• Anonym (tveksam)

Fråga angående gemensam ekonomi

Lång historia kort. Har i diskussioner med min flickvän under tidigare år alltid fått intrycket av att hon tycker att ett par som köper hus och bor tillsammans ska ha gemensam ekonomi. Så har tagit detta för givet. Nu är vi i en ålder då dessa beslut börjar närma sig och vi har tittat en del på husköp. Men helt plötsligt så vill hon inte längre ha gemensam ekonomi. Lägligt nog kom denna vändning efter hon fick en befordran och gick från att få ut runt 25k i månaden till 35k. Hon anser inte att det är rättvist om ena parten tjänar mer.

Till saken hör att hon inte alls tjänar mer än mig. Hon vet bara att jag får ut runt 15k på lönekontot i månaden och att jag investerar resten. Jag har börjat tveka på henne intentioner. Hur skulle ni tolka en sådan svängning? 

• Svar på tråden Fråga angående gemensam ekonomi
  • EpicF
    Anonym (tveksam) skrev 2025-10-04 22:23:51 följande:
    Jag var ok med att ha gemensam ekonomi även om jag tekniskt sett får ut 7 tusen mer än henne i månaden. Men efter vår senaste diskussion har jag börjat tveka.
    Du får alltså egenligen ut 42k, men du investerar 27k varje månad och hon tror att du enbart har ut 15k?

Kanske är på tiden att du är ärlig med henne om dun faktiska inkomst, innan ni planerar att köpa hus och ha gemensam ekonomi?

De 27k du investerar, ska de också vara gemensamma pengar? 
  • Anonym (?)
    Anonym (tveksam) skrev 2025-10-04 22:23:51 följande:
    Jag var ok med att ha gemensam ekonomi även om jag tekniskt sett får ut 7 tusen mer än henne i månaden. Men efter vår senaste diskussion har jag börjat tveka.
    Hon var ok med det när du hade 15 och hon 25. Det är 10k mer.
    Hon är däremot inte ok med 20k mer.

Det går inte att ha en diskussion kring ekonomi när du undanhåller vissa bitar.

Lägg fram alla fakta. Kanske ni kan  erhålla 10k var som fickpengar/investeringar och lägga ihop resten?
    Hitta på ett eget system men var ärlig.
  • Anonym (tveksam)
    EpicF skrev 2025-10-04 22:28:23 följande:
    Du får alltså egenligen ut 42k, men du investerar 27k varje månad och hon tror att du enbart har ut 15k?

Kanske är på tiden att du är ärlig med henne om dun faktiska inkomst, innan ni planerar att köpa hus och ha gemensam ekonomi?

Vi har inte pratat om löner etc eftersom vi inte bott ihop så länge och inte haft gemensam ekonomi. Hon vet att jag investerar och är utbildad högskoleingenjör. Så viss hum om min lön har hon nog. Givetvis skulle jag visa mina konton när vi kommit dit. Men hennes svängning i frågan kom plötsligt utan att jag tog upp det hela. Vilket gör att jag börjat också börjat fundera över framtiden.
  • Anonym (tveksam)
    EpicF skrev 2025-10-04 22:28:23 följande:

De skulle vart gemensamma om det gått som vi hade pratat om tidigare. Så detta kom lite som en chock. Vilket är varför jag börjat fundera på hur hon ser på oss och hur jag ska relatera till det.
  • Anonym (Bitte)
    Anonym (tveksam) skrev 2025-10-04 22:05:55 följande:
    Fråga angående gemensam ekonomi

Lång historia kort. Har i diskussioner med min flickvän under tidigare år alltid fått intrycket av att hon tycker att ett par som köper hus och bor tillsammans ska ha gemensam ekonomi. Så har tagit detta för givet. Nu är vi i en ålder då dessa beslut börjar närma sig och vi har tittat en del på husköp. Men helt plötsligt så vill hon inte längre ha gemensam ekonomi. Lägligt nog kom denna vändning efter hon fick en befordran och gick från att få ut runt 25k i månaden till 35k. Hon anser inte att det är rättvist om ena parten tjänar mer.

Till saken hör att hon inte alls tjänar mer än mig. Hon vet bara att jag får ut runt 15k på lönekontot i månaden och att jag investerar resten. Jag har börjat tveka på henne intentioner. Hur skulle ni tolka en sådan svängning? 

Det intressanta i sammanhanget är vad ni båda får ut efter skatt alltså er nettoinkomst. 
  • Anonym (Fråga henne?)
    Anonym (tveksam) skrev 2025-10-04 22:42:50 följande:
    De skulle vart gemensamma om det gått som vi hade pratat om tidigare. Så detta kom lite som en chock. Vilket är varför jag börjat fundera på hur hon ser på oss och hur jag ska relatera till det.
    Hon vill kanske också kunna investera.

Som kvinna hade jag aldrig gått med på att flytta ihop med man som inte vill ta det huvudsakliga ekonomiska ansvaret, men ok jag är inte normen på området. Jag skulle inte ens flytta ihop med någon som frågar vad jag tjänar. Inte därför att jag skulle vara snål eller utnyttja honom för pengar, utan därför att jag vill känna att han ser till att vi har sådant vi behöver.

Lättast är att fråga henne istället för att du och vi här börjar spekulera. Om du som de flesta män är livrädd för att en kvinna ska ta dig för pengarna kan du garanterat glömma det i fallet med din sambo, hon har ju hittills nämnt precis noll om att du stoppar undan 27.000/ månad och hon vad jag förstår ingenting eller mycket mindre än så.
  • Tow2Mater

Så hon vill nu betala mer %uellt av alla gemensamma utgifter än dig for att hon (tror hon) tjänar mer än dig?

• Anonym (?)
    Anonym (tveksam) skrev 2025-10-04 22:34:11 följande:
    Vi har inte pratat om löner etc eftersom vi inte bott ihop så länge och inte haft gemensam ekonomi. Hon vet att jag investerar och är utbildad högskoleingenjör. Så viss hum om min lön har hon nog. Givetvis skulle jag visa mina konton när vi kommit dit. Men hennes svängning i frågan kom plötsligt utan att jag tog upp det hela. Vilket gör att jag börjat också börjat fundera över framtiden.
    Du säger ju att det enda hon vet är att du får ut 15000/månad.
    Du är otydlig.

Men visst, hon vill inte ha gemensam ekonomi, du vill inte ha gemensam ekonomi. 
    Vad är problemet? 
  • Anonym (tveksam)
    Tow2Mater skrev 2025-10-04 22:57:11 följande:

Så hon vill nu betala mer %uellt av alla gemensamma utgifter än dig for att hon (tror hon) tjänar mer än dig?

Nej, hon vill ha delad ekonomi nu när hon började tjäna mer pengar.
  • Anonym (?)
    Anonym (tveksam) skrev 2025-10-04 23:03:30 följande:
    Nej, hon vill ha delad ekonomi nu när hon började tjäna mer pengar.
    Tänker hon att ni betalar 50/50 på utgifterna?
Svar på tråden Fråga angående gemensam ekonomi