• Anonym (Dan)

Finns det relationer där villkorslös kärlek existerar?

Förutom förälder-barn-relation, finns det relationer som är 100% villkorslösa som inte kräver någon övrig prestation utan att vara älskad precis som man är? 

Eller kräver vi alltid någon form av utbyte där alla ser till att få ut något av den andre?

• Svar på tråden Finns det relationer där villkorslös kärlek existerar?
  • Anonym (sköldmö)
    Anonym (B) skrev 2025-10-14 07:19:00 följande:
    Ja skulle säga att kanske 75 % av alla skilsmässor beror på att folk inte längre tycker att partnern är attraktiv. Att ge upp strävan att vara attraktiv för sin partner och sedan bara satsa på autencitet är ett recept på katastrof. Ingen vinner på att intala sig något annat.

Jag vet just inte, möjligen om man förfaller helt. Men annars upplever jag att personen bakom ytan, och hur man trivs ihop, är viktigare i längden. Visst kan man fortsätta göra sig attraktiv, hålla sig i form osv. Men alla blir äldre, slappare, rynkiga förr eller senare.

Jag upplever snarare att 60 procent av alla skilsmässor beror på att kvinnan har tröttnat på att mannen inte tar ansvar, hon orkar inte länge dubbelarbeta eller vara familjens projektledare. 20 procent beror på att paret inte längre har sex. Då är det ofta mannen som vill skiljas, fast oftast först när han har hittat någon ny. Och de resterande 20 procenten av skilsmässorna har andra orsaker, kan vara allt möjligt. Våld, missbruk, otrohet, eller kanske att partnern inte är attraktiv längre. Men jag upplever inte att det är huvudskälet, utan att det nästan alltid finns andra orsaker också. 

Observera att ovanstående inte är statistik, det är mina uppskattningar. 

• Anonym (Kanske)
    Anonym (X) skrev 2025-10-13 22:51:03 följande:
    Beskriv då era livsval så jag kan försöka förstå. 
    Åldersskillnaden var stor och jag var ung. Jag kom in på min drömutbildning som innebar att jag måste flytta. Mannen skulle eventuellt kunna flytta med mig men kom fram till att det var bättre för mig om han inte gjorde det. Dessutom ville han inte bli en sten om halsen för mig i framtiden, som han sa.  

De blev många tårar från båda håll när dagen för min flytt kom. Vi håller fortfarande kontakt med varandra och finns i varandras liv men relationen är en annan. Vi har båda gått vidare i livet men inte tillsammans. Men kärleken vi har till varandra finns alltid kvar.
  • Anonym (Sträva för att ge)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-10-13 18:02:45 följande:
    Jag tror att du har en annan definition av begreppet än många andra.

Man bör acceptera sin partner som den är, men det är inte samma sak som att acceptera vad som helst.

Älskar man någon på riktigt, är man beredd att dela både det bra och det dåliga.
    I nöd och lust som det heter. Ingen relation överlever i längden om man inte är beredd att kämpa för relationen.

Men ingen relation kan eller bör överleva vilka svek eller svårigheter som helst. I det avseendet bör ingen kärlek mellan vuxna vara totalt villkorslös. Det gäller inte bara kärleken till en partner, utan även kärleken till släktingar eller vänner t ex.

Kärlek kräver uppoffringar men ska aldrig vara självutplånande. Enda undantaget är kärleken till egna barn.

Jag skulle offra allt för mina barn, om jag var tvungen. Jag skulle offra mycket för min man och andra närstående, men inte allt. De skulle aldrig förvänta sig det heller.

Vuxna måste faktiskt förtjäna kärlek. Barn ska däremot inte behöva förtjäna kärlek från sina egna föräldrar.

Jag respekterar om du är av en annan åsikt. Men min och andras definition är inte sämre eller mindre sann, och gör inte att vi har sämre relationer.
    Min beskrivning om villkorslös kärlek handlar inte om min egen påhittade personliga definition, utan det handlar om allmänt vedertagna och accepterade begrepp.

För att visa med några exempel att det inte är mitt eget tyckande, eller något hittepå av mig, så ger jag dig och alla medlemmar i tråden några snabba och enkla exempel och källor, som visar att fler än jag anser att min beskrivning vilar på stark grund.

- Villkorslös Kärlek, Källa: Vägledning, Kjell Haglund

Vad är villkorslös Kärlek?

T ex:

?Så länge Du sätter upp regler och villkor
    för hur Jag ska vara
    för att Du ska känna dig älskad,
    så kommer Jag aldrig att vara tillräcklig
    och Du kommer aldrig att känna dig älskad??

Och:

Vi kan aldrig någonsin äga en annan människa, ej heller hennes kärlek.
    För kärlek kan aldrig ägas, kärlek är någonting vi är.
    Och eftersom vi inte kan äga en annan människas kärlek så kan vi heller aldrig förlora den, eftersom den aldrig någonsin kan vara vår. Kärlek är en energi som genomsyrar det djupaste inre av vårt väsen. Det är den energi som sammanbinder oss. Kärleken är vårt sanna ursprung.

Att bli älskad villkorslöst bara för att du är du är viktigt för individens utveckling.

Villkorslös kärlek är mer invecklad och komplicerad än att bara älska din partner ?oavsett vad.?
    Villkorslös kärlek kräver att kliva tillbaka och se den större bilden av ditt partnerskap och hur man bevara hälsan i relationen så att kärleken kan fortsätta att utvecklas och växa. Det första steget mot att älska din partner villkorslöst är att lära sig älska dig själv villkorslöst. Det kräver förståelse och kommunicera dina egna gränser och begränsningar, men ändå vara tillräckligt flexibla för att anpassa sig och kompromissa när det är möjligt. Och mest av allt, det kräver en daglig ömsesidigt engagemang för att bevara hälsan i relation och vårda banden av kärlek som förde er samman från början.

- Villkorslös kärlek, Källa Karin Grundler

Det är bara erkänna; De flesta av oss vet inte vad villkorslös kärlek är, andra har kommit och/eller kommer i kontakt med det då och då eller kanske till och med mer och mer.

Den villkorslösa kärleken är utan åsikter, dömande, förhoppningar och allt annat i dess likhet. Den är helt enkelt alltid varande och är evig i sin energi.

Den är inte ?för bra för att vara sann?- den är det enda som är sant!

- ?Kärlek ? Vad är villkorslös kärlek? Kärlek är att älska någon för vem de är, vilka de var och vem de kommer att bli. ?~ Chris Moore

- Jessica Eriksson, Hållbar livsstil

Kärlek ? villkorslös eller villkorad?

Villkorslös kärlek handlar om att ge utan att förvänta sig något i gengäld, den göder ingen tacksamhetsskuld.

Den villkorade kärleken är styrd, sträng och manipulativ. Det man ger, får man tillbaka

????????.

AI-översikt:

Villkorslös kärlek är kärlek utan krav eller förväntningar på motprestation.
    Det är att ge kärlek fritt, acceptera en person för den de är, och önska deras lycka oavsett omständigheterna.
    Begreppet innebär att man kan visa tålamod och inte dömer, och att kärleken inte hämmas av personens handlingar eller liknande.

Kärleken är inte beroende av vad en person gör för dig eller vad du får tillbaka.

Personen accepteras fullständigt, inklusive både positiva och negativa sidor.

Villkorslös kärlek handlar också om att vilja den andra personens lycka, även när det innebär att man agerar utan att det gynnar mig själv.

Inga krav på prestation, man känner sig inte pressad att prestera eller vara på ett visst sätt för att få bli älskad.

För barn är villkorslös kärlek avgörande för en sund utveckling, då det lär dem att de är älskade för den de är, inte bara för deras beteende eller för prestationer.

Att medvetet sträva efter villkorslös kärlek i en relation anses vara ett såväl sunt som ädelt mål.

• Anonym (Nepp)

Inte mellan vuxna. Förälder och barn däremot.

• Anonym (Rico)
    Anonym (Dan) skrev 2025-10-11 08:17:45 följande:
    Finns det relationer där villkorslös kärlek existerar?

Förutom förälder-barn-relation, finns det relationer som är 100% villkorslösa som inte kräver någon övrig prestation utan att vara älskad precis som man är? 

Eller kräver vi alltid någon form av utbyte där alla ser till att få ut något av den andre?

Relationen mellan förälder och barn. Det är nog den enda.
  • Anonym (C)
    Anonym (Rico) skrev 2025-10-14 20:26:57 följande:
    Relationen mellan förälder och barn. Det är nog den enda.
    Ja, det är det.
  • Anonym (Ingen bra konstellation)
    Anonym (Sträva för att ge) skrev 2025-10-14 19:23:14 följande:

Den villkorade kärleken är styrd, sträng och manipulativ. Det man ger, får man tillbaka

Nej, jag skulle snarare kalla detta för rättvisa. Relationer handlar om att ge och få tillbaka. I annat fall så skapas ingen anknytning, om bara den ena ska ge och inte vänta sig något i retur. Då uppstår bara bitterhet i slutändan. Har inget med stränghet att göra utan rent förnuft.

Att barn får villkorslös kärlek är för att de är omogna och inte hunnit utveckla förmågan att älska och bry sig lika mycket i gengäld om en annan människa. De flesta växer upp. Några få barnsliga drömmare lever sig kvar som förvuxna mamas boys. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Ingen bra konstellation) skrev 2025-10-14 20:33:42 följande:
    Nej, jag skulle snarare kalla detta för rättvisa. Relationer handlar om att ge och få tillbaka. I annat fall så skapas ingen anknytning, om bara den ena ska ge och inte vänta sig något i retur. Då uppstår bara bitterhet i slutändan. Har inget med stränghet att göra utan rent förnuft.

Att barn får villkorslös kärlek är för att de är omogna och inte hunnit utveckla förmågan att älska och bry sig lika mycket i gengäld om en annan människa. De flesta växer upp. Några få barnsliga drömmare lever sig kvar som förvuxna mamas boys. 
    Jag tycker inte det är någon skillnad på kärleken tilll min man och till mina barn. De får alla min oändliga kärlek även om jag ibland kan bli förbannad på dem allihop!
    Att kärleken till barnen skall vara så villkorslös på det sätt ni beskriver tycker jag inte verkar sunt. Även barn bör lära sig tidigt att ge och inte bara ta emot. 
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-10-14 20:52:23 följande:
    Jag tycker inte det är någon skillnad på kärleken tilll min man och till mina barn. De får alla min oändliga kärlek även om jag ibland kan bli förbannad på dem allihop!
    Att kärleken till barnen skall vara så villkorslös på det sätt ni beskriver tycker jag inte verkar sunt. Även barn bör lära sig tidigt att ge och inte bara ta emot. 
    Hade din kärlek varit oändlig om din man slutade bry sig om dig och bara förväntade sig att få kärlek av dig utan att ge något tillbaka? 

Om svaret på den frågan är nej så har även du en relation med villkor inbyggt i kontraktet, som en förutsättning för att relationen ska fungera.

Och jag har inte pratat om att barn inte ska lära sig att bry sig om andra. Bara att väldigt små barn (typ spädbarn och toddlers) inte har den förmågan fullt utvecklad ännu. Det är därför som den åldersgruppen ändå kan komma undan med villkorslös kärlek från sina föräldrar i de flesta fall. 
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-10-14 20:52:23 följande:
    Hade din kärlek varit oändlig om din man slutade bry sig om dig och bara förväntade sig att få kärlek av dig utan att ge något tillbaka? 

Om svaret på den frågan är nej så har även du en relation med villkor inbyggt i kontraktet, som en förutsättning för att relationen ska fungera.

Och jag har inte pratat om att barn inte ska lära sig att bry sig om andra. Bara att väldigt små barn (typ spädbarn och toddlers) inte har den förmågan fullt utvecklad ännu. Det är därför som den åldersgruppen ändå kan komma undan med villkorslös kärlek från sina föräldrar i de flesta fall. 
Svar på tråden Finns det relationer där villkorslös kärlek existerar?