• Anonym (Dan)

Finns det relationer där villkorslös kärlek existerar?

Förutom förälder-barn-relation, finns det relationer som är 100% villkorslösa som inte kräver någon övrig prestation utan att vara älskad precis som man är? 

Eller kräver vi alltid någon form av utbyte där alla ser till att få ut något av den andre?

• Svar på tråden Finns det relationer där villkorslös kärlek existerar?
  • Anonym (Sträva för att ge)
    Anonym (X) skrev 2025-10-13 16:51:56 följande:

Vad baserar du dina påståenden på?

På kunskap och erfarenhet. Hur så?
  • Anonym (X)
    Anonym (Sträva för att ge) skrev 2025-10-13 16:56:10 följande:
    Enbart eget tyckande alltså, och en egen definition av begreppet som alla andra är för dåliga för att förstå.
    Japp. Vi säger så.
  • Anonym (Kanske)
    Anonym (Sträva för att ge) skrev 2025-10-13 16:32:07 följande:

Det brukar finnas flera som verkar ha problem med att förhålla sig till uttrycket,  och innebörden med, villkorslös kärlek.
    Ibland uppvisar vissa ett behov av att medvetet missförstå eller rentav fultolka.
    Man kan på god grund anta att dessa ofta uppvisar den personliga bristen det innebär att inte själva inneha förmåga att ge, eller ens att sträva efter att ge, villkorslös kärlek,
    och att dessa därför har problem (t ex känner sig underlägsna) människor som faktiskt har förmåga att medvetet sträva efter att ge villkorslös kärlek.

Villkorslös kärlek innebär att älska någon utan att ställa krav på att få något i gengäld,
    och att acceptera partnern för den person den är.
    En kärlek som inte bygger på villkor, åsikter eller förhoppningar, utan som ges fritt och är uthållig. Detta kan innebära att visa stöd även när någon går igenom svåra tider och att acceptera både positiva och negativa sidor.

- Kärlek ges utan krav på att personen ska agera på ett visst sätt för att förtjäna den.

- Kärleken ges fritt, utan att kräva eller förvänta sig något tillbaka, som en kram utan att förvänta sig en i gengäld.

- Man önskar helt enkelt sin partner lycka.

- Ger sitt stöd också i svåra tider, visar tålamod och kärlek även under perioder av svårigheter eller sorg.

- Man accepterar hela personen och omfamnar både de positiva och negativa sidorna hos sin partner.

Allmänt brukar konstateras att det är relativt på personer som besitter förmåga att ge villkorslös kärlek till sin partner.

Men det viktigaste i en kärleksfull relation brukar ofta anses vara att båda parter medvetet verkligen strävar efter att skänka sin partner så villkorslös kärlek som man förmår, var och en efter sin egen bästa förmåga.

Slentrianmässigt förekommer relativt ofta Villkorad kärlek: En person får kärlek bara om den beter sig på ett visst sätt.
    Ett exempel är när en partner säger och bemöter med "Jag älskar dig inte om du gör/säger/beter dig så där" istället för "Jag tycker inte om din handling när du gör/säger/beter dig så där".

Villkorslös kärlek: En mer djupgående och befriande form av kärlek där en partner inte behöver prestera/säga/bete sig eller leva upp till några särskilt uppställda yttre krav för att få bli älskad av sin partner.

Den som har förmåga att ge villkorslös äkta kärlek,
    eller den som bedömer att den själv har anledning känna sig nöjd med sin egen strävan att ge villkorslös kärlek,
    de lever med mycket större välbefinnande i sitt liv, de är lyckligare och generellt mycket mer framgångsrika och tillfreds i livet på många olika plan, många säkerligen på samtliga plan, t ex inom såväl kärlek och sexliv, i familjelivet likväl som i sin yrkesutövning.

Jag vet att det finns villkorslös kärlek. Har själv upplevt den och är för evigt tacksam över detta. För många kan det verka otroligt men man kan faktiskt älska en människa så mycket att man avstår ett liv med honom/henne. 

Att också känna att detta inte är ett offer gör att kärleken till och med blir starkare.
  • Anonym (X)
    Anonym (Kanske) skrev 2025-10-13 17:11:23 följande:
    Jag vet att det finns villkorslös kärlek. Har själv upplevt den och är för evigt tacksam över detta. För många kan det verka otroligt men man kan faktiskt älska en människa så mycket att man avstår ett liv med honom/henne. 

Att också känna att detta inte är ett offer gör att kärleken till och med blir starkare.
    Beskriv gärna er situation så jag kan försöka förstå.
  • Anonym (Dan)
    Anonym (Sträva för att ge) skrev 2025-10-13 16:56:10 följande:
    Fast det är en dialog om hur olika personer förhåller sig till uttrycket. Det du gör att etablera att det sätt du tänker på är sanningen som alla borde förhålla sig till.
    Anonym (X) skrev 2025-10-13 17:07:04 följande:
    Enbart eget tyckande alltså, och en egen definition av begreppet som alla andra är för dåliga för att förstå.
    Japp. Vi säger så.
    Om du drabbas av känslor som gör att du känner på detta sätt så är det givetvis ok.
    Du likväl som alla är fria att känna och tycka vad man vill.

Om du också vill skaffa dig åtminstone en liten smula kunskap så finns något som heter Google.
    Där kan du börja att skaffa dig åtminstone lite grundläggande kunskap, såväl  relativt snabbt som enkelt.

Och om du skulle lyckas hitta något som på faktamässig grund visar att de kunskaper och erfarenheter som jag har skrivit om här skulle vara fel så blir jag glad om du tydligt redovisar detta för mig, så lovar jag i så fall att korrigera mig.
    Detta också till stor nytta får tråden, ämnet och för andra medlemmar som läser och deltar i tråden.

Jag vågar vara övertygad om att jag har relativt goda kunskaper och en god del erfarenhet inom ämnet.
    Men jag påstår absolut inte att jag kan och vet allt.
    Så om du skaffar dig kunskap som visar att något jag skrivit är direkt fel så lovar jag alltså att korrigera mig.
    Anonym (X) skrev 2025-10-13 17:25:52 följande:
    Mitt råd är att avstå från att beskriva.

För jag tror att anonym (X) har ont uppsåt och egentligen menar:

Beskriv gärna er situation så jag kan försöka  KRITISERA DIN ÅSIKT OCH DIN UPPLEVELSE
  • Anonym (Kanske)
    Anonym (X) skrev 2025-10-13 17:25:52 följande:
    Det handlar inte om någons situationer utan om livsval.
  • Anonym (sköldmö)
    Anonym (Sträva för att ge) skrev 2025-10-13 16:32:07 följande:

Det brukar finnas flera som verkar ha problem med att förhålla sig till uttrycket,  och innebörden med, villkorslös kärlek.
    Ibland uppvisar vissa ett behov av att medvetet missförstå eller rentav fultolka.
    Man kan på god grund anta att dessa ofta uppvisar den personliga bristen det innebär att inte själva inneha förmåga att ge, eller ens att sträva efter att ge, villkorslös kärlek,
    och att dessa därför har problem (t ex känner sig underlägsna) människor som faktiskt har förmåga att medvetet sträva efter att ge villkorslös kärlek.

Villkorslös kärlek innebär att älska någon utan att ställa krav på att få något i gengäld,
    och att acceptera partnern för den person den är.
    En kärlek som inte bygger på villkor, åsikter eller förhoppningar, utan som ges fritt och är uthållig. Detta kan innebära att visa stöd även när någon går igenom svåra tider och att acceptera både positiva och negativa sidor.

- Kärlek ges utan krav på att personen ska agera på ett visst sätt för att förtjäna den.

- Kärleken ges fritt, utan att kräva eller förvänta sig något tillbaka, som en kram utan att förvänta sig en i gengäld.

- Man önskar helt enkelt sin partner lycka.

- Ger sitt stöd också i svåra tider, visar tålamod och kärlek även under perioder av svårigheter eller sorg.

- Man accepterar hela personen och omfamnar både de positiva och negativa sidorna hos sin partner.

Allmänt brukar konstateras att det är relativt på personer som besitter förmåga att ge villkorslös kärlek till sin partner.

Men det viktigaste i en kärleksfull relation brukar ofta anses vara att båda parter medvetet verkligen strävar efter att skänka sin partner så villkorslös kärlek som man förmår, var och en efter sin egen bästa förmåga.

Slentrianmässigt förekommer relativt ofta Villkorad kärlek: En person får kärlek bara om den beter sig på ett visst sätt.
    Ett exempel är när en partner säger och bemöter med "Jag älskar dig inte om du gör/säger/beter dig så där" istället för "Jag tycker inte om din handling när du gör/säger/beter dig så där".

Villkorslös kärlek: En mer djupgående och befriande form av kärlek där en partner inte behöver prestera/säga/bete sig eller leva upp till några särskilt uppställda yttre krav för att få bli älskad av sin partner.

Den som har förmåga att ge villkorslös äkta kärlek,
    eller den som bedömer att den själv har anledning känna sig nöjd med sin egen strävan att ge villkorslös kärlek,
    de lever med mycket större välbefinnande i sitt liv, de är lyckligare och generellt mycket mer framgångsrika och tillfreds i livet på många olika plan, många säkerligen på samtliga plan, t ex inom såväl kärlek och sexliv, i familjelivet likväl som i sin yrkesutövning.

Jag tror att du har en annan definition av begreppet än många andra.

Man bör acceptera sin partner som den är, men det är inte samma sak som att acceptera vad som helst.

Älskar man någon på riktigt, är man beredd att dela både det bra och det dåliga.
    I nöd och lust som det heter. Ingen relation överlever i längden om man inte är beredd att kämpa för relationen.

Men ingen relation kan eller bör överleva vilka svek eller svårigheter som helst. I det avseendet bör ingen kärlek mellan vuxna vara totalt villkorslös. Det gäller inte bara kärleken till en partner, utan även kärleken till släktingar eller vänner t ex.

Kärlek kräver uppoffringar men ska aldrig vara självutplånande. Enda undantaget är kärleken till egna barn.

Jag skulle offra allt för mina barn, om jag var tvungen. Jag skulle offra mycket för min man och andra närstående, men inte allt. De skulle aldrig förvänta sig det heller.

Vuxna måste faktiskt förtjäna kärlek. Barn ska däremot inte behöva förtjäna kärlek från sina egna föräldrar.

Jag respekterar om du är av en annan åsikt. Men min och andras definition är inte sämre eller mindre sann, och gör inte att vi har sämre relationer.
  • Anonym (Ja)

Nu kanske detta handlar om människor. Men spontant kände jag att relationen mellan människa och ett djur kan vara villkorslös. 

Svar på tråden Finns det relationer där villkorslös kärlek existerar?