Jag läste en artikel i DN på detta tema, därav att jag frågade, om du vill bli rikast på kyrkogården.
Citat ur artikeln:
? Det kanske inte är så kul att resa jorden runt när du är 75 eller att börja träna tyngdlyftning när du är 80, konstaterar sparpsykologen Niklas Laninge.
Han är knuten till spartjänsten Opti, men tycker ändå att vissa hamstrar alldeles för mycket och har dålig koll på sina tillgångar.
? Det är många som riskerar att bli rikast på kyrkogården. Många av våra äldre kunder är väldigt förmögna och de lämnar efter sig rejält mycket kapital i fonder, berättar Niklas Laninge.
?Die with zero? ? att göra slut på pengarna innan du dör - DN.seMonsieurM skrev 2025-10-13 13:06:06 följande:
Tråden handlar väl egentligen inte om mina mål, så lite off-topic.
Men jag tänker att när man nått en viss ålder är det rimligt att man har en tanke eller grov plan om hur man ser på andra halvlek, både på det personliga planet och privatekonomiska. Frågor som boende, hur man tänker hjälpa sina barn ut i vuxenlivet, andra drömmar man kan ha som spännande resor, pension ? tidig eller sen, och varför. Mycket att fundera på och allt ska förstås finansieras på något sätt. Men nej, jag har inte som mål att bli rikast på kyrkogården, det verkar rätt meningslöst, min prio är att få ut så mycket som möjligt av den tid jag har kvar och där är alternativet att sitta och häcka på ett kontor med hög lön tills jag trillar av pinn typ längst ner på listan. Och jag ser väl att en potentiell framtida partner har åtminstone tänkt kring sådana frågor även om man förstås aldrig kommer träffa någon som har precis samma tankar som en själv.