Äldre föräldrar?
Är det egoistiskt/dåligt att skaffa barn vid 46 + 60? OM man kan bli naturligt gravid alltså.
Vad tycker du?
Är det egoistiskt/dåligt att skaffa barn vid 46 + 60? OM man kan bli naturligt gravid alltså.
Vad tycker du?
Varför uppmärksammas inte hur det är att födas av väldigt unga föräldrar?
Min mor var 17år när hon födde mig och jag uppfostrades av mina morföräldrar som då var i 50-års åldern.
Har alltså erfarenhet av båda sidorna. Jag anser att barn bör födas och få växa upp med att känna sig önskade och älskade. Vilken ålder de har är rätt oviktigt.
Min mor var 17år när hon födde mig och jag uppfostrades av mina morföräldrar som då var i 50-års åldern.
Har alltså erfarenhet av båda sidorna. Jag anser att barn bör födas och få växa upp med att känna sig önskade och älskade. Vilken ålder de har är rätt oviktigt.
Det beror väl helt på var man bor och vilka man umgås med. När jag fick första barnet bodde jag i en småstad där de flesta inte utbildade sig. Jag var 21 och flera vänner fick barn i samma ålder. Efter tredje barnet flyttade vi till Stockholm och utbildade oss och ingen i vår ålder hade ens börjat tänka tanken på barn än. Alla föräldrar på skolan och förskolan var äldre och hade det bra ställt. NU börjar mina jämnåriga vänner i Stockholm skaffa barn och vi ska få en sladdis samtidigt. Jag tror inte vår lill* kommer reagera så mycket på det eftersom alla våra vänner som får barn samtidigt är jämnåriga, misstänker vi inte kommer vara ensamma om att vara i vår ålder på kommande skola och förskola (grannar i vår ålder har också antingen små barn eller får första barnet nu). Vi är betydligt yngre än våra stora barns kompisars föräldrar. Vi hade heller inte hunnit skaffa hus och bygga ekonomin när de stora var små. Vilket var helt normalt för jag kommer ifrån, men inte där vi hamnade.
Det bero helt på vem du är skulle jag säga. Jag har aldrig känt mig som en bättre människa än nu. jag är trygg, har massor av tid till mina barn, har pengar, bra boende, aldrig varit starkare psykiskt och fysiskt. jag upplever att jag har en bra relation med mina barn och än så länge skäms inte tonåringarna. Att det skulle förändras innan alla flyttat ut och jag är runt 60 tror inte jag. Jag tror inte att mina barn skulle haft en bättre förälder än vad de har i mig i dag. För min egen skull så kanske det är synd att inte barnen är äldre. Nu när jag är så pass trygg och har kapital, men det är inget jag själv ångrar. Jag älskar mitt liv som det är nu och för mig var det väldigt bra och roligt att vara utan barn mellan 20 och 30. Det är även roligt att kunna dela med mig av så mycket av livet till mina barn, som jag inte skulle kunnat gjort om jag fick barn när jag var yngre. Både av livserfarenhet och att det kostar.