Olsdotter skrev 2025-09-12 15:20:19 följande:
Det är vad jag menar med att hennes val inte har med dig att göra.
Att hon kramar och pussar dig visar att hon fortfarande har en anknytning till dig. Det är inte lätt för någon att lämna efter 16 år.
Samtidigt är det inte juste, utan ett väldigt egoistiskt beteende utan hänsyn till hur det påverkar dig.
Om hon skulle vilja återuppta er relation, hur skulle du reagera?
Och: om ni åter blev ett par, skulle du kunna känna dig trygg i den relationen?
...och nu ringde hon och sa att hon känner sig osäker på sitt beslut och att hon inte vet....
Nej, jag känner lite som du skrev, att tillit i en relation måste finnas från bådas sidor. Även jag har ju behov av att känna mig trygg. Så jag är inte i nuläget ett dugg intresserad av ett förhållande igen.
Nu känner jag att vi skall bo isär, och inte ha ett förhållande. Hon kommer att gå i konflikthantering terapi, vilket är bra eftersom hon oftast inte är klar över vad hon har för tankar och åsikter om saker, och det är inte specifikt i diskussioner med mig.
Vi kommer ju att ha kontakt, och hör av dig för hon ju. Kontakt kommer ju också naturligt iom barnen och den grundfamiljesammanhållning vi har.
Ja, hon är i grunden absolut ingen egocentrisk människa, tvärtom väldigt oegennyttig och ställer upp för alla på allt i alla lägen. Är folk till lags. Däremot så har hon nog så pass mycket med sig själv så att den här handlingen blev "egocentrisk".
Jag tror inte att hon i dagsläget skulle klara av att ta in vad det här sättet att separera fick för effekter på barnen, och mig. Så jag väljer att inte ens ta upp det de gånger vi setts eller pratat.
Skulle det däremot vara så att vi umgås mer, som vänner, så kommer jag i framtiden att berätta hur det blev för oss.
Vår tonåring skrek till henne att om hon varit det minsta instabil i sig själv så hade händelsen att en förälder plötsligt flyttar utan förvarning kunnat få henne att ta sitt liv, och det är ett träffsäkert påpekade