• Anonym (Matglad)

Överreagerar jag kring middagsbjudning?

Vi ska ha gäster ikväll. Det är vänner till min man som jag inte träffat särskilt mycket genom åren. Min man tog genast kommandot över middag och har helt stängt ute mig från matplanering. Det står grytor i kylen som jag är förbjuden att titta i. Det är på den nivån. I morse förberedde han efterrätten och har använt en ingrediens som jag verkligen avskyr. Jag såg också att det inhandlats en ingrediens som en av gästerna inte äter, men han vägrar svara när jag påtalat detta och undrat om han tänkt på det. 

Jag har frågat om jag ska göra något förplock eller förrätt, men han menar på att han sköter allt. Tyvärr har han inte handlat något varken i mat- eller dryckesväg som tyder på att det blir något att äta eller dricka innan själva huvudrätten.

Eftersom han är upptagen med maten, faller istället all städning på mig. Skittråkigt tycker jag, som älskar att laga mat och planera. Det hade ju varit mycket trevligare om vi delat på det, planerat tillsammans och lagat mat som vi båda (och våra gäster) tycker om. Och också delat på städningen.

Han tycker att jag är jättefånig och otacksam och att jag glatt ska äta det som serveras. Vad säger ni, är jag töntig som tycker att båda ska få vara involverade i en bjudning i ett gemensamt hem? 

• Svar på tråden Överreagerar jag kring middagsbjudning?
  • Anonym (S)
    Anonym (Matglad) skrev 2025-09-20 09:02:30 följande:

Vi ska ha gäster ikväll. Det är vänner till min man som jag inte träffat särskilt mycket genom åren. Min man tog genast kommandot över middag och har helt stängt ute mig från matplanering. Det står grytor i kylen som jag är förbjuden att titta i. Det är på den nivån. I morse förberedde han efterrätten och har använt en ingrediens som jag verkligen avskyr. Jag såg också att det inhandlats en ingrediens som en av gästerna inte äter, men han vägrar svara när jag påtalat detta och undrat om han tänkt på det. 

Jag har frågat om jag ska göra något förplock eller förrätt, men han menar på att han sköter allt. Tyvärr har han inte handlat något varken i mat- eller dryckesväg som tyder på att det blir något att äta eller dricka innan själva huvudrätten.

Eftersom han är upptagen med maten, faller istället all städning på mig. Skittråkigt tycker jag, som älskar att laga mat och planera. Det hade ju varit mycket trevligare om vi delat på det, planerat tillsammans och lagat mat som vi båda (och våra gäster) tycker om. Och också delat på städningen.

Han tycker att jag är jättefånig och otacksam och att jag glatt ska äta det som serveras. Vad säger ni, är jag töntig som tycker att båda ska få vara involverade i en bjudning i ett gemensamt hem? 

Jag tycker inte att det är en stor sak. Han vill bjuda sina vänner på sitt sätt utan att du lägger dig i och jag tycker att du kan låta honom göra det. Släpp kontrollbehovet och låt det bli som det blir. Det är inte hela världen om alla inte gillar allt och om det blir tilltugg innan maten. Jag hade städat och låtit honom fixa det han vill i köket.
  • Anonym (orion)
    Anonym (Matglad) skrev 2025-09-20 09:02:30 följande:

Tycker du verkar kontrollfreak som inte uppskattar något om går utanför ramen. Uppskatta initiativ och handlingskraft istället och skit i vilka råvaror som används. 
  • Anonym (Hm)

jag skulle inte använda ordet töntig och jag är själv en sån som vill ha koll på att allt blir bra 😌 men jag tycker du ska backa i den här frågan. Har det uppstått mycket friktion mellan er så ändra bemötandet direkt. Låtsas, om inte annat, att det ska bli superspännande att bli överraskad och att du, trots vad du sagt innan, faktiskt ser fram emot det. 

och låt det bli som det blir. 

• Anonym (Fru)

Din mans vänner, låt honom bestämma lite.
    Han vet kanske att gästerna gillar denna typ av mat.

• Anonym (f)
    Anonym (orion) skrev 2025-09-20 09:09:49 följande:
    Tycker du verkar kontrollfreak som inte uppskattar något om går utanför ramen. Uppskatta initiativ och handlingskraft istället och skit i vilka råvaror som används. 

Snarare han som verkar vara väldigt kontrollerande. Vem låter inte sin partner kolla i grytor???

Bara TS vet om detta är en engångsgrej eller ett vanligt förekommande beteende inom andra saker men att inte kunna kommunicera med sin partner om vad man ska bjuda på ens... Rätt udda.

• Anonym (f)

Saknas något är det bara att säga att X planerade hela middagen och du var bannlyst från köket :P

• Anonym (A)
    Anonym (f) skrev 2025-09-20 09:23:08 följande:

Snarare han som verkar vara väldigt kontrollerande. Vem låter inte sin partner kolla i grytor???

Bara TS vet om detta är en engångsgrej eller ett vanligt förekommande beteende inom andra saker men att inte kunna kommunicera med sin partner om vad man ska bjuda på ens... Rätt udda.

Vi hör ju dock bara ts perspektiv. Det kan mycket väl vara så att ts har en tendens att ta över, dvs "ge lillfingret ta hela handen". Så partnen vet att om hen börjar rota/titta i kastruller så börjar hen styra, ställa och ändra. Bara att behöva försvara sitt upplägg som är helt okej, kan ju ta hela glädjen ut middagabjudningen. 

Då behöver man som partner dra en hård linje, "titta inte ens, låt allt vara!"
  • Anonym (Kökstjejen)

Jag hade bara klivit tillbaka och låtit honom köra sitt race. Jag förstår hur du menar med saker innan middagen men han vill väl inte ha det då. Kanske är hans vänner likadana, man måste inte följa ett visst schema.

Jag hade tyckt att det blir spännande att inte veta. Missar han på något vis så är det ju hans ansvar. Bara åk med :)

• Lynx123

Reflekterar det här er relation i allmänhet eller är det något helt unikt?

• Anonym (S)
    Anonym (f) skrev 2025-09-20 09:23:08 följande:

Utifrån det dom TS skriver verkar det som om snubben bara vill laga mat ifred utan att TS lägger sig i. Hon vet inte ens vad det är men har redan gissat sig till att han har gjort fel och missat så man kan ju tänka sig att det blir en del tillrättavisningar från TS sida.
Svar på tråden Överreagerar jag kring middagsbjudning?