• Anonym (Dan)

Finns det relationer där villkorslös kärlek existerar?

Förutom förälder-barn-relation, finns det relationer som är 100% villkorslösa som inte kräver någon övrig prestation utan att vara älskad precis som man är? 

Eller kräver vi alltid någon form av utbyte där alla ser till att få ut något av den andre?

• Svar på tråden Finns det relationer där villkorslös kärlek existerar?
  • Tyra myra

Bibeln Korinthierbrevet 13: 4-7

Kärlekens lov
    Kärleken är tålig och mild. 
    Kärleken avundas inte, den skryter inte, den är inte uppblåst.

Den uppför sig inte illa, den söker inte sitt, den brusar inte upp, den tillräknar inte det onda.
    Den gläder sig inte över orättfärdigheten men har sin glädje i sanningen.
    Den bär allt, tror allt, hoppas allt, uthärdar allt.

Detta är en bra beskrivning av den villkorslösa kärleken, tycker jag

• Anonym (Ingen bra konstellation)

Det verkar finnas en del här i tråden som inte går efter den faktiska innebörden av ord som villkor och ovillkorlig. Det gör hela diskussionen något rörig och diffus. 

• Anonym (Sträva för att ge)
    Anonym (Ingen bra konstellation) skrev 2025-10-14 20:33:42 följande:
    Nej, jag skulle snarare kalla detta för rättvisa. Relationer handlar om att ge och få tillbaka. I annat fall så skapas ingen anknytning, om bara den ena ska ge och inte vänta sig något i retur. Då uppstår bara bitterhet i slutändan. Har inget med stränghet att göra utan rent förnuft.

Att barn får villkorslös kärlek är för att de är omogna och inte hunnit utveckla förmågan att älska och bry sig lika mycket i gengäld om en annan människa. De flesta växer upp. Några få barnsliga drömmare lever sig kvar som förvuxna mamas boys. 
    Att inbilla sig att man har rätt att kräva rättvisa, att tillåta sig själv att sakna rättvisa, det skapar avundsjuka och svartsjuka och det är den största begränsningen och det största hotet mot äkta och sann kärlek.

Att tillåta sig själv känna saknad av rättvisa, att känna avundsjuka och svartsjuka, det är självklart detta om något som skapar bitterhet!

Det finns ingen rättvisa i världen, något sådant som rättvisa är självfallet inte någonting som existerar i verkligheten.

Många språk saknar ord för rättvisa.

Att hävda eller kräva rättvisa, att tillåta sig själv ägna sig åt saknad av rättvisa, är lika inskränkt och skapar samma negativa känslor som att känna avundsjuka och svartsjuka.

Den som inbillar sig att den som medvetet strävar efter att skänka villkorslös kärlek bara skulle ge utan att få något tillbaka, den saknar uppenbarligen förmåga att förstå ens det mest grundläggande gällande innebörden i villkorslös kärlek.

Om två personer lever i en relation med ömsesidig kärlek och älskar varandra där BÅDA strävar efter att ge sin partner villkorslös kärlek så får självfallet BÅDA  parter ett oöverträffat utfall.
    Det ger en så självklar och uppenbar win win-sitaution.
    I en relation där båda strävar efter att ge villkorslös kärlek existerar ingen bitterhet, för det finns inget för någon av parterna att känna sig bitter över.

Men det är fullkomligt uppenbart att vissa inte har förmåga ens förstå vad det handlar om. Om denna begränsning har något med omognad (barnslighet) att göra, är det nog bäst att jag låter vara osagt.
    Anonym (Sträva för att ge) skrev 2025-10-15 00:33:30 följande:
    Att inbilla sig att man har rätt att kräva rättvisa, att tillåta sig själv att sakna rättvisa, det skapar avundsjuka och svartsjuka och det är den största begränsningen och det största hotet mot äkta och sann kärlek.

Att tillåta sig själv känna saknad av rättvisa, att känna avundsjuka och svartsjuka, det är självklart detta om något som skapar bitterhet!

Det finns ingen rättvisa i världen, något sådant som rättvisa är självfallet inte någonting som existerar i verkligheten.

Många språk saknar ord för rättvisa.

Att hävda eller kräva rättvisa, att tillåta sig själv ägna sig åt saknad av rättvisa, är lika inskränkt och skapar samma negativa känslor som att känna avundsjuka och svartsjuka.

Den som inbillar sig att den som medvetet strävar efter att skänka villkorslös kärlek bara skulle ge utan att få något tillbaka, den saknar uppenbarligen förmåga att förstå ens det mest grundläggande gällande innebörden i villkorslös kärlek.

Om två personer lever i en relation med ömsesidig kärlek och älskar varandra där BÅDA strävar efter att ge sin partner villkorslös kärlek så får självfallet BÅDA  parter ett oöverträffat utfall.
    Det ger en så självklar och uppenbar win win-sitaution.
    I en relation där båda strävar efter att ge villkorslös kärlek existerar ingen bitterhet, för det finns inget för någon av parterna att känna sig bitter över.

Men det är fullkomligt uppenbart att vissa inte har förmåga ens förstå vad det handlar om. Om denna begränsning har något med omognad (barnslighet) att göra, är det nog bäst att jag låter vara osagt.
    Kräva rättvisa? Du, det ses som nåt ganska självklart i en sund relation att jämlikhet råder och att ingen blir sämre behandlad än den andra. Hur kan du inte begripa nåt så enkelt? 

Nej, det är orättvis behandling som skapar bitterhet, inte att vara jämlika, vilket de flesta föredrar i en jämlik relation. Inskränkt? Du yrar här och begriper ju inte ens vad du svamlar om.

Om båda parter strävar efter att älska varann lika mycket så är relationen inte utan villkor heller. Du begriper inte ens innebörden av det ordet.

Ja, det är uppenbart att du inte förstår särskilt mycket om vad villkorslöshet handlar om.
    Tyra myra skrev 2025-10-14 21:43:56 följande:

Bibeln Korinthierbrevet 13: 4-7

Kärlekens lov
    Kärleken är tålig och mild. 
    Kärleken avundas inte, den skryter inte, den är inte uppblåst.
    Den uppför sig inte illa, den söker inte sitt, den brusar inte upp, den tillräknar inte det onda.
    Den gläder sig inte över orättfärdigheten men har sin glädje i sanningen.
    Den bär allt, tror allt, hoppas allt, uthärdar allt.

Detta är en bra beskrivning av den villkorslösa kärleken, tycker jag

Tack TyraMyra.
    Det är så härligt och det gläder mig när vi ibland är så överens om något.
    Du har en tydligt förmåga att förstå vad begreppet villkorslös kärlek innebär och du hittar ett gott exempel.
    Jag har tyvärr aldrig läst Bibeln, åtminstone inte särskilt mycket, och det är en brist hos mig.

Jag tror att fler skulle kunna komma till klarhet, skulle kunna börja sig skaffa förmåga att förstå, om de bara vågade tänka igenom saken och öppna sitt sinne för nya intryck.
    Men när man redan har skaffat sig en förutfattad mening, och inte har någon vilja att förstå, vägrar att ta in något annat intryck, så blir det nog omöjligt.
    Men får väl förstå att dessa förmodligen aldrig har upplevt, och troligen kommer de tyvärr aldrig få uppleva, villkorslös kärlek.
    Anonym (Ingen bra konstellation) skrev 2025-10-14 21:49:50 följande:

Det verkar finnas en del här i tråden som inte går efter den faktiska innebörden av ord som villkor och ovillkorlig. Det gör hela diskussionen något rörig och diffus. 

Gör då ditt eget val att ändra ditt fokus till att i stället försöka förstå trådstarten och trådens ämne (i stället för att märka ord) och försök sätt dig in i innebörden i uttrycket "villkorslös kärlek".

Jag tycker att vi är några som i flera inlägg har beskrivit och givit flera goda exempel gällande begreppet och dess innebörd.
    Om du inte gillar inläggen i tråden så finns massor för dig att googla och läsa om innebörden och som kan hjälpa dig förstå.

Trådsstarten och ämnet handlar självfallet inte om de två separata ord som du nämner, vilket jag tror att du egentligen också förstår.
    Anonym (Ingen bra konstellation) skrev 2025-10-15 00:40:31 följande:
    Kräva rättvisa? Du, det ses som nåt ganska självklart i en sund relation att jämlikhet råder och att ingen blir sämre behandlad än den andra. Hur kan du inte begripa nåt så enkelt? 

Nej, det är orättvis behandling som skapar bitterhet, inte att vara jämlika, vilket de flesta föredrar i en jämlik relation. Inskränkt? Du yrar här och begriper ju inte ens vad du svamlar om.

Om båda parter strävar efter att älska varann lika mycket så är relationen inte utan villkor heller. Du begriper inte ens innebörden av det ordet.

Ja, det är uppenbart att du inte förstår särskilt mycket om vad villkorslöshet handlar om.
    Som sagt:

Anonym (Sträva för att ge) skrev 2025-10-15 00:44:02 följande:
    Men får väl förstå att dessa förmodligen aldrig har upplevt, och troligen kommer de tyvärr aldrig få uppleva, villkorslös kärlek.
    Som du då, du vet ju inte ens vad det betyder. 

Och det finns ingen ovillkorlig kärlek mellan vuxna personer i en kärleksrelation. I stort sett all kärlek bygger på motkrav och villkor i någon form. Hur tror du att folk blir kära i varann? Ur tomma intet eller kan det vara så att man attraheras av någon för att den personen har något man gillar, att personen motsvarar ens egna krav/villkor för att kunna blir kär?

Man älskar inte en person utan anledning utan för att den personen GER en något i retur, något som får en att må bra.

Det är likadant med andra glädjeämnen i livet. Att älska en maträtt t.ex. Detta gör man för att maträtten ger en något - njutning. Samma princip med att älska en viss låt, blomma, färg etc. För att de ger en något tillbaka som man tycker om. Ingen glädje = ingen kärlek tillbaka. Det är inte svårare än så. Sluta misstolka orden villkor och ovillkorlig.
    Anonym (Sträva för att ge) skrev 2025-10-15 00:53:36 följande:
    Som sagt:

Det är du som inte har förmågan att förstå. Igen - sluta att misstolka ordet ovillkorligt. 
    Anonym (Sträva för att ge) skrev 2025-10-15 00:50:54 följande:
    Gör då ditt eget val att ändra ditt fokus till att i stället försöka förstå trådstarten och trådens ämne (i stället för att märka ord) och försök sätt dig in i innebörden i uttrycket "villkorslös kärlek".

Jag tycker att vi är några som i flera inlägg har beskrivit och givit flera goda exempel gällande begreppet och dess innebörd.
    Om du inte gillar inläggen i tråden så finns massor för dig att googla och läsa om innebörden och som kan hjälpa dig förstå.

Trådsstarten och ämnet handlar självfallet inte om de två separata ord som du nämner, vilket jag tror att du egentligen också förstår.
    Jo, det gör det visst. Och jag behöver inte ändra mitt fokus då jag redan har samma tolkning av ovillkorlig kärlek som TS. Det är du som behöver lära dig vad olika ord faktiskt betyder.

Det finns ingen människa som ovillkorligt älskar en annan, inte i en romantisk relation iallafall. 
Svar på tråden Finns det relationer där villkorslös kärlek existerar?