Överreagerar jag kring middagsbjudning?
Vi ska ha gäster ikväll. Det är vänner till min man som jag inte träffat särskilt mycket genom åren. Min man tog genast kommandot över middag och har helt stängt ute mig från matplanering. Det står grytor i kylen som jag är förbjuden att titta i. Det är på den nivån. I morse förberedde han efterrätten och har använt en ingrediens som jag verkligen avskyr. Jag såg också att det inhandlats en ingrediens som en av gästerna inte äter, men han vägrar svara när jag påtalat detta och undrat om han tänkt på det.
Jag har frågat om jag ska göra något förplock eller förrätt, men han menar på att han sköter allt. Tyvärr har han inte handlat något varken i mat- eller dryckesväg som tyder på att det blir något att äta eller dricka innan själva huvudrätten.
Eftersom han är upptagen med maten, faller istället all städning på mig. Skittråkigt tycker jag, som älskar att laga mat och planera. Det hade ju varit mycket trevligare om vi delat på det, planerat tillsammans och lagat mat som vi båda (och våra gäster) tycker om. Och också delat på städningen.
Han tycker att jag är jättefånig och otacksam och att jag glatt ska äta det som serveras. Vad säger ni, är jag töntig som tycker att båda ska få vara involverade i en bjudning i ett gemensamt hem?