• Anonym (Matglad)

Överreagerar jag kring middagsbjudning?

Vi ska ha gäster ikväll. Det är vänner till min man som jag inte träffat särskilt mycket genom åren. Min man tog genast kommandot över middag och har helt stängt ute mig från matplanering. Det står grytor i kylen som jag är förbjuden att titta i. Det är på den nivån. I morse förberedde han efterrätten och har använt en ingrediens som jag verkligen avskyr. Jag såg också att det inhandlats en ingrediens som en av gästerna inte äter, men han vägrar svara när jag påtalat detta och undrat om han tänkt på det. 

Jag har frågat om jag ska göra något förplock eller förrätt, men han menar på att han sköter allt. Tyvärr har han inte handlat något varken i mat- eller dryckesväg som tyder på att det blir något att äta eller dricka innan själva huvudrätten.

Eftersom han är upptagen med maten, faller istället all städning på mig. Skittråkigt tycker jag, som älskar att laga mat och planera. Det hade ju varit mycket trevligare om vi delat på det, planerat tillsammans och lagat mat som vi båda (och våra gäster) tycker om. Och också delat på städningen.

Han tycker att jag är jättefånig och otacksam och att jag glatt ska äta det som serveras. Vad säger ni, är jag töntig som tycker att båda ska få vara involverade i en bjudning i ett gemensamt hem? 

• Svar på tråden Överreagerar jag kring middagsbjudning?
  • Tow2Mater
    Anonym (Matglad) skrev 2025-09-21 16:32:19 följande:
    Det serverades en boeuf bourguignon. Gästen petade undan sidfläsket. 
    Vad var i de andra grytorna? Bara ris?
  • Anonym (Kökstjejen)
    Tow2Mater skrev 2025-09-21 16:33:53 följande:
    Vad var i de andra grytorna? Bara ris?
    Ris?
  • Anonym (H)

Det är väl ingen stor grej, dessutom är det hans vänner.

Städa är väl betydligt enklare och snabbare? Damma av, dammsuga, städa badrummet- Klart!

• Anonym (H)
    Anonym (Matglad) skrev 2025-09-21 08:06:05 följande:

Det slutade med att min man bad mig springa och handla, en timme innan gästerna kom. Han hade kommit på att det saknades något att tugga på innan maten och alkoholfri dryck...

Det hade jag nog vägrat, om det hade blivit extremt stressigt för mig. 
    Taskigt att han gjorde så mot en vän, jag anar att han inte blir bjuden hem till hen framöver. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Kökstjejen) skrev 2025-09-21 17:09:56 följande:
    Ris?
    Elelr vad man nu serverar till en boeuf bourguignon. Vi brukar ha ris.
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Matglad) skrev 2025-09-21 08:06:05 följande:

Det slutade med att min man bad mig springa och handla, en timme innan gästerna kom. Han hade kommit på att det saknades något att tugga på innan maten och alkoholfri dryck...

Menar du att du gjorde det då bara för att han knäppte med fingrarna en timma innan maten? Jag hade vägrat. 
  • Anonym (...)
    Anonym (Betty) skrev 2025-09-21 18:13:39 följande:
    Menar du att du gjorde det då bara för att han knäppte med fingrarna en timma innan maten? Jag hade vägrat. 
    Det hade jag också gjort. Inte fan att jag hade ställt att ordna det han glömt en timme innan middagen. Det hade han vackert fått ordna själv. 
  • Anonym (Just me)
    Anonym (...) skrev 2025-09-21 18:17:12 följande:
    Det hade jag också gjort. Inte fan att jag hade ställt att ordna det han glömt en timme innan middagen. Det hade han vackert fått ordna själv. 
    Känner igen mig i TS kontrollbehov...:)  Jag tror faktiskt att jag hade inhandlat alkoholfritt och tilltugg innan, utan att prata med om honom. Sen när han en timma innan kommer på att han glömt detta, skulle jag bara " Voala, ! " - se vad jag har i den här påsen.

Hur som helst, jag är inte så mycket för att bestraffa eller skylla på  varandra i en relation.
  • Anonym (f)
    Anonym (Matglad) skrev 2025-09-20 11:19:19 följande:
    Åh jo, han skulle vägra släppa in mig i köket och han skulle göra en stor sak av att jag gått in trots att han bestämt att han skulle sköta allt själv. Också inför gästerna. 

Jag "får" inte för honom. Jag är så klart fri att gå och handla bäst jag vill, men han kommer att stänga ute mig ur köket och inte tillåta att jag ställer fram ens chips och dryck. 
    Citerar TS angående att köpa innan. Ja... TS är verkligen den med kontrollbehov...
  • Anonym (Z)
    Antar att personen tycker bara inte om sidfläsk och då kan man peta bort sidfläsket , även om det är inte så trevligt av värden att laga mat med sidfläsk.p
Svar på tråden Överreagerar jag kring middagsbjudning?