TvillingmammaVästgöte skrev 2025-10-05 17:56:24 följande:
BUP säger överallt att de inte kan bygga ut i den takt som det behövs. För efterfrågan ökar snabbare än de har möjlighet att bygga ut sin verksamhet,
Vi har ett problem i vårt samhälle och det är knappast att vi har för få barnpsykiatriker.
Föräldrar har för lite tid med sina barn. Jag röstar för förkortad arbetstid , så att alla, inte bara priviligierade som jag , kan få mer tid för sina barn.
Du har absolut inte fel, men jag tror att du förenklar det hela lite till att bara handla om föräldrar.
Under de senaste 30-50 åren så har så ha skolan förändrats i grunden. Iom avreglering, kommunalisering, friskolehaveriet som inneburit ständig underfinansiering och att huvudmännen gör allt för att snåla in på allt som inte är krav. Lägg därtill flera olika betygssystem som varit dåliga på lite olika sätt, och så digitaliseringen där böcker ersatts med... ja, vad egentligen, en You-tube video här, en tunn Powerpoint där...
Sen är det förskolan, där små enheter med ett lagom antal barn ersatts med stordrift och en läroplan som stressar sönder både pedagoger och ungar innan de ens är i skolålder.
En annan sak som förändrats är att barns frihet att utvecklas beskärs alltmer. Barn idag får inte vara ute ensamma, de får inte klättra i träd, hoppa på stenar, plaska i pölar, för det finns risker med det som föräldrar inte är beredda att ta, eller som omvärlden inte anser är okej.
För även alla vore hemmamammor med sina barn så skulle de drabbats av skolan, och de skulle drabbas av samhällets syn på att barn inte får utsättas för eller ta några som helst risker, vilket leder till att de inte klarar av något och är ständigt ängsliga för vad som kanske skulle kunna hända.
Det är inte BUP som behövs, det är kanske inte ens barnen som mår dåligt. Det är grunderna i samhället som blivit så fel att det gör barnen sjuka. Och det enda sättet att få loss resurser till den underfinansierade skolan är att barnen har diagnoser. Och det enda sättet att få lugn och ro bland de sönderstressade barnen som levt hela sina liv under ständig kontroll, är att medicinera dem som stör mest.
Och nu börjar det spridas även till vuxenvärlden, alla har ADHD så att man kan få en liten frist i en tillvaro som snurrar allt fortare. Men är det verkligen individen vi ska diagnosticera och medicinera?