Anonym (Yret) skrev 2025-10-04 15:47:29 följande:
Vad tänker du dig att den här uppfostran ska resultera i?
Är denna fråga allvarligt menad?
Det är ju ett jättestort områden, vad som är uppfostran, som föräldrar är ansvariga för , man kan skriva en bok, men jag får nöja mig med att ge några exempel.
Barn bör kunna det fundamentala när de börjar skolan.
Ta på sig kläder, knyta skor, gå på toaletten utan hjälp, äta med bestick.
Föräldrar bör även lära barnen grundläggande saker som klockan, veckans dagar, höger och vänster och liknande.
Barn som kan vänta på sin tur.
Barn som har en viss robusthet och inte blir kränkta av minsta lilla.
Barn som kan lyssna på en vuxen och följa en instruktion.
Barn som klarar att ta emot en tillsägelse och rätta sig efter den.
Att tala ett vårdat språk utan svordomar och andra grova ord.
Barn som kan leka och vara en bra kompis. Detta fick jag lära mig av mina barns förskoleklasslärare , att det är en bristkompetens idag, många barn kan inte leka!
Låter jättekonstigt, men enligt flera lärare som jag träffat är det faktiskt så idag att många barn idag inte kan leka.
Idag är det tydligen också många barn som kommer till skolan med extremt dålig motorik, som inte kan stå på ett ben, hoppa, gå i skogen, och hoppa hage. Så det är ju också något som ingår i uppfostran, föräldrar måste se till att deras barn får en någorlunda normal motorik , både grovmotorisk och finmotoriskt.
Ett barn som börjar skolan bör kunna hålla i en penna och kunna klippa rakt med sax.
Om inte barn som börjar skolan har dessa grundläggande kunskaper och den grundläggande fostran är det ju helt omöjligt för en lärare att genomföra undervisning.
En lärare skall ofta undervisa 25 elever i tex matematik och det går inte att kombinera med att samtidigt uppfostra 25 elever och lära dem grundläggande förmågor.