• Anonym (Osäker)

Vill jag ha en trea eller inte?!

Jag skulle verkligen uppskatta om någon som befunnit sig, eller befinner sig, i samma situation som mig kan dela med sig av sina tankar, känslor och erfarenheter kring vad som känns som mitt livs största dilemma!

Jag själv har 3 syskon, en av dem finns tyvärr inte längre i livet. Som familj har vi alltid varit oerhört nära varandra, och blev säkert ännu tajtare av den tragedi som drabbade oss.

Jag har så länge jag kan minnas önskat mig 3 barn, det har varit målbilden.
    Idag har jag 2 barn, den äldsta är 7 år och den yngsta är 3. Båda två år friska, helt underbara individer som är så OTROLIGT viljestarka.
    Det har varit galet mycket svårare att bli förälder och framför allt 2 barns förälder än vad jag någonsin kunnat föreställa mig. Och det gör mig ledsen, för jag undrar nu om jag verkligen är gjord för att ha tre barn?
    Vissa stunder så känns det som en omöjlighet och i andra stunder känns det som att längtan efter det tredje barnet helt enkelt inte går att kompromissa med!
    Det kommer ju inte alltid vara så här tufft som det är i småbarnsåren försöker jag intala mig, och tänk vilken glädje de kommer ha av varandra!

Jag tror alldeles säkert att förlusten av ett syskon påverkar mig starkt i frågan. Om något skulle hända ett  av barnen, då kommer den andra bli ensam kvar. Ensam utan syskon och ensam efter det att vi föräldrar dör. Den tanken är outhärdlig och samtidigt så vet jag att sannolikheten är liten?

Vill någon vara snäll att komma med input? Jag är i mitten av 30 års ålder så jag känner inte att jag har all tid i världen att fundera. Dessutom är min man nöjd med 2, men inte helt stängd för min längtan efter en 3a. 
  • Svar på tråden Vill jag ha en trea eller inte?!
  • Jimmy75

Kan inte säga vad som är rätt sak för dig att göra. Det jag KAN säga är att den ärftliga komponenten är duktigt stark, så om du har två otroligt viljestarka barn kan du räkna med att nummer tre kommer bli minst likadan. Så föreställ dig att du får ytterligare en som är som de andra två, med allt vad det innebär, samt att den äldsta nu börjat skolan som kan vara en tuff resa för många barn och därmed för deras föräldrar också.

• Tow2Mater
    Ensam utan syskon och ensam efter det att vi föräldrar dör - av vilken anledning antar du dina barn kommer vara inkapabla att skaffa sig egna partners och egna barn och goda vänner?
  • Anonym (3-barn här)
    Ja trodde småbarnsåren var värst. Så är det tyvärr inte. Har också viljestarka barn och en oväntad separation på det och något barn som mått dåligt i tonåren har gjort att jag nästan periodvis gått under. 
  • Anonym (Liffy)

Håller med de som säger att det inte är småbarnsåren som är jobbigast. Mitt ena barns enorma viljestyrka misstänks nu vara en del av en autismdiagnos. 

• Anonym (Osäker)
    Tow2Mater skrev 2025-09-21 02:34:47 följande:
    Ensam utan syskon och ensam efter det att vi föräldrar dör - av vilken anledning antar du dina barn kommer vara inkapabla att skaffa sig egna partners och egna barn och goda vänner?
    Din tolkning och din kommentar är både för dum och okänslig för att ens bemöta. En fråga om hur jag resonerar hade du kunnat ställa med en helt annan ton.
  • Anonym (Osäker)
    Jimmy75 skrev 2025-09-20 23:26:04 följande:

Kan inte säga vad som är rätt sak för dig att göra. Det jag KAN säga är att den ärftliga komponenten är duktigt stark, så om du har två otroligt viljestarka barn kan du räkna med att nummer tre kommer bli minst likadan. Så föreställ dig att du får ytterligare en som är som de andra två, med allt vad det innebär, samt att den äldsta nu börjat skolan som kan vara en tuff resa för många barn och därmed för deras föräldrar också.

Tusen tack för input!
    Det låter som att du själv har erfarenhet av viljestarka barn? :) Om så är fallet och de hunnit bli äldre, hur såg deras viljestyrka och humör ut i de olika åldrarna, lugnade det ner sig? 
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (3-barn här) skrev 2025-09-21 07:07:52 följande:
    Ja trodde småbarnsåren var värst. Så är det tyvärr inte. Har också viljestarka barn och en oväntad separation på det och något barn som mått dåligt i tonåren har gjort att jag nästan periodvis gått under. 
    Tack för din input! Det låter väldigt tufft.
    Berätta gärna mer om hur deras viljestyrka utvecklats under åren!
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (Liffy) skrev 2025-09-21 07:19:27 följande:

Håller med de som säger att det inte är småbarnsåren som är jobbigast. Mitt ena barns enorma viljestyrka misstänks nu vara en del av en autismdiagnos. 

Tack för ditt svar. Berätta gärna mer om din situation. Har du tre barn? Hur gamla är dina barn? Vilka svårigheter är aktuella just nu? 

Jag hoppas att ni får ett bra stöd vid en eventuell diagnos <3

• Anonym (Åsa Larsson)

Ett varningens finger med all kärlek menad,  att fastna inte i din saknad över ett syskon med att förväxla det med en längtan efter ett barn till.  Även om du tidigare sagt 3 barn får du inte ta för givet att din längtan har med just antalet barn att göra. Det är inte din sak att kompensera ett förlorat syskon. 

Jag har tre barn, två täta och en sladdis och det har varit enormt tufft då två av dom dessutom har diagnos , just dom två som är mest viljestark dessutom.  Det innebar också att mitt äktenskap kraschade .  Mina tre nu vuxna barn är fantastiskt fina mot varandra men har ingenting gemensamt egentligen och har ingen större kontakt.  Dom har aldrig hängt med varandra som bästisar. Nu är dom tre spridda över landet. Kvar är jag frånskild och singel. 

• cosinus

Jag förstår hur du tänker och känner. Hade samma tankar. Vi är tre syskon och det var också den kusinen som dog i tonåren. Så även om det inte var mitt syskon har jag tänkt på samma sätt. 

Jag har fyra barn där yngsta nu går i årskurs 9. Det är klart det varit kaos ibland, det är klart barnen fått anpassa sig för att de inte är ett färre antal.

men min äldsta dotter (21) sa för något år sen till den 2 år yngre och närmaste brorsan. -Tänk om mamma och pappa bara skaffat två barn, då hade det bara varit du och jag. Det hade ju ändå varit ganska tråkigt.-

jag vet ju att barnen har mycket kul ihop. De har en syskonchatt som jag ibland får höra fragment ifrån och de både retas och tjafsar och berättar saker för varandra där. Äldsta har flyttat hemifrån och bor 30 mil bort för studier men de har på nåt sätt ändå alltid varandra. 

Svar på tråden Vill jag ha en trea eller inte?!