• Anonym (Osäker)

Vill jag ha en trea eller inte?!

Jag skulle verkligen uppskatta om någon som befunnit sig, eller befinner sig, i samma situation som mig kan dela med sig av sina tankar, känslor och erfarenheter kring vad som känns som mitt livs största dilemma!

Jag själv har 3 syskon, en av dem finns tyvärr inte längre i livet. Som familj har vi alltid varit oerhört nära varandra, och blev säkert ännu tajtare av den tragedi som drabbade oss.

Jag har så länge jag kan minnas önskat mig 3 barn, det har varit målbilden.
    Idag har jag 2 barn, den äldsta är 7 år och den yngsta är 3. Båda två år friska, helt underbara individer som är så OTROLIGT viljestarka.
    Det har varit galet mycket svårare att bli förälder och framför allt 2 barns förälder än vad jag någonsin kunnat föreställa mig. Och det gör mig ledsen, för jag undrar nu om jag verkligen är gjord för att ha tre barn?
    Vissa stunder så känns det som en omöjlighet och i andra stunder känns det som att längtan efter det tredje barnet helt enkelt inte går att kompromissa med!
    Det kommer ju inte alltid vara så här tufft som det är i småbarnsåren försöker jag intala mig, och tänk vilken glädje de kommer ha av varandra!

Jag tror alldeles säkert att förlusten av ett syskon påverkar mig starkt i frågan. Om något skulle hända ett  av barnen, då kommer den andra bli ensam kvar. Ensam utan syskon och ensam efter det att vi föräldrar dör. Den tanken är outhärdlig och samtidigt så vet jag att sannolikheten är liten?

Vill någon vara snäll att komma med input? Jag är i mitten av 30 års ålder så jag känner inte att jag har all tid i världen att fundera. Dessutom är min man nöjd med 2, men inte helt stängd för min längtan efter en 3a. 
  • Svar på tråden Vill jag ha en trea eller inte?!
  • Jimmy75
    Anonym (Liffy) skrev 2025-09-21 14:01:01 följande:

Ja, precis så är det. Vi har en bra kontakt på BUP som vi är väldigt tacksamma för. Utredning kommer dröja lite men det beror på att barnet varit allvarligt sjukt under lång tid. Precis som med det äldre syskonet misstänker vi att barnet kompenserar tack vare hög begåvning (konstaterat i WISC för det äldre). Skolan ser inte riktigt problemen men tror oss föräldrar och vi har ett bra samarbete. (Svårare tyvärr med äldre syskonets högstadieskola.)

Glad att ni är tagna på allvar. Tyvärr ingen självklarhet. Inte heller ovanligt att autistiska personer med höga resultat på WISC-V, kompenserar. Det är å ena sidan en skyddsfaktor för dem att ha den förmågan. Men på samma gång kan det ställa till det genom att de inte blir trodda och därför varken förstår hur krävande exempelvis skolmiljön kan vara, eller tar dem på allvar. Allra svårast kan det vara för de som har bra betyg ända fram tills de börjar stanna hemma "men han är ju så smart och duktig i skolan, inte kan han ha några problem".
  • Anonym (Osäker)
    Tow2Mater skrev 2025-09-21 14:18:03 följande:
    Det var ingen speciell ton, bara en fråga. Med samma ton du verkar ha mot andra som har, vill ha eller planerar 'bara' ett barn. 
    ? av vilken anledning antar du dina barn kommer vara inkapabla att skaffa sig egna partners och egna barn och goda vänner??

Du lägger orden i min mun och väljer att inte läsa mellan raderna, inte heller snälltolkar du mina ord.

Så om jag varit otydlig är det kanske bäst att jag förtydligar.

Jag har aldrig antytt att mina barn skulle bli ensamma i livet, där feltolkar du helt. Men jag har erfarenheten av att ha en nära relation med mina syskon och ser fram emot att följas åt genom livet. Hade jag bara haft ett syskon så betyder det att jag varit ensam från tonåren UTAN SYSKON I KÄRNFAMILJEN OCH NÄR MINA FÖRÄLDRAR ÄR BORTA HELT ENSAM I DEN UTSPRUNGLIGA KÄRNFAMILJEN. Det vore fruktansvärt för mig, kanske inte för någon annan.
    Och jag utgår ifrån mina egna värderingar när jag gör val i livet, även de val och önskningar jag har för mina egna barn baseras på mina/våra erfarenheter och värderingar.

Jag har absolut ingen åsikt om hur någon annan gör, om de önskar sig ett barn eller fler eller inga alls. Även där har du påstått något jag aldrig nämnt i min text.

Mitt inlägg handlar om mig och hur jag tänker kring mitt liv. Det handlar inte om någon annans.

Nu vill jag be dig och andra som är på väg att skriva något som inte är konstruktivt eller stöttande att använda sig av principen:
    HAR DU INGET SNÄLLT ATT SÄGA SÅ SÄG INGET ALLS.
  • Anonym (ABC)
    Anonym (Em) skrev 2025-09-21 11:43:49 följande:

Jag trodde också att småbarnsåren var värst men kan säga att det inte var någonting jämfört med tonåren. Små barn, små problem. Alla får det såklart inte som vår familj har det just nu men kan säga att vi är väldigt glada över att vi inte har en trea! Det är ett heltidsjobb som det är och vi är tacksamma äver att vi är en förälder per barn. 

Det talesättet stämmer mycket bra.
  • Anonym (Liffy)
    Jimmy75 skrev 2025-09-21 15:21:30 följande:
    Glad att ni är tagna på allvar. Tyvärr ingen självklarhet. Inte heller ovanligt att autistiska personer med höga resultat på WISC-V, kompenserar. Det är å ena sidan en skyddsfaktor för dem att ha den förmågan. Men på samma gång kan det ställa till det genom att de inte blir trodda och därför varken förstår hur krävande exempelvis skolmiljön kan vara, eller tar dem på allvar. Allra svårast kan det vara för de som har bra betyg ända fram tills de börjar stanna hemma "men han är ju så smart och duktig i skolan, inte kan han ha några problem".
    Det var exakt det som ledde till storasyskonets totalkrasch. Skolan ville bara väl men visste inte vad de skulle göra. Alla sa åt oss att det var jätteviktigt att barnet gick till skolan men jag är övertygad om att vi hade sluppit flera år av svår ångestproblematik om vi hade tillåtits ha barnet hemma när vi upplevde att det behövdes. Skolplikten är en satans snara för de här barnen. Mitt barn har fortfarande helt ok betyg i flera ämnen trots att hen knappt är i skolan alls. Vi hemundervisar. Men det är ju egentligen olagligt, så skolan får liksom inte hjälpa oss med det utan de ska i första hand försöka få barnet att gå till skolan. 
  • Jimmy75
    Anonym (Liffy) skrev 2025-09-21 18:05:15 följande:
    Det var exakt det som ledde till storasyskonets totalkrasch. Skolan ville bara väl men visste inte vad de skulle göra. Alla sa åt oss att det var jätteviktigt att barnet gick till skolan men jag är övertygad om att vi hade sluppit flera år av svår ångestproblematik om vi hade tillåtits ha barnet hemma när vi upplevde att det behövdes. Skolplikten är en satans snara för de här barnen. Mitt barn har fortfarande helt ok betyg i flera ämnen trots att hen knappt är i skolan alls. Vi hemundervisar. Men det är ju egentligen olagligt, så skolan får liksom inte hjälpa oss med det utan de ska i första hand försöka få barnet att gå till skolan. 
    Det är ett gissel. Skolplikt är i grunden bra, men det ställer också väldiga krav på skolan som måste förstå att det finns en maktobalans och att det faktiskt är ett myndighetsutövande de håller på med. Det ställer höga krav på personalen också att komma ihåg det och förstå vikten av individuella tolkningar i de svårare fallen. Annorlunda situation kräver också annorlunda och ovanliga lösningar. Då kan man inte "bekvämt" luta sig mot skollagen och säga att man är bakbunden och inte har något val än att ställa krav på föräldrarna.
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (Liffy) skrev 2025-09-21 13:38:07 följande:

Tack! :) Vi har en jättebra kontakt i barnpsykiatrin. 

Det som blivit tydligt nu när barnet är äldre (mellanstadiet) är att det vi uppfattade som mycket stark vilja när barnet var litet grundar sig i att en del saker är väldigt jobbiga för hen. Det var därför hen protesterade så vilt som liten. Långa dagar i skolan tex.kan ge utbrott hemma över till synes ingenting. Det som är jobbigt är främst det sociala. Det blir inte bråk men hen blir stressad och mår dåligt när det uppstår situationer som hen har svårt att hantera. Att två kompisar vill göra olika och hen måste välja tex. Hen har svårt att ta plats socialt. Vill vara perfekt och göra allt rätt. Gissningsvis för att dölja det annorlundaskap hen känner. 

Som liten var det mycket bråk hemma när vi skulle gå ut. Hen var väldigt känslig för hur kläder kändes mot kroppen. Är fortfarande det, men det är ju mer lätthanterat när hen kan berätta vad hen gillar och inte och vi kan gå på stan och shoppa. 

Jag har en högstadieungdom också som har adhd och är hemmasittare till största delen, så där har vi ett smörgåsbord med svårigheter, så att säga. Det barnet var ängsligt och oroligt när hen var i dina barns ålder. 

Så, två barn. Och hade vi haft ett tredje hade vår situation varit väldigt, väldigt svår. Främst pga hemmasittaren som innebär att vi inte kan jobba normalt och det är jättemycket möten med vård och skola. Det är svårt att få tiden och orken att räcka till båda barnen. 

Tack för att du delar med dig! 

Ja, det är omöjligt att veta vad viljestarka små barn kommer utvecklas till. I vissa fall växer de ifrån det och i andra visar det sig att det finns anledningar till vissa personlighetsdrag och beteenden.

Jag själv privat har erfarenhet av NPF diagnoser och arbetar själv med individer som i vissa fall har det. 
    Jag har således tänkt tanken själv, om svårigheterna skulle bli en bestående del av vår liv och det är en aspekt väl värd att betänka!

• Anonym (Osäker)
    Jimmy75 skrev 2025-09-21 13:13:02 följande:

Jag har "bara" två, så jag kan inte säga något ur personlig erfarenhet att ha fler. För mig var valet enkelt. Både jag och min ex-fru landade tidigt i att vi inte skulle känna oss tillräckliga för fler barn. Jag har tätt mellan mina vilket är utmaningar på ett sätt men fördelar på andra vis. En flicka på 14 och en kille på 12,5. Flickan är en utmaning. Alltid varit galet viljestark, bland annat. I hennes fall, om hon inte hade ljugit och dolt saker under utredningen hade hon haft en autismdiagnos nu, men hon/jag, har turen att hon tack och lov är kognitivt begåvad vilket gör det lättare att i perioder resonera och för henne att hitta, och mig att lära ut strategier för att hantera livet. Vet inte om jag tycker det är fler saker nu när barnen är större. Det är snarare att det är på ett annat sätt. Det är litegrann som en förstärkare som urskiljningslöst förstärker allt, så de bra förmågorna och egenskaperna har större effekt idag, men detsamma gäller för de mindre önskvärda egenskaperna och beteendena. Pubertet och tonår är inte lätt för barn och de som då är viljestarka/karaktärsstarka och har stark integritet slår den enligt mig ännu hårdare. För min del hade det varit jättesvårt att samtidigt ha ett 8-9 år yngre barn (tänker att det är ungefär du skulle landa med ett barn till nu).

Vet inte om jag svarat på din fråga i allt svammel här, men jag tänker att det korta svaret är att under de perioder i livet när belastningen och utmaningarna ökar för barnet, så gör också deras utmanande beteende (helt logiskt) det vilket är då vi reagerar på det. Om det är så att man har barn med särskilda behov ökar ju markant alla andra utmaningar också, bland annat högre risk att ens relation spricker vilket gör saker betydligt tuffare.

Tusen tack för att du delar med dig!
    Jag själv har absolut tänkt tanken på om hur livet skulle se ut om viljestyrkan består och så småningom visar sig vara en diagnos. Den aspekten finns med i mina grubblerier helt klart.
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (Liffy) skrev 2025-09-21 13:42:56 följande:

Såg att andra nämnt det och kan bara hålla med - det är skönt att vara en förälder per barn. Vi delar rätt ofta på oss så att barnen får odelad uppmärksamhet av en förälder en halvdag eller så. Det ökar lugnet i hemmet enormt. 

Tack för att du delar med dig.
    Hur gamla är dina barn? Har de diagnoser?
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (Liffy) skrev 2025-09-21 13:38:07 följande:

Tack! :) Vi har en jättebra kontakt i barnpsykiatrin. 

Det som blivit tydligt nu när barnet är äldre (mellanstadiet) är att det vi uppfattade som mycket stark vilja när barnet var litet grundar sig i att en del saker är väldigt jobbiga för hen. Det var därför hen protesterade så vilt som liten. Långa dagar i skolan tex.kan ge utbrott hemma över till synes ingenting. Det som är jobbigt är främst det sociala. Det blir inte bråk men hen blir stressad och mår dåligt när det uppstår situationer som hen har svårt att hantera. Att två kompisar vill göra olika och hen måste välja tex. Hen har svårt att ta plats socialt. Vill vara perfekt och göra allt rätt. Gissningsvis för att dölja det annorlundaskap hen känner. 

Som liten var det mycket bråk hemma när vi skulle gå ut. Hen var väldigt känslig för hur kläder kändes mot kroppen. Är fortfarande det, men det är ju mer lätthanterat när hen kan berätta vad hen gillar och inte och vi kan gå på stan och shoppa. 

Jag har en högstadieungdom också som har adhd och är hemmasittare till största delen, så där har vi ett smörgåsbord med svårigheter, så att säga. Det barnet var ängsligt och oroligt när hen var i dina barns ålder. 

Så, två barn. Och hade vi haft ett tredje hade vår situation varit väldigt, väldigt svår. Främst pga hemmasittaren som innebär att vi inte kan jobba normalt och det är jättemycket möten med vård och skola. Det är svårt att få tiden och orken att räcka till båda barnen. 

Tack snälla för att du delar med dig!
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (Katrin) skrev 2025-09-21 10:13:26 följande:

Att du velat ha tre barn, hur många syskon du har och familjetradegin, hur många syskon dina barn kan tänkas vilja ha - jag tycker inget av detta är relevant för hur många barn du ska ha. Man skaffar inte barn som present till syskon, du och din man får försöka bortse från allt detta och bara känna efter om ni är redo för trean och om ni längtar efter ett barn till att ta hand om. 

Tack för ditt resonemang!
    Jag har dock aldrig antytt att syskon är en present, utan att det utifrån min livserfarenhet och mina värderingar är något oerhört berikande och viktigt.
    Med det sagt så väljer andra det som känns bäst för dem enligt deras egna värderingar.
    Precis som du säger är kärnfrågan om vi önskar ett till barn och är redo för det.
    Jag längtar efter ett till barn, min man är osäker.
    Mitt dilemma är, är jag kapabel att ta hand om ett till om mina barn fortsätter vara så pass viljestarka som de är i dagsläget.
    Innan jag själv kommit underfund med hur jag ställer mig till det är det svårt att ta diskussionen med min man som är nöjd med 2 barn.
Svar på tråden Vill jag ha en trea eller inte?!