• Anonym (Matglad)

Överreagerar jag kring middagsbjudning?

Vi ska ha gäster ikväll. Det är vänner till min man som jag inte träffat särskilt mycket genom åren. Min man tog genast kommandot över middag och har helt stängt ute mig från matplanering. Det står grytor i kylen som jag är förbjuden att titta i. Det är på den nivån. I morse förberedde han efterrätten och har använt en ingrediens som jag verkligen avskyr. Jag såg också att det inhandlats en ingrediens som en av gästerna inte äter, men han vägrar svara när jag påtalat detta och undrat om han tänkt på det. 

Jag har frågat om jag ska göra något förplock eller förrätt, men han menar på att han sköter allt. Tyvärr har han inte handlat något varken i mat- eller dryckesväg som tyder på att det blir något att äta eller dricka innan själva huvudrätten.

Eftersom han är upptagen med maten, faller istället all städning på mig. Skittråkigt tycker jag, som älskar att laga mat och planera. Det hade ju varit mycket trevligare om vi delat på det, planerat tillsammans och lagat mat som vi båda (och våra gäster) tycker om. Och också delat på städningen.

Han tycker att jag är jättefånig och otacksam och att jag glatt ska äta det som serveras. Vad säger ni, är jag töntig som tycker att båda ska få vara involverade i en bjudning i ett gemensamt hem? 

• Svar på tråden Överreagerar jag kring middagsbjudning?
  • Jimmy75

Låt honom köra sin grej....det allra värsta som kan hända är ju att det kanske inte smakar så bra. Finns så mycket mer som går in i en sån här grej. Tycker inte det är något konstigt om han vill göra det här på sitt sätt eftersom det verkar vara vänner särskilt till honom. Kan ju finnas flera olika anledningar att han vill styra helt själv utan insyn. Det du möjligen kan göra är att på ett nyfiket och uppmuntrande sätt fråga honom varför han är så hemlighetsfull.

• Anonym (Matglad)
    Anonym (S) skrev 2025-09-20 09:59:04 följande:
    Utifrån det dom TS skriver verkar det som om snubben bara vill laga mat ifred utan att TS lägger sig i. Hon vet inte ens vad det är men har redan gissat sig till att han har gjort fel och missat så man kan ju tänka sig att det blir en del tillrättavisningar från TS sida.
    Du läser nog in alldeles för mycket. Under veckan har han köpt hem ingredienser som nu försvunnit. Eftersom jag lagar mycket mat, är det ingen konst för mig att gissa vad detta innebär för rätt. Eftersom jag levt med min man i många år, vet jag numera att han inte tänker på saker runt om. Förr om åren kunde gästerna stå tomhänta i en timme, utan något att dricka eller tugga på, tills han lagat klart huvudrätten. Sen började vi dela på planeringen (nej, jag tillrättavisade aldrig) och jag såg då alltid till att gästerna alltid har något att äta eller dricka. 

Men jag tycker också att det är pinsamt att bjuda på något som en av gästerna inte äter. I det här fallet fläskkött, som min man sannolikt anser att gästen får peta bort. 
  • Anonym (Matglad)
    Jimmy75 skrev 2025-09-20 10:03:51 följande:

Låt honom köra sin grej....det allra värsta som kan hända är ju att det kanske inte smakar så bra. Finns så mycket mer som går in i en sån här grej. Tycker inte det är något konstigt om han vill göra det här på sitt sätt eftersom det verkar vara vänner särskilt till honom. Kan ju finnas flera olika anledningar att han vill styra helt själv utan insyn. Det du möjligen kan göra är att på ett nyfiket och uppmuntrande sätt fråga honom varför han är så hemlighetsfull.

Han hade kunnat få laga maten om han ville, men jag tycker att det är tråkigt att helt stängas ute i mitt eget hem. 
  • Anonym (Matglad)
    Anonym (Kökstjejen) skrev 2025-09-20 09:34:27 följande:

Jag hade bara klivit tillbaka och låtit honom köra sitt race. Jag förstår hur du menar med saker innan middagen men han vill väl inte ha det då. Kanske är hans vänner likadana, man måste inte följa ett visst schema.

Jag hade tyckt att det blir spännande att inte veta. Missar han på något vis så är det ju hans ansvar. Bara åk med :)

Hans vänner är absolut inte likadana. De har alltid generösa bjudningar, med mycket tilltugg. Min man lagar mat så att det räcker, vägrar göra anpassningar (gästen får peta bort fläskköttet) och gästen får minsann vara nöjd med det som serveras. Dricker man inte vin finns det kranvatten, menar han. Han kan inte ens kosta på en flaska mineralvatten, eller ett par flaskor alkoholfri öl ifall någon vill ha det istället. 
  • Anonym (Val)

Äh, lämna över allt till honom (inklusive städningen) och slappna av. Blir det klagomål på något säg bara att det är X som planerat och förberett allt. Vill han bjuda sina vänner, dom du knappt träffat tidigare, så är det hans ansvar att det blir trevligt om han inte vill att du hjälper till. 

• Anonym (Granbarr)

Vad gäller tilltugg/förrätt så är du väl fri att själv åka och handla? 
    Köp några påsar chips eller plocka ihop lite oliver,ost och kex och kör spontan tapas.  
    Bor ni inte i obygden har du fixat det på max en halvtimme.  Dricka kan man alltid lösa med ett par flaskor mousserande alkoholfritt från samma affär. 

• Jimmy75
    Anonym (Matglad) skrev 2025-09-20 10:05:31 följande:
    Han hade kunnat få laga maten om han ville, men jag tycker att det är tråkigt att helt stängas ute i mitt eget hem. 

Jo jag fattar det, men du har absolut mest att vinna på att nyfiket ta reda på vad det handlar om än att gå in i det med bestämda uppfattningar och möjligen ta något personligt som kanske inte ÄR personligt. Det kan ju ha med andra saker att göra.

Och om du inte själv har minsta tveksamhet kring huruvida du reagerar rimligt så hade du väl inte skrivit tråden som du gör....eller???

• Fjäril kär
    Anonym (Matglad) skrev 2025-09-20 10:07:34 följande:
    Hans vänner är absolut inte likadana. De har alltid generösa bjudningar, med mycket tilltugg. Min man lagar mat så att det räcker, vägrar göra anpassningar (gästen får peta bort fläskköttet) och gästen får minsann vara nöjd med det som serveras. Dricker man inte vin finns det kranvatten, menar han. Han kan inte ens kosta på en flaska mineralvatten, eller ett par flaskor alkoholfri öl ifall någon vill ha det istället. 
    Vad hindrar dig från att åka och köpa åtminstone lite dricka?  
  • Anonym (Vi)
    Anonym (Matglad) skrev 2025-09-20 09:02:30 följande:
    Överreagerar jag kring middagsbjudning?

Vi ska ha gäster ikväll. Det är vänner till min man som jag inte träffat särskilt mycket genom åren. Min man tog genast kommandot över middag och har helt stängt ute mig från matplanering. Det står grytor i kylen som jag är förbjuden att titta i. Det är på den nivån. I morse förberedde han efterrätten och har använt en ingrediens som jag verkligen avskyr. Jag såg också att det inhandlats en ingrediens som en av gästerna inte äter, men han vägrar svara när jag påtalat detta och undrat om han tänkt på det. 

Jag har frågat om jag ska göra något förplock eller förrätt, men han menar på att han sköter allt. Tyvärr har han inte handlat något varken i mat- eller dryckesväg som tyder på att det blir något att äta eller dricka innan själva huvudrätten.

Eftersom han är upptagen med maten, faller istället all städning på mig. Skittråkigt tycker jag, som älskar att laga mat och planera. Det hade ju varit mycket trevligare om vi delat på det, planerat tillsammans och lagat mat som vi båda (och våra gäster) tycker om. Och också delat på städningen.

Han tycker att jag är jättefånig och otacksam och att jag glatt ska äta det som serveras. Vad säger ni, är jag töntig som tycker att båda ska få vara involverade i en bjudning i ett gemensamt hem? 

Om det bara hämder när just dessa vänner ska komma så tycker jag att.det beteendet är O.K. Han tycker uppenbarligen att det är roligt att få bestämma själv i detta fall.

Däremot är det inte kul att han planerar rätter som två av de som ska äta middagen inte äter. Rätt konstogt tycker jag.
  • Anonym (Matglad)
    Anonym (Granbarr) skrev 2025-09-20 10:13:56 följande:

Vad gäller tilltugg/förrätt så är du väl fri att själv åka och handla? 
    Köp några påsar chips eller plocka ihop lite oliver,ost och kex och kör spontan tapas.  
    Bor ni inte i obygden har du fixat det på max en halvtimme.  Dricka kan man alltid lösa med ett par flaskor mousserande alkoholfritt från samma affär. 

Fjäril kär skrev 2025-09-20 10:15:25 följande:
    Vad hindrar dig från att åka och köpa åtminstone lite dricka?  
    Jag "får" inte för honom. Jag är så klart fri att gå och handla bäst jag vill, men han kommer att stänga ute mig ur köket och inte tillåta att jag ställer fram ens chips och dryck. 

Svar på tråden Överreagerar jag kring middagsbjudning?