• Anonym (Bert-Åke Wallengren)

Man: Måste du komma?

Kvinnor kan också svara, förstås. Jag undrar om män i allmänhet ser sex som misslyckat om de inte kommer. Eller om de ser det som något tantriskt och fortsätter ha sex senare eller en annan dag. Och vad hans kvinna tycker om det.

Jag känner att vill ha orgasm varje gång, och att om jag missar det så måste jag vänta minst en vecka till nästa chans. Frun vill inte ha sex oftare än så.

Jag frågade henne igår om att avbryta och sen fortsätta senare eller nästa dag, varvid hon svarade: Men måste du ha orgasm?

• Svar på tråden Man: Måste du komma?
  • Anonym (H)

Min man säger att han inte måste komma, det är inte det viktigaste. 

• Anonym (Nej)

Nej, jag måste inte komma. Och i regel så kommer jag inte heller.
    Jag kan få orgasm om jag vill men jag väljer oftast att låta bli.

Min fru får ofta flera orgasmer men det är en lång och slingrig väg dit. Och minsta lilla avsteg från den vägen raserar allt. Hon tappar koncentrationen eller "känslan". Hon är vidare väldigt orgasmfixerad så att bara ha sex för att njuta av sexet utan att komma är inget för henne. Så vårt sex handlar i regel om att följa manualen som leder till 3-4 orgasmer för henne. Dom är ofta kraftiga och intensiva.

Min orgasm är fjuttig i jämförelse och oftast känner jag att den inte är värd besväret. Hon vill väl nog att jag också kommer men oftast är hon väldigt utpumpad efteråt så hade hon fått önska så skulle jag komma per automatik när hennes sista orgasm klingar ut. Så när jag rullar av henne och på hennes fråga säger att jag också är nöjd så nöjer hon sig med det. Jag har vid några få tillfällen gått ut på toaletten och runkat av mig. Någon gång på hennes förslag.

Men oftast så låter jag min kåthet hänga kvar ett tag för att sakta sjunka tillbaka.

Så nej...jag måste inte alls komma. Sex handlar om hennes njutning och hennes orgasmer. Inget annat. 

• Anonym (B)
    Mayjel skrev 2025-09-16 00:53:48 följande:
    Bara av nyfikenhet, hur yttrar sig din anorgasmi? Rör det sig om smärta vid uppnått klimax eller bara en oförmåga att ta sig dit?
    En oförmåga att ta sig dit. Ensam och med hjälpmedel kan jag få orgasm, men även det är så omständligt och osexigt ibland så jag orkar inte göra det så ofta (kanske 1-2 gånger i månaden). Har onanerat med hjälpmedel med annan person i rummet, kan hålla på en halvtimme men kommer ingen vart. Fått yonimassage i två timmar, det var skönt men ingen orgasm. Jag frågade massören om de andra kvinnorna han masserat har kommit, och han svarade att de kommit 2-4 gånger under ett pass som är hälften så långt som mitt var.

Känns inte kul. Och jag tycker som sagt att det låter sjukt lyxigt att få det varje gång man har sex, vilket de flesta män gör.
    Anonym (P) skrev 2025-09-15 22:44:53 följande:

Det är så klart skönast om jag kommer men det är verkligen ingen katastrof om jag inte gör det. Det är skönt ändå.

Men om du är jätteupphetsad och nära, men inte kommer, är det inte svårt då att bryta och börja på något annat? Känner du ingen frustration och gärna vill börja om igen samma dag eller annan dag?
    Anonym (Nej) skrev 2025-09-16 08:11:44 följande:

Men oftast så låter jag min kåthet hänga kvar ett tag för att sakta sjunka tillbaka.

Sakta sjunka tillbaka... Hm... Hur gör du för att stoppa lusten, stoppa kåta tankar? Tänka på pingviner och isglass?
  • HerrLugn
    Anonym (B) skrev 2025-09-15 21:35:45 följande:
    I egenskap av en kvinna som ALDRIG fått orgasm i närvaro av en annan människa tycker jag att män är helt otroligt bortskämda som ända från barnsben vant sig vid att få ha det så där skönt dagligen, ofta i händerna på en partner. Så jag tycker inte din fru sade nåt konstigt.
    Det du skriver är otroligt starkt. Jag har alltid undrat över varför man inte pratar mer om det här. Att sex bara skulle handla om en mans njutning är en väldigt tråkig och ensidig syn på intimitet. Hur har den upplevelsen påverkat din syn på intimitet och relationer i stort?
  • Mayjel
    Anonym (B) skrev 2025-09-16 09:12:52 följande:
    En oförmåga att ta sig dit. Ensam och med hjälpmedel kan jag få orgasm, men även det är så omständligt och osexigt ibland så jag orkar inte göra det så ofta (kanske 1-2 gånger i månaden). Har onanerat med hjälpmedel med annan person i rummet, kan hålla på en halvtimme men kommer ingen vart. Fått yonimassage i två timmar, det var skönt men ingen orgasm. Jag frågade massören om de andra kvinnorna han masserat har kommit, och han svarade att de kommit 2-4 gånger under ett pass som är hälften så långt som mitt var.

Känns inte kul. Och jag tycker som sagt att det låter sjukt lyxigt att få det varje gång man har sex, vilket de flesta män gör.
    Det måste ju inte vara något fel på en annars, om man inte kan uppnå klimax eller känner obehag vid tillståndet. Vi fungerar olika och så även till våra kroppsliga funktioner. 
  • HerrLugn
    Anonym (Bert-Åke Wallengren) skrev 2025-09-15 09:37:26 följande:
    Man: Måste du komma?

Kvinnor kan också svara, förstås. Jag undrar om män i allmänhet ser sex som misslyckat om de inte kommer. Eller om de ser det som något tantriskt och fortsätter ha sex senare eller en annan dag. Och vad hans kvinna tycker om det.

Jag känner att vill ha orgasm varje gång, och att om jag missar det så måste jag vänta minst en vecka till nästa chans. Frun vill inte ha sex oftare än så.

Jag frågade henne igår om att avbryta och sen fortsätta senare eller nästa dag, varvid hon svarade: Men måste du ha orgasm?

Jag tror inte att sex är misslyckat om man inte kommer, men jag förstår den känslan om man känner att det är en förutsättning för att ens få ha sex. Jag har inget emot att bara fokusera på min partners njutning. För mig är sex som bäst när båda parter känner sig sedda och uppskattade.
  • Anonym (B)
    HerrLugn skrev 2025-09-16 15:55:21 följande:
    Det du skriver är otroligt starkt. Jag har alltid undrat över varför man inte pratar mer om det här. Att sex bara skulle handla om en mans njutning är en väldigt tråkig och ensidig syn på intimitet. Hur har den upplevelsen påverkat din syn på intimitet och relationer i stort?
    Jag har pendlat mellan att dejta och att skita i det. Det här ligger nog alltid i bakhuvudet även när jag försöker att inte tänka på det. Jag har testat så många olika saker, gått hos sexolog, varit på RFSU och fått handgripliga tips, läst böcker etc. Dejtat och testat olika saker inom sex. Jag är nyfiken på allt möjligt inom sex, men orkar ibland inte fortsätta hitta en partner eftersom det ändå känns som om mannen går vinnande ur det hela. Jag har delat ut hundratals orgasmer i mitt liv men aldrig fått en enda av nån. Och det beror alltså inte alltid på brist på engagemang hos mannen, utan på att det är nåt i mig som inte KAN. Jag vet inte längre vad jag kan göra, utan fokuserar just nu på annat kul i livet.

Sen är det nog många män som TROR att kvinnan får orgasm. När min första pojkvän och jag hade varit ihop i typ ett år kom vi att prata om orgasmer och han var HELT övertygad om att jag hade fått orgasm varje gång. Jag hade aldrig hört nåt så konstigt, hur kunde han tro det? Att en kvinna skriker av njutning betyder inte att hon kommer.. Så han trodde ju att han hade gett mig en massa orgasmer och var nöjd med sin insats. Visst, det var skönt, men de enda orgasmerna som ägde rum var hans.

På äldre dagar har jag lärt mig att folk nog har extremt olika orgasmer. Jag tror inte att mina orgasmer är lika starka som mäns i regel, jag känner inte att jag måste komma varje dag (framför allt när tio sekunders orgasm kräver minst en halvtimmes ansträngning i min ensamhet). Den där hetsen många män har att de bara MÅSTE spruta varenda dag är helt främmande för mig.

Blä. Ibland är det skönt att bara få ur sig allt.
  • HerrLugn
    Anonym (B) skrev 2025-09-16 21:22:12 följande:
    Jag har pendlat mellan att dejta och att skita i det. Det här ligger nog alltid i bakhuvudet även när jag försöker att inte tänka på det. Jag har testat så många olika saker, gått hos sexolog, varit på RFSU och fått handgripliga tips, läst böcker etc. Dejtat och testat olika saker inom sex. Jag är nyfiken på allt möjligt inom sex, men orkar ibland inte fortsätta hitta en partner eftersom det ändå känns som om mannen går vinnande ur det hela. Jag har delat ut hundratals orgasmer i mitt liv men aldrig fått en enda av nån. Och det beror alltså inte alltid på brist på engagemang hos mannen, utan på att det är nåt i mig som inte KAN. Jag vet inte längre vad jag kan göra, utan fokuserar just nu på annat kul i livet.

Sen är det nog många män som TROR att kvinnan får orgasm. När min första pojkvän och jag hade varit ihop i typ ett år kom vi att prata om orgasmer och han var HELT övertygad om att jag hade fått orgasm varje gång. Jag hade aldrig hört nåt så konstigt, hur kunde han tro det? Att en kvinna skriker av njutning betyder inte att hon kommer.. Så han trodde ju att han hade gett mig en massa orgasmer och var nöjd med sin insats. Visst, det var skönt, men de enda orgasmerna som ägde rum var hans.

På äldre dagar har jag lärt mig att folk nog har extremt olika orgasmer. Jag tror inte att mina orgasmer är lika starka som mäns i regel, jag känner inte att jag måste komma varje dag (framför allt när tio sekunders orgasm kräver minst en halvtimmes ansträngning i min ensamhet). Den där hetsen många män har att de bara MÅSTE spruta varenda dag är helt främmande för mig.

Blä. Ibland är det skönt att bara få ur sig allt.
    Det du skriver är otroligt ärligt, och jag kan bara tänka mig hur frustrerande det måste vara att uppleva det. Det du nämner om att män tror att kvinnan kommer är en stor del av problemet. Många är nog nöjda med sin egen insats och missar att det handlar om ömsesidighet.
    ?Jag hoppas du vet att det absolut inte är något fel på dig, utan att det handlar om en miss i kommunikationen. Den typen av nyfikenhet du beskriver är en gåva, och jag tror att du en dag kommer att hitta någon som delar den och kan möta dig där.
    "Att lyssna är viktigt, men att se någon är avgörande."
Svar på tråden Man: Måste du komma?