• Anonym (tveksam)

Fråga angående gemensam ekonomi

Lång historia kort. Har i diskussioner med min flickvän under tidigare år alltid fått intrycket av att hon tycker att ett par som köper hus och bor tillsammans ska ha gemensam ekonomi. Så har tagit detta för givet. Nu är vi i en ålder då dessa beslut börjar närma sig och vi har tittat en del på husköp. Men helt plötsligt så vill hon inte längre ha gemensam ekonomi. Lägligt nog kom denna vändning efter hon fick en befordran och gick från att få ut runt 25k i månaden till 35k. Hon anser inte att det är rättvist om ena parten tjänar mer.

Till saken hör att hon inte alls tjänar mer än mig. Hon vet bara att jag får ut runt 15k på lönekontot i månaden och att jag investerar resten. Jag har börjat tveka på henne intentioner. Hur skulle ni tolka en sådan svängning? 

• Svar på tråden Fråga angående gemensam ekonomi
  • Anonym (tveksam)
    Anonym (?) skrev 2025-10-04 22:59:16 följande:
    Du säger ju att det enda hon vet är att du får ut 15000/månad.
    Du är otydlig.

Men visst, hon vill inte ha gemensam ekonomi, du vill inte ha gemensam ekonomi. 
    Vad är problemet? 
    Problemet är att hon gjorde en 180 graders svängning över en natt och att jag grubblar över varför. Vilket gjorde att jag ställde en fråga här innan jag tar upp det hela med henne.
  • Anonym (tveksam)
    Anonym (?) skrev 2025-10-04 23:05:10 följande:
    Tänker hon att ni betalar 50/50 på utgifterna?
    Ja
  • Anonym (tveksam)
    Anonym (Fråga henne?) skrev 2025-10-04 22:52:46 följande:
    Hon vill kanske också kunna investera.

Som kvinna hade jag aldrig gått med på att flytta ihop med man som inte vill ta det huvudsakliga ekonomiska ansvaret, men ok jag är inte normen på området. Jag skulle inte ens flytta ihop med någon som frågar vad jag tjänar. Inte därför att jag skulle vara snål eller utnyttja honom för pengar, utan därför att jag vill känna att han ser till att vi har sådant vi behöver.

Lättast är att fråga henne istället för att du och vi här börjar spekulera. Om du som de flesta män är livrädd för att en kvinna ska ta dig för pengarna kan du garanterat glömma det i fallet med din sambo, hon har ju hittills nämnt precis noll om att du stoppar undan 27.000/ månad och hon vad jag förstår ingenting eller mycket mindre än så.
    Jag hade varit ok med vad du säger att du vill ha från en man. Det är hennes 180 graders svängning i frågan jag funderar över och varför det hände just nu. Jag har svårt att se henne i samma sken som för bara någon dag sedan.
  • EpicF
    Anonym (tveksam) skrev 2025-10-04 23:05:38 följande:
    Problemet är att hon gjorde en 180 graders svängning över en natt och att jag grubblar över varför. Vilket gjorde att jag ställde en fråga här innan jag tar upp det hela med henne.
    Kan vara så att hon har tänkt på det länge. Dessutom så tror hon att hon tjänar mer än dig och upplever kanske därför att det blir hon som får betala mer. 

Men att inte ha gemensam ekonomi innebär inte att hon inte vill satsa på er. Det är enbart att hon inte vill ha gemensam ekonomi. 

Släpp det. Har varsin ekonomi som alltid haft.
  • EpicF
    Anonym (tveksam) skrev 2025-10-04 23:05:52 följande:
    Ja
    Och varför vill inte du det?
  • Anonym (tveksam)
    EpicF skrev 2025-10-04 23:18:20 följande:
    Och varför vill inte du det?
    Jag är ok med en sådan lösning. Även i att vara i en relation där jag tar ansvaret för utgifterna. Om det känns rätt. Men jag kan inte längre låta bli att fundera över hur smart det är att gå in i ett giftermål t.ex. om hon är lika tydlig med vems pengar som är vems om det skulle sluta i skilsmässa. Känner att jag varit naiv och behöver fundera över sådana saker. Vilket är varför jag startade tråden.
  • EpicF
    Anonym (tveksam) skrev 2025-10-04 23:32:29 följande:
    Jag är ok med en sådan lösning. Även i att vara i en relation där jag tar ansvaret för utgifterna. Om det känns rätt. Men jag kan inte längre låta bli att fundera över hur smart det är att gå in i ett giftermål t.ex. om hon är lika tydlig med vems pengar som är vems om det skulle sluta i skilsmässa. Känner att jag varit naiv och behöver fundera över sådana saker. Vilket är varför jag startade tråden.
    Man kan ha skild ekonomi även som gifta. Skriva äktenskapsförord att dina pengar är dina pengar och hennes pengar är hennes pengar. 
  • Jemp

Eftersom ni inte kan prata ekonomi ska ni ju inte ha gemensam ekonomi. 

• Anonym (Nej)
    Anonym (tveksam) skrev 2025-10-04 23:32:29 följande:
    Jag hade inte velat ha en gemensam ekonomi eller ens ett förhållande med någon som dolt 27 papp för mig varje månad i ett års tid? Du säger att ni inte pratat ekonomi men du vet hennes lön och hon tror att du har ut 15? 
  • Anonym (tveksam)
    Anonym (Nej) skrev 2025-10-05 01:31:47 följande:
    Jag hade inte velat ha en gemensam ekonomi eller ens ett förhållande med någon som dolt 27 papp för mig varje månad i ett års tid? Du säger att ni inte pratat ekonomi men du vet hennes lön och hon tror att du har ut 15? 
    Hon vet vad jag jobbar med och att jag sparar på börsen då hon frågat om tips flera gånger. Givetvis har hon en ungefärlig idé. Exakta löner etc har aldrig kommit upp då hon inte betalar hyra hos mig och att jag oftast betalat maten då vi veckohandlat. Klädinköp sköter vi var för sig.
Svar på tråden Fråga angående gemensam ekonomi