• Anonym (Osäker)

Vill jag ha en trea eller inte?!

Jag skulle verkligen uppskatta om någon som befunnit sig, eller befinner sig, i samma situation som mig kan dela med sig av sina tankar, känslor och erfarenheter kring vad som känns som mitt livs största dilemma!

Jag själv har 3 syskon, en av dem finns tyvärr inte längre i livet. Som familj har vi alltid varit oerhört nära varandra, och blev säkert ännu tajtare av den tragedi som drabbade oss.

Jag har så länge jag kan minnas önskat mig 3 barn, det har varit målbilden.
    Idag har jag 2 barn, den äldsta är 7 år och den yngsta är 3. Båda två år friska, helt underbara individer som är så OTROLIGT viljestarka.
    Det har varit galet mycket svårare att bli förälder och framför allt 2 barns förälder än vad jag någonsin kunnat föreställa mig. Och det gör mig ledsen, för jag undrar nu om jag verkligen är gjord för att ha tre barn?
    Vissa stunder så känns det som en omöjlighet och i andra stunder känns det som att längtan efter det tredje barnet helt enkelt inte går att kompromissa med!
    Det kommer ju inte alltid vara så här tufft som det är i småbarnsåren försöker jag intala mig, och tänk vilken glädje de kommer ha av varandra!

Jag tror alldeles säkert att förlusten av ett syskon påverkar mig starkt i frågan. Om något skulle hända ett  av barnen, då kommer den andra bli ensam kvar. Ensam utan syskon och ensam efter det att vi föräldrar dör. Den tanken är outhärdlig och samtidigt så vet jag att sannolikheten är liten?

Vill någon vara snäll att komma med input? Jag är i mitten av 30 års ålder så jag känner inte att jag har all tid i världen att fundera. Dessutom är min man nöjd med 2, men inte helt stängd för min längtan efter en 3a. 
  • Svar på tråden Vill jag ha en trea eller inte?!
  • Jimmy75
    Anonym (Osäker) skrev 2025-09-21 22:53:35 följande:
    Tusen tack för att du delar med dig!
    Jag själv har absolut tänkt tanken på om hur livet skulle se ut om viljestyrkan består och så småningom visar sig vara en diagnos. Den aspekten finns med i mina grubblerier helt klart.
    Jag vill bara säga att det är ju fortfarande samma barn 😊, vare sig diagnoser eller inte. En diagnos betyder bara att personen som får den har så stora besvär av sitt sätt att vara så att det medför en funktionsnedsättning.
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (Åsa Larsson) skrev 2025-09-21 09:03:51 följande:

Ett varningens finger med all kärlek menad,  att fastna inte i din saknad över ett syskon med att förväxla det med en längtan efter ett barn till.  Även om du tidigare sagt 3 barn får du inte ta för givet att din längtan har med just antalet barn att göra. Det är inte din sak att kompensera ett förlorat syskon. 

Jag har tre barn, två täta och en sladdis och det har varit enormt tufft då två av dom dessutom har diagnos , just dom två som är mest viljestark dessutom.  Det innebar också att mitt äktenskap kraschade .  Mina tre nu vuxna barn är fantastiskt fina mot varandra men har ingenting gemensamt egentligen och har ingen större kontakt.  Dom har aldrig hängt med varandra som bästisar. Nu är dom tre spridda över landet. Kvar är jag frånskild och singel. 

Tack snälla du för din input <3 
    Antal barn ?bestämde? jag mig för långt innan hen gick bort. Jag har alltid varit så glad och tacksam för mina syskon och den relation vi har att jag känt att jag vill ge mina framtida barn förutsättningarna för samma. Att vara månha, kunna hjälpas åt, stötta, ha roligt ihop och ha stora kalas tillsammans!

Med det sagt kan ju jag absolut inte bestämma hur nära relation mina egna barn kommer ha med varandra.

tack igen för att du delar med dig!
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (3-barn här) skrev 2025-09-21 07:07:52 följande:
    Ja trodde småbarnsåren var värst. Så är det tyvärr inte. Har också viljestarka barn och en oväntad separation på det och något barn som mått dåligt i tonåren har gjort att jag nästan periodvis gått under. 
    Tack för att du delar med dig, vilken kämpe du verkar vara!
    Hur visade sig dina barns viljestyrka när de var små? Hur kom det att utveckla sig?
  • Anonym (Osäker)
    cosinus skrev 2025-09-21 09:58:31 följande:

Jag förstår hur du tänker och känner. Hade samma tankar. Vi är tre syskon och det var också den kusinen som dog i tonåren. Så även om det inte var mitt syskon har jag tänkt på samma sätt. 

Jag har fyra barn där yngsta nu går i årskurs 9. Det är klart det varit kaos ibland, det är klart barnen fått anpassa sig för att de inte är ett färre antal.

men min äldsta dotter (21) sa för något år sen till den 2 år yngre och närmaste brorsan. -Tänk om mamma och pappa bara skaffat två barn, då hade det bara varit du och jag. Det hade ju ändå varit ganska tråkigt.-

jag vet ju att barnen har mycket kul ihop. De har en syskonchatt som jag ibland får höra fragment ifrån och de både retas och tjafsar och berättar saker för varandra där. Äldsta har flyttat hemifrån och bor 30 mil bort för studier men de har på nåt sätt ändå alltid varandra. 

Tack snälla för din input!

Har någon/några av dina barn varit särskilt viljestarka/trotsiga i unga år? Har det gått över?

Så himla fint sagt av din dotter, det säger så mycket <3 Exakt så känner jag med. 
  • Anonym (emma)

Ska inte säga något om varken det ena eller det andra. Läste dock om viljestarka barn. 

Vet en när mina barn var små som sa att "det var ju inte så jobbigt att ha barn som alla sagt så vi kör på syskon redan nu". Då var ettan ett par månader bara och tvåa kom strax efter ettans tvåårsdag. 

Redan där och då sa jag att det är inte där det jobbiga med barn kommer, även om det är mycket härligt också. Det blev denna föräldern också varse om i takt med att barnen blev äldre och flisorna flög

Men, nu var det ju inte det som var din fråga. Men som andra skrivit - det är jobbigt i den situation man är i. Jag tyckte också till och från att det var jobbigt när mina var i de åldrar dina är. Dock är det inget emot tonåren. 

Vet att jag ibland kunde längta efter tonåren när man kunde prata med dem. HA! De har sjukt mycket vilja och tror de är solen i universum som roterar runt dem... Prata kan de definitivt numera - och skrika och smälla i dörrar. 

Tonåren är betydligt mer utmanande med allt. Fester, sprit, mopeder, epor, vejps, skolk och så vidare. Just på den punkten är mina hyfsat skötsamma men jag vet ju vad kompisarna gör och jag förstår att föräldrar, precis som jag själv, blir gråhåriga i tonårstiden. 

Skaffar du en till så tror jag att det kommer vara härligt också. Precis som du nöjer dig med att ha de två härliga ungarna du redan har (visst är de söta när de sover ). 

Har du tiden framför dig skulle jag nog säga att du kanske ska fundera på lite mer sladdis (du skrev att du var i mitten av trettio, så då har du åtminstone fyra-fem år på dig). Då är dina lite större och kan vara lite mer behjälpliga i handräckningen samtidigt som de hinner få lite sin egen tid. Om de kommer ha kontakt eller inte som vuxna är ju lite upp till hur ni knyter ihop familjen i framtiden. Vet vuxna syskon med 11 månaders mellanrum som knappt pratar eller träffas ens fastän de bor på samma ort och vuxna syskon som har 7 år mellan varandra som är svintighta. Man kan aldrig förutse sådana saker. 

Jag kan ibland känna en sorg att det inte blev tre barn, jag hade nog alltid sett det framför mig, men vi har två vilket ibland varit fullt tillräckligt. Eller som jag konstaterade när de var mindre - jag har två armar, två händer, två ben - ett till varje barn. Vi behöver inte ha en stor sjusitsig bil för att få med alla kompisar, många "familjeerbjudande" är ofta två vuxna och två barn. Två aktiva barn med matcher och träningar bokar upp en helg lätt. Kompisen som har tre aktiva barn flyger och fläger mest hela tiden och lappar mellan aktiviteterna för barnen. Nu har hon betydligt tätare än du kommer att ha så det kanske ändå blir en naturlig skillnad. 

Till sist. Skulle du bestämma dig för en trea. Ha i tanken på att även om de flesta får en trea så är det också ganska ofta trean inte bara är en trea utan en fyra också. Kan ni bo kvar i bostaden med en trea och en eventuell fyra? Bil/ar? 

Kanske inte det du efterlyste, men lite att bolla med. Och sista tipset är ibland att inte tänka så mycket alls. Ibland är det bra att släppa tankarna och se vad som händer. 

• Anonym (Osäker)
    Jimmy75 skrev 2025-09-21 23:24:25 följande:
    Jag vill bara säga att det är ju fortfarande samma barn 😊, vare sig diagnoser eller inte. En diagnos betyder bara att personen som får den har så stora besvär av sitt sätt att vara så att det medför en funktionsnedsättning.

Ja absolut!!! :) Min tanke är bara att för vissa så växer ju vissa drag bort, eller tonas ner med åren, och för andra består det och faller in i kriterier för olika diagnoser.
    Oavsett älskar man ju sina ungar gränslöst <3

• Anonym (Osäker)
    Anonym (emma) skrev 2025-09-21 23:36:37 följande:

Ska inte säga något om varken det ena eller det andra. Läste dock om viljestarka barn. 

Vet en när mina barn var små som sa att "det var ju inte så jobbigt att ha barn som alla sagt så vi kör på syskon redan nu". Då var ettan ett par månader bara och tvåa kom strax efter ettans tvåårsdag. 

Redan där och då sa jag att det är inte där det jobbiga med barn kommer, även om det är mycket härligt också. Det blev denna föräldern också varse om i takt med att barnen blev äldre och flisorna flög

Men, nu var det ju inte det som var din fråga. Men som andra skrivit - det är jobbigt i den situation man är i. Jag tyckte också till och från att det var jobbigt när mina var i de åldrar dina är. Dock är det inget emot tonåren. 

Vet att jag ibland kunde längta efter tonåren när man kunde prata med dem. HA! De har sjukt mycket vilja och tror de är solen i universum som roterar runt dem... Prata kan de definitivt numera - och skrika och smälla i dörrar. 

Tonåren är betydligt mer utmanande med allt. Fester, sprit, mopeder, epor, vejps, skolk och så vidare. Just på den punkten är mina hyfsat skötsamma men jag vet ju vad kompisarna gör och jag förstår att föräldrar, precis som jag själv, blir gråhåriga i tonårstiden. 

Skaffar du en till så tror jag att det kommer vara härligt också. Precis som du nöjer dig med att ha de två härliga ungarna du redan har (visst är de söta när de sover ). 

Har du tiden framför dig skulle jag nog säga att du kanske ska fundera på lite mer sladdis (du skrev att du var i mitten av trettio, så då har du åtminstone fyra-fem år på dig). Då är dina lite större och kan vara lite mer behjälpliga i handräckningen samtidigt som de hinner få lite sin egen tid. Om de kommer ha kontakt eller inte som vuxna är ju lite upp till hur ni knyter ihop familjen i framtiden. Vet vuxna syskon med 11 månaders mellanrum som knappt pratar eller träffas ens fastän de bor på samma ort och vuxna syskon som har 7 år mellan varandra som är svintighta. Man kan aldrig förutse sådana saker. 

Jag kan ibland känna en sorg att det inte blev tre barn, jag hade nog alltid sett det framför mig, men vi har två vilket ibland varit fullt tillräckligt. Eller som jag konstaterade när de var mindre - jag har två armar, två händer, två ben - ett till varje barn. Vi behöver inte ha en stor sjusitsig bil för att få med alla kompisar, många "familjeerbjudande" är ofta två vuxna och två barn. Två aktiva barn med matcher och träningar bokar upp en helg lätt. Kompisen som har tre aktiva barn flyger och fläger mest hela tiden och lappar mellan aktiviteterna för barnen. Nu har hon betydligt tätare än du kommer att ha så det kanske ändå blir en naturlig skillnad. 

Till sist. Skulle du bestämma dig för en trea. Ha i tanken på att även om de flesta får en trea så är det också ganska ofta trean inte bara är en trea utan en fyra också. Kan ni bo kvar i bostaden med en trea och en eventuell fyra? Bil/ar? 

Kanske inte det du efterlyste, men lite att bolla med. Och sista tipset är ibland att inte tänka så mycket alls. Ibland är det bra att släppa tankarna och se vad som händer. 

Tusen tack, ditt lättsamma men kloka meddelande piggade upp!
    Dina olika resonemang ger mig perspektiv, och kontentan blir ju att man aldrig kan veta i förhand hur resultatet blir.
    Det här med resor osv har absolut kommit i åtanke, men då vi oftast inte reser långt bort ser jag inga hinder. Plats i huset finns också och vi bor I ett mindre samhälle som är fint att växa upp i.

I slutändan måste jag komma underfund med om jag/ vi är tillräckliga för ett barn till, oavsett viljestyrka i småbarnsåren eller/och i framtiden <3
  • Anonym (Åsa Larsson)

Något att ta med I beaktande som många glömmer är om er relation håller för ett barn till?

Hur det än är så sliter föräldraskapet oerhört mycket på en kärleksrelation och det är ingen slump att majoriteten av föräldrar också separerar och statistiken är ännu högre bland föräldrar med NPF-barn.  

Med ytterligare ett barn får ni ju också ännu mindre tid att vårda en relation och det blir till mångas frustration mest Familj AB med schema 24/7 och ytterst lite tid för livet som älskande par.  Lägg också på vad en tredje graviditet och förlossning kan göra med kropp och lust. 

Har ni redan nu ett pressat familjeliv så ha i åtanke vad det kan innebära för ett barn till.  Och att en eventuell omgivning kanske inte heller har en extra hand att erbjuda hur mycket dom än älskar sina barnbarn/syskonbarn. Även en farmor har begränsat med tid och möjlighet.  ☺️

Så en jobbig fråga är ju hur er relation mår och om den håller för en trea? 

• MammaTillDansband

Några andra vinklar på dina funderingar:

Par med barn skiljer sig/separerar faktiskt i mindre utsträckning än par utan barn. Cirka 75% av svenska tonåringar bor med båda sina föräldrar.

Om vi ska ta fler siffror när vi ändå håller på, så visst finns ärftlighet för NPF-diagnoser, men det är oerhört ovanligt att alla barn i en syskonskara har en diagnos. Men eftersom det som sagt finns ärftlighet, är kombinationen förälder/föräldrar med diagnos + barn med diagnos vanlig. Att en förälder har diagnos kan göra att hen tycker att föräldraskapet blir extra besvärligt i sig självt, även om hen kanske har fått två neurotypiska barn. Och får NPF-föräldern ett barn med diagnos så kan det bli extra jobbigt, eller kan det underlätta eftersom barn och förälder förstår varandra. Svårt att veta i förväg. Det är en lång tråd nu, och jag minns inte om du Osäker eller din partner har NPF?

Själv har jag fler än tre barn, ett med neuropsykiatriskt funktionshinder, och jag tycker huvudsakligen att barnen har tillfört positiva saker till mitt liv, och till varandras liv. Jag är visserligen skild, men det var inte barnens fel, jag och pappan var helt enkelt en dålig kombo.

Nånting som är värt att tänka på är att allt är föränderligt. Barnen växer och utvecklas hela tiden. Han som bråkade med lillasyrran igår (känns det som) går på universitetet idag, och hon som slog sönder sitt första fönster i trotsåldern är idag en neurotypisk och ansvarsfull tonåring. Även barn med NPF utvecklas, även om de ofta behöver mer stöd. Syskon som krockar i en viss ålder, kan bli bästisar några år senare när de är mer i fas.

Sen är folk olika. De som tycker det är jobbigt att ha barn, skaffar sällan många barn. Och det är helt okey, folk är som sagt olika. Det viktigaste är att du själv är nöjd, och dina barn och deras andra förälder förstås.

• Anonym (Ida)

Gör det du känner. Skaffa inte tre bara för att.
    men vill du ha tre så skaffar du det! Jag skaffade min tredje vid 39 och då var den yngste 5 år! Det var lagom! De hjälpte till med bebisen och allt har gått jättebra. Dock kan det vara lite mycket ibland och många att hjälpa och nöja nu när de är några år äldre. Men det går bra! Är verkligen glad att jag skaffade tredje. Hade ångrat mig annars! Men känn efter. Gör det DU känner. Inte för npn annan eller bara för att. Då finns risken att du ångrar dig.

• Anonym (Mjao)

Har två söner. Absolut har tankarna funnits många gånger på en trea. Dels för att jag älskar mina barn och gärna hade haft fler för min del, dela för funderingar kring hur det hade varit med en dotter.

Men, skulle aldrig skaffa barn bara för att försöka få en av andra könet. Och sen det ännu mer avgörande - jag och mannen vill räcka till. Äldsta har redan fått mindre än jag velat pga ett riktigt mammigt lillasyskon. Ytterligare en bebis nu skulle kännas fel mot honom, att få stå tillbaka lite i mammatid en gång till. Så även om JAG hade kunnat tänka mig fler barn hade jag inte skaffat det för deras skull, eftersom det hade minskat möjligheterna till egentid med barnen, vilket våra visar att de behöver.

Så för mig är det en skillnad i mina egna känslor och vad jag ser är bäst för familjen och alla andra med.

Mina barn är också små än och jag vet ju inte om de kommer behöva mer stöd som äldre med idrotter, skola mm. Då vill jag kunna finnas.

(Mannen känner likadant.)

Svar på tråden Vill jag ha en trea eller inte?!