Anonym (sköldmö) skrev 2025-10-13 18:02:45 följande:
Jag tror att du har en annan definition av begreppet än många andra.
Man bör acceptera sin partner som den är, men det är inte samma sak som att acceptera vad som helst.
Älskar man någon på riktigt, är man beredd att dela både det bra och det dåliga.
I nöd och lust som det heter. Ingen relation överlever i längden om man inte är beredd att kämpa för relationen.
Men ingen relation kan eller bör överleva vilka svek eller svårigheter som helst. I det avseendet bör ingen kärlek mellan vuxna vara totalt villkorslös. Det gäller inte bara kärleken till en partner, utan även kärleken till släktingar eller vänner t ex.
Kärlek kräver uppoffringar men ska aldrig vara självutplånande. Enda undantaget är kärleken till egna barn.
Jag skulle offra allt för mina barn, om jag var tvungen. Jag skulle offra mycket för min man och andra närstående, men inte allt. De skulle aldrig förvänta sig det heller.
Vuxna måste faktiskt förtjäna kärlek. Barn ska däremot inte behöva förtjäna kärlek från sina egna föräldrar.
Jag respekterar om du är av en annan åsikt. Men min och andras definition är inte sämre eller mindre sann, och gör inte att vi har sämre relationer.
Min beskrivning om villkorslös kärlek handlar inte om min egen påhittade personliga definition, utan det handlar om allmänt vedertagna och accepterade begrepp.
För att visa med några exempel att det inte är mitt eget tyckande, eller något hittepå av mig, så ger jag dig och alla medlemmar i tråden några snabba och enkla exempel och källor, som visar att fler än jag anser att min beskrivning vilar på stark grund.
- Villkorslös Kärlek, Källa: Vägledning, Kjell Haglund
Vad är villkorslös Kärlek?
T ex:
?Så länge Du sätter upp regler och villkor
för hur Jag ska vara
för att Du ska känna dig älskad,
så kommer Jag aldrig att vara tillräcklig
och Du kommer aldrig att känna dig älskad??
Och:
Vi kan aldrig någonsin äga en annan människa, ej heller hennes kärlek.
För kärlek kan aldrig ägas, kärlek är någonting vi är.
Och eftersom vi inte kan äga en annan människas kärlek så kan vi heller aldrig förlora den, eftersom den aldrig någonsin kan vara vår. Kärlek är en energi som genomsyrar det djupaste inre av vårt väsen. Det är den energi som sammanbinder oss. Kärleken är vårt sanna ursprung.
Att bli älskad villkorslöst bara för att du är du är viktigt för individens utveckling.
Villkorslös kärlek är mer invecklad och komplicerad än att bara älska din partner ?oavsett vad.?
Villkorslös kärlek kräver att kliva tillbaka och se den större bilden av ditt partnerskap och hur man bevara hälsan i relationen så att kärleken kan fortsätta att utvecklas och växa. Det första steget mot att älska din partner villkorslöst är att lära sig älska dig själv villkorslöst. Det kräver förståelse och kommunicera dina egna gränser och begränsningar, men ändå vara tillräckligt flexibla för att anpassa sig och kompromissa när det är möjligt. Och mest av allt, det kräver en daglig ömsesidigt engagemang för att bevara hälsan i relation och vårda banden av kärlek som förde er samman från början.
- Villkorslös kärlek, Källa Karin Grundler
Det är bara erkänna; De flesta av oss vet inte vad villkorslös kärlek är, andra har kommit och/eller kommer i kontakt med det då och då eller kanske till och med mer och mer.
Den villkorslösa kärleken är utan åsikter, dömande, förhoppningar och allt annat i dess likhet. Den är helt enkelt alltid varande och är evig i sin energi.
Den är inte ?för bra för att vara sann?- den är det enda som är sant!
- ?Kärlek ? Vad är villkorslös kärlek? Kärlek är att älska någon för vem de är, vilka de var och vem de kommer att bli. ?~ Chris Moore
- Jessica Eriksson, Hållbar livsstil
Kärlek ? villkorslös eller villkorad?
Villkorslös kärlek handlar om att ge utan att förvänta sig något i gengäld, den göder ingen tacksamhetsskuld.
Den villkorade kärleken är styrd, sträng och manipulativ. Det man ger, får man tillbaka
????????.
AI-översikt:
Villkorslös kärlek är kärlek utan krav eller förväntningar på motprestation.
Det är att ge kärlek fritt, acceptera en person för den de är, och önska deras lycka oavsett omständigheterna.
Begreppet innebär att man kan visa tålamod och inte dömer, och att kärleken inte hämmas av personens handlingar eller liknande.
Kärleken är inte beroende av vad en person gör för dig eller vad du får tillbaka.
Personen accepteras fullständigt, inklusive både positiva och negativa sidor.
Villkorslös kärlek handlar också om att vilja den andra personens lycka, även när det innebär att man agerar utan att det gynnar mig själv.
Inga krav på prestation, man känner sig inte pressad att prestera eller vara på ett visst sätt för att få bli älskad.
För barn är villkorslös kärlek avgörande för en sund utveckling, då det lär dem att de är älskade för den de är, inte bara för deras beteende eller för prestationer.
Att medvetet sträva efter villkorslös kärlek i en relation anses vara ett såväl sunt som ädelt mål.