• Anonym (Lämnad)

Lämnad utan förvarning

För en vecka sedan blev jag lämnad av min sambo sedan 16 år.  Jag var på jobbet, fick ett sms. När jag kom hem var hälften av saker i huset borta. En av hundarna var medtagen, en kvarlämnad.
    Min sambo gick inte att nå per telefon, svarade inte på sms. Hus var inköpt en månad innan (utan att jag visste om det). Där bor sambon nu. 
    Ingen annan är inblandad, och där är jag helt säker. Ingen misshandel har förekommit 

Det jag upplever varit svårt under vår relation är kommunikation. Jag upplevde aldrig att jag kände min sambo, hon var så tystlåten. Men det var någon jag tyckte väldigt mycket om att leva med. Tyvärr måste hon ha vantrivts oerhört för att lämna så här.

Hur hanterar man sådant här?

• Svar på tråden Lämnad utan förvarning
  • Anonym (Better safe than sorry or dead)

Ja eftersom hon har tillämpat Kvinnojoursmetoden för att lämna dig är du knappast en oskyldig liten anka, det har jag svårt att tro.

Hon känner sig hotad av dig och tror att du hade kunnat flippa ur och yxmörda henne.

Om du trots allt inte är en galen yxmördare rekommenderar jag att du bara låter henne vara ifred och söker terapi för att förstå vad som spårade ur här, medan du tänkte på annat.

• Anonym (Lämnad)
    Anonym (Better safe than sorry or dead) skrev 2025-09-11 19:11:08 följande:

Ja eftersom hon har tillämpat Kvinnojoursmetoden för att lämna dig är du knappast en oskyldig liten anka, det har jag svårt att tro.

Hon känner sig hotad av dig och tror att du hade kunnat flippa ur och yxmörda henne.

Om du trots allt inte är en galen yxmördare rekommenderar jag att du bara låter henne vara ifred och söker terapi för att förstå vad som spårade ur här, medan du tänkte på annat.

Jag är själv kvinna, har varken hotat eller förtryckt min sambo. Har själv hjälpt en vän ur ett misshandelsförhållande mitt i natten med "kvinnojoursmetoden".
    Jag har uppenbarligen inte varesig lyssnat på eller sett henne, vilket är rent fruktansvärt ur alla aspekter.
    Men nej, jag tror inte att hon kände hit från mig, däremot att hon undvek en diskussion/känslomässig reaktion på det sättet.
  • Anonym (Elin)

Hur var er relation den senaste tiden? Något bråk, har nI varit elaka mot varandra? något måste ha hänt. Vad hände

• Anonym (Nina)

Jag är en sån Som lämnade min make från "ingenstans" men sanningen är att jag hade arbetat fram beslutet under ett drygt år och bearbetat det.   Jag hade fått nog av ett äktenskap som inte fungerade . Kommunikationen var i princip obefintlig och han ansåg dessutom att vi hade det jättebra och ville inte ändra på något.  

Med det sagt så har du nog nyckeln i din känsla att du inte kände henne och att Kommunikationen därför inte fungerade , sen kan man ju förstås vända och vrida på VARFÖR det inte funkade att prata med varandra. Du känner henne bättre men utifrån mig själv så är det svårt att vara förtrogen med nån som inte lyssnar och som inte kan ta in att det finns problem och som tycker allt är finemang..  Min man var superbra på att planera framtiden men hade noll intresse av att checka med mig om jag ens ville samma sak.. Han kunde inte förstå att jag skulle kunna ha en annan åsikt. 

Så hur bra var ert förhållande egentligen - handen .på hjärtat? 

• Olsdotter
    Anonym (Lämnad) skrev 2025-09-11 19:05:30 följande:
    Lämnad utan förvarning

För en vecka sedan blev jag lämnad av min sambo sedan 16 år.  Jag var på jobbet, fick ett sms. När jag kom hem var hälften av saker i huset borta. En av hundarna var medtagen, en kvarlämnad.
    Min sambo gick inte att nå per telefon, svarade inte på sms. Hus var inköpt en månad innan (utan att jag visste om det). Där bor sambon nu. 
    Ingen annan är inblandad, och där är jag helt säker. Ingen misshandel har förekommit 

Det jag upplever varit svårt under vår relation är kommunikation. Jag upplevde aldrig att jag kände min sambo, hon var så tystlåten. Men det var någon jag tyckte väldigt mycket om att leva med. Tyvärr måste hon ha vantrivts oerhört för att lämna så här.

Hur hanterar man sådant här?

Vilket fruktansvärt abrupt avslut för dig. Jag känner verkligen med dig.

Några råd:
    Det första är att du behöver acceptera att du inte kommer att få svar. Hon har valt att helt undvika att behöva svara på varför hon gick, så du har inget val. Att fundera hit och dit på vad som kan ha hänt och varför hon gjorde som hon gjorde är naturligt, men leder ingenstans för dig.
    När du börjar fundera över det här, då tvingar du dig istället att tänka på vad du nu vill och ska göra med ditt liv. 

Det andra är att skriva upp allt bra du upplevt under dessa 16 år med din föredetta sambo. Sedan läser du vad du skrivit. Se dessa tillfällen framför dig och tillåt dig att känna det du känner. Sedan tackar du för alla dessa år, det är en stor del av era liv som ni har gett till varandra.

Hon klarar inte av att öppna sig, och det beror inte på dig. 

Nu gäller det för dig att ta dig igenom dagarna. Sätt upp 3 saker du måste sköta, tex jobb, hus och hund. Skippa resten!

Var noga med att ta hand om dig själv, både psykiskt, fysiskt och emotionellt. Satsa på självutveckling!

En dag kommer du att känna att du fått distans till det som nu hänt, och du kommer att känna glädje igen.
  • Jimmy75

Låter fruktansvärt jobbigt. Såklart lätt för mig att säga här, men tror det enda du kan göra är att skriva upp det här under kategorin obegripliga saker för närvarande, acceptera att såna saker händer ibland och sedan försöka gå vidare. Det går aldrig förstå ett (till synes) irrationellt beteende genom rationellt tänkande. Om ni inte har saker som behöver hanteras genom en bodelning så försök att gå vidare.

• Fjäril kär

Beklagar verkligen,  vilken tuff sits. 

Men som läget är nu med att hon har nytt hus och faktiskt flyttat och dessutom inte haft fungerande kommunikation så kommer du inte få särskilt mycket svar. Hon har kommunicerat klart.  

Det du behöver göra nu konkret är väl att ta reda på om det finns praktiska bitar att lösa med hennes flytt och som hon kan behöva lösa i efterhand.   Typ gemensamma lån, bankkonton,  bilar , hundarna etc.  Ägna dig åt att ta reda på sånt och skriv lista på eventuella saker hon måste ta ansvar för. 

Sen får du på något sätt meddela henne den listan (utan personliga kommentarer) och hoppas att hon är villig att göra ett avslut på dom bitarna iallafall. 

• Anonym (Lämnad)
    Anonym (Elin) skrev 2025-09-11 20:00:31 följande:

Hur var er relation den senaste tiden? Något bråk, har nI varit elaka mot varandra? något måste ha hänt. Vad hände

Vi har haft mycket roligt tillsammans, gjort mycket och gjort långa resor tillsammans. Vår vardag var generellt harmonisk, nästan lite för lugn. Hon säger även nu att vår relation på många sätt var fantastisk. 
    Men när vi hade diskussioner/bråk så fick jag ett verbalt/kommunikativt övertag. Det blev en destruktiv dynamik där hon blev tyst. Jag tar på mig det.
  • Anonym (Lämnad)
    Anonym (Nina) skrev 2025-09-11 20:11:46 följande:

Jag är en sån Som lämnade min make från "ingenstans" men sanningen är att jag hade arbetat fram beslutet under ett drygt år och bearbetat det.   Jag hade fått nog av ett äktenskap som inte fungerade . Kommunikationen var i princip obefintlig och han ansåg dessutom att vi hade det jättebra och ville inte ändra på något.  

Med det sagt så har du nog nyckeln i din känsla att du inte kände henne och att Kommunikationen därför inte fungerade , sen kan man ju förstås vända och vrida på VARFÖR det inte funkade att prata med varandra. Du känner henne bättre men utifrån mig själv så är det svårt att vara förtrogen med nån som inte lyssnar och som inte kan ta in att det finns problem och som tycker allt är finemang..  Min man var superbra på att planera framtiden men hade noll intresse av att checka med mig om jag ens ville samma sak.. Han kunde inte förstå att jag skulle kunna ha en annan åsikt. 

Så hur bra var ert förhållande egentligen - handen .på hjärtat? 

Jag tror att mycket vi gjorde i vardagen egentligen fungerade. Vi hade lätt för att hitta på saker, renovera huset, vandra, paddla osv. 

Men tyckte ofta inombords att jag inte hittade nycklarna till att prata med henne, och visste inte hur jag skulle ställa frågor, ge trygghet och vara för att hitta en balans där hon vågade ta sitt dansgolv i besittning, var ganska förtvivlad över det. 

Och vid konflikter blev det än sämre balans.
    Som sagt, jag tar på mig skulden över att jag inte lyckats vara den bästa partnern och vännen i världen för denna helt fantastiska människa, så att hon kände sig tvungen att lämna vår relation.
  • Anonym (Lämnad)
    Fjäril kär skrev 2025-09-11 20:31:07 följande:

Beklagar verkligen,  vilken tuff sits. 

Men som läget är nu med att hon har nytt hus och faktiskt flyttat och dessutom inte haft fungerande kommunikation så kommer du inte få särskilt mycket svar. Hon har kommunicerat klart.  

Det du behöver göra nu konkret är väl att ta reda på om det finns praktiska bitar att lösa med hennes flytt och som hon kan behöva lösa i efterhand.   Typ gemensamma lån, bankkonton,  bilar , hundarna etc.  Ägna dig åt att ta reda på sånt och skriv lista på eventuella saker hon måste ta ansvar för. 

Sen får du på något sätt meddela henne den listan (utan personliga kommentarer) och hoppas att hon är villig att göra ett avslut på dom bitarna iallafall. 

Ja, hon är väldigt praktisk och på det sättet pragmatisk så det kommer vi nog att lösa.

Jag bor nu ensam i ett gigantiskt hus med jättestor trädgård, och kommer nog inte att kunna bo kvar där, helt enkelt för att en person rimligen inte kan klara det. Kan inte heller ha kvar min hund, eftersom jag pendlar många mil till jobbet. 

Jag har nu fått till en kommunikation mellan min sambo och barnen (som ju blev lika lämnade), så det börjar fungera på den fronten nu.
Svar på tråden Lämnad utan förvarning