själv tills dess att du hittat ett jobb som passar in i er nya boendesituation. För uppenbarligen så sliter ju det på dig och du vill inte ens bo där. 
    3. Du kan hota med att bli särbo om han inte går med på att flytta. 

Det är inte ett alternativ att du ska bidra ekonomiskt till boendet när du både vantrivs och hatar pendlandet.

• Anonym (Elsa)

Tyvärr så går det inte att byta jobb då det inte finns sådana tjänster att söka. Så det är tyvärr ingen möjlighet. Jag har ingen möjlighet att jobba hemifrån så måste in alla dagar 

Nordinni skrev 2025-09-06 23:17:12 följande:

Har du möjlighet att byta jobb eller jobba hemma några dagar i veckan?

• Anonym (Elsa)
    Anonym (Blä) skrev 2025-09-06 23:25:06 följande:

Jag hade känt mig som en slav om jag var du. 

1. Du kan byta jobb. 
    2. Du kan säga till din man att om han så gärna vill bo där med dig, så får han betala för uppehället själv tills dess att du hittat ett jobb som passar in i er nya boendesituation. För uppenbarligen så sliter ju det på dig och du vill inte ens bo där. 
    3. Du kan hota med att bli särbo om han inte går med på att flytta. 

Det är inte ett alternativ att du ska bidra ekonomiskt till boendet när du både vantrivs och hatar pendlandet.1. 

1. Det finns inga sådana tjänster att söka. Jag har kollat under trr års tid. Kommunerna sparar 
    2.vi har gemensam ekonomi så det blir svårt . Men annars var det bra tänkt..
    3. Det är väl det enda alternativet. Jag får hota med att flytta. 
  • Tow2Mater

Hur ofta sker de där 'behöver ibland gå upp 4.15 för att hinna till jobbet'? Det gor ju många av oss som reser i tjänsten. Ibland går flyget kl 6 på morgonen....

Skulle det kännas så mycket bättre att kliva upp 4.45? Det är väl det du rimligtvis kan tänkas gora om ni flyttar och du bara har en mycket normal 30 minuter restid till jobbet.

Du skriver 'familj' - jag antar han tar barnen på morgnarna? Om inte är ju det en sak som kan ge dig mer tid.

• Anonym (Fredde)

Pendlar din man till sitt jobb? Eller jobbar han i närheten eller kanske hemifrån? 
    Har ni barn som ska till skola eller dagis? Måste de åka skolbuss eller kan de gå eller cykla till skolan? 
    Vantrivs du så mycket med sakernas tillstånd och blir så trött av pendlingen (vilket jag kan förstå) och om din partner är så oförstående, ja då får ni väl dela på er. Antingen permanent eller bli särbos och träffas på helgerna. 
    Har ni barn som mår bra av bo där ni nu bor kan de väl stanna hos sin far om ni delar på er.                                                                           

• Dexter dot com

Han vill inte flytta och du vill inte bo kvar så testa att bli särbo eller skaffa en övernattningslgh nära ditt jobb så du slipper pendla.

• Anonym (Betty)
    Tow2Mater skrev 2025-09-07 00:19:54 följande:

Hur ofta sker de där 'behöver ibland gå upp 4.15 för att hinna till jobbet'? Det gor ju många av oss som reser i tjänsten. Ibland går flyget kl 6 på morgonen....

Skulle det kännas så mycket bättre att kliva upp 4.45? Det är väl det du rimligtvis kan tänkas gora om ni flyttar och du bara har en mycket normal 30 minuter restid till jobbet.

Du skriver 'familj' - jag antar han tar barnen på morgnarna? Om inte är ju det en sak som kan ge dig mer tid.

Håller med om att ts verkar gå upp tidigt oavsett. Kvart över fyra är tidigt men hittar du ett jobb som ligger 30 minuter närmare så måste hon ändå gå upp 4.45. Och det är också tidigt. 

Finns det något annat ts du kan göra för att inte behöva gå upp så tidigt? Är det när du åker kommunalt bara det blir de tiderna? Kan ni ha två bilar så du alltid kan åka bil? Kan du göra något smidigare på morgonen? Duscha kvällen innan? Äta frukost på jobbet om ni har någon fm fika? Förbereda så mycket som möjligt kvällen innan. Lägga fram torrvaror till frukosten. Lägga fram kläder. 
  • Anonym (Tess)

Jag hade också tyckt att det var för långt med 50 min bilkörning enkel väg. Om man bara kan åka med och slappna av är det en annan sak. Jag gissar att det beror på hur ansträngande man tycker det är att köra bil om det är för jobbigt eller inte. Det är ju väldigt subjektivt så att säga att andra inte tycker det är jobbigt hjälper dig föga. 

Förklara allvaret för din man.  Att bo i radhus är väl inte så himla illa.  Varför är det viktigt för honom att bo i hus? 

• Aliona

Om din man absolut vill bo i huset så kanske en kompromiss kan vara att du går ner i arbetstid? Det gör inget skillnad på pendlingen i sig, men den totala tiden det tar för arbete+pendling. Då får han ta större ansvar för er ekonomi. 

• Anonym (X)

Har ni, eller planerar ni att skaffa, barn?

• Anonym (Elsa)
    Anonym (Betty) skrev 2025-09-07 07:19:39 följande:
    Håller med om att ts verkar gå upp tidigt oavsett. Kvart över fyra är tidigt men hittar du ett jobb som ligger 30 minuter närmare så måste hon ändå gå upp 4.45. Och det är också tidigt. 

Finns det något annat ts du kan göra för att inte behöva gå upp så tidigt? Är det när du åker kommunalt bara det blir de tiderna? Kan ni ha två bilar så du alltid kan åka bil? Kan du göra något smidigare på morgonen? Duscha kvällen innan? Äta frukost på jobbet om ni har någon fm fika? Förbereda så mycket som möjligt kvällen innan. Lägga fram torrvaror till frukosten. Lägga fram kläder. 
    Jag åker med bil och vi har två bilar. Jag äter frukost på jobbet de dgr jag börjar tidigt som är .2 dgr/ vecka .de andra dgr går jag upp 5.30 som känns mer normal tid tycker jag.tack för alla tips ändå. 
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (X) skrev 2025-09-07 10:17:43 följande:

Har ni, eller planerar ni att skaffa, barn?

Vi har barn men den yngsta går i mellanstadiet så tar sig själv rill skolan..de två andra är nästan vuxna. 
  • Anonym (Tess)

Skulle din man kunna ta mer av hemarbetet och avlasta dig på så vis? Det är ändå 70 min extra per dag du lägger jämfört med innan. Om han tar på sig motsvarande tid vad gäller hemarbete så kanske han både får bättre förståelse för hur trött du blir och du kan få mer tid till återhämtning 

Svar på tråden Trivs inte i huset