• Anonym (Nyfiken)

Äldre föräldrar?

Är det egoistiskt/dåligt att skaffa barn vid 46 + 60? OM man kan bli naturligt gravid alltså.
    Vad tycker du?

• Svar på tråden Äldre föräldrar?
  • Tom Araya
    Anonym (37) skrev 2025-10-15 10:05:15 följande:

35 är ju inte speciellt gammalt alls. Vissa verkar ju tro att det är något nytt att skaffa barn senare men kvinnor har fått barn sent i alla tider, bara att det oftast inte var första barnet. 

35 som min mamma var är ok, men inte 40 som min pappa var, det är för gammalt.

För kvinnor ökar också risken markant för komplikationer någonstans strax före 40.
  • Tom Araya
    Anonym (inte) skrev 2025-10-15 10:59:07 följande:
    Varför håller folk på att diskutera helt andra åldrar än det som anges i trådstarten?

Att få barn vid 37 år är väl inte ens jämförbart med att få barn vid 60 år?
    Om man anser att åldern är för hög vid 37, 40 eller 42, då är åldern också för hög vid 46.
  • Anonym (37)
    Anonym (inte) skrev 2025-10-15 10:59:07 följande:
    Varför håller folk på att diskutera helt andra åldrar än det som anges i trådstarten?

Att få barn vid 37 år är väl inte ens jämförbart med att få barn vid 60 år?

Svarade en person som tyckte hans föräldrar var för gamla när de fick honom, de var 35 och 40. Men nej du har rätt i  att det var lite OT. 37 är ju en väldigt vanlig ålder att få barn (speciellt när det inte är första) och det är nog inte många som tycker det är för gammalt. Och det är absolut inte jämförbart med att få barn vid 60.

• EpicF
    Tom Araya skrev 2025-10-15 00:39:25 följande:
    Ja, det anser jag att det är.

Mina föräldrar var 35 och 40 när de fick mig, 10 respektive 12 år senare än mina syskon. Jag hatade att ha så gamla föräldrar och skulle inte utsätta egna barn för det. Max 35 har jag satt som gräns för mig själv och det har jag hållit.
    Gamla föräldrar? 

Att vara 35 respektive 40 när man blir förälder är verkligen inte gammalt. 
  • EpicF

Att som kvinna få barn vid 46 kan vara lite på gränsen, men absolut inte för gammal. Samma med att bli pappa vid 60. 
    Men i det stora hela så beror de på hur man är och hur ens hälsa är. Om man själv kommer att orka. 

Mina farföräldrar var 43 respektive 51 när de fick sista barnet (är över 20 års skillnad mellan min pappa och min farbror, och min farbror är 4 år äldre än mig).
    Men de var otroligt pigga och är det fortfarande. Kan nog säga att min 95-åriga farfar ofta är betydligt piggare än vad jag är som 41 🙈 Även min farmor är pigg för sin ålder. De bor hemma utan hemtjänst och är fortfarande aktiva i både arbetslivet och privat. 

• Tom Araya
    EpicF skrev 2025-10-16 09:41:13 följande:
    Gamla föräldrar? 

Att vara 35 respektive 40 när man blir förälder är verkligen inte gammalt. 
    Min pappa var nog äldst bland mina klasskamraters kompisars föräldrar föräldrar... så jo, det är gammalt.
  • Anonym (Eva)

Förhoppningsvis skaffar man alltid barn, eller väljer att inte ha barn, av egoistiska orsaker, man vill det och tycker det är bäst för en själv. 

Jag fick barn vid 44, pappan var 50. Har sagt någon gång till numera tonåringen att vad synd att du inte fick uppleva mig som mamma när jag var yngre, starkare, snyggare och hade mer energi. Svaret var, men jag skulle ju inte funnits om du fått barn när du var 27, jag finns för att du blev gravid när du blev, och jag känner ju inte till något annat, det är bra som det är. 

• Anonym (Jolie)
    Tom Araya skrev 2025-10-16 12:35:54 följande:
    Min pappa var nog äldst bland mina klasskamraters kompisars föräldrar föräldrar... så jo, det är gammalt.
    När är du född?
    Vill du inte vara specifik så vilket årtionde?
  • Anonym (50-åring)

Det bero helt på vem du är skulle jag säga. Jag har aldrig känt mig som en bättre människa än nu. jag är trygg, har massor av tid till mina barn, har pengar, bra boende, aldrig varit starkare psykiskt och fysiskt. jag upplever att jag har en bra relation med mina barn och än så länge skäms inte tonåringarna. Att det skulle förändras innan alla flyttat ut och jag är runt 60 tror inte jag. Jag tror inte att mina barn skulle haft en bättre förälder än vad de har i mig i dag. För min egen skull så kanske det är synd att inte barnen är äldre. Nu när jag är så pass trygg och har kapital, men det är inget jag själv ångrar. Jag älskar mitt liv som det är nu och för mig var det väldigt bra och roligt att vara utan barn mellan 20 och 30. Det är även roligt att kunna dela med mig av så mycket av livet till mina barn, som jag inte skulle kunnat gjort om jag fick barn när jag var yngre. Både av livserfarenhet och att det kostar.

• Anonym (Huldra)

Varför uppmärksammas inte hur det är att födas av väldigt unga föräldrar?

Min mor var 17år när hon födde mig och jag uppfostrades av mina morföräldrar som då var i 50-års åldern.

Har alltså erfarenhet av båda sidorna. Jag anser att barn bör födas och få växa upp med att känna sig önskade och älskade.  Vilken ålder de har är rätt oviktigt.

Svar på tråden Äldre föräldrar?