Exets nya partner tar inte ansvar
Hej,
Jag vill gärna höra andras erfarenheter och råd.
Jag och mitt ex har två små barn. Vi separerade i början av året. Jag kan absolut se att vårt förhållande hade problem och att jag också har en del i varför det inte höll. Jag försöker ta ansvar för mitt, och jag fattar att separationer aldrig är enkla.
Men det som gör situationen svår är att hon träffade sin nya partner redan innan det tog slut mellan oss, och ganska snabbt blandade de in barnen i det. För mig kändes det för tidigt.
Jag fick dessutom höra saker om hennes nya partner som gjorde mig orolig för barnen. När jag tog upp det, i stället för att han försökte lugna mig eller visa vilja att bygga en respektfull kontakt med mig som är barnens pappa, så gick han till motattack, sa nedlåtande saker om mig och blockerade mig.
Jag kan förstå att han inte gillar mig, jag är exet. Men jag tycker ändå att om man ska bli bonusperson för två små barn, särskilt så snabbt, så måste man ta ett vuxenansvar. Och det ansvaret inkluderar att hålla en respektfull relation till båda föräldrarna. Det här handlar inte om oss vuxna, utan om barnens trygghet.
Jag upplever i dag att både mitt ex och hennes partner sätter sina egna känslor och sin relation först, i stället för att tänka långsiktigt på barnens bästa.
Har ni varit i liknande situationer? Hur hanterade ni det? Tycker ni att det är rimligt att en ny partner kan undvika ansvar på det här sättet?