• Anonym (TS)

Bästa sättet att gå ner i vikt efter 40?

Jag har alltid pendlat en del i vikt men alltid lyckats gå ner i vikt igen. Nu när jag är 44 verkar det stört omöjligt och jag går upp i vikt bara jag luktar på en bakelse typ. Det är jättefrustrerande! Jag behöver anstränga mig väldigt mycket för att bara lyckas gå ner 1 kg. Just nu väger jag ca 20kg för mycket och vill verkligen ner i vikt.
    De har kollat sköldkörteln på mig och där stod allt rätt till.

Någon med samma upplevelse? Vad har funkat?

• Svar på tråden Bästa sättet att gå ner i vikt efter 40?
  • Anonym (just me)

Det enda som funkat för mig är få kolhydrater (max 100g en vanlig dag), mer protein (minst 1g/kg/dag) och fasta/lågkaloridagar.

Jag har gått ner 25 kg efter 40.

Men olika är olika, så det kanske inte funkar för dig, eller någon annan.

• Anonym (40+)

Fokus på styrka och hållbara, långsiktiga förändringar av kosten.

Det är långt viktigare att vara stark, än smal, för hälsan i vår ålder. Samtidigt är det lättare att hålla formen om vi har mer muskler. Så lägg mer tid på styrketräning än tidigare och se till att få i dig tillräckligt med protein för att bygga och underhålla dina muskler (utan att överdriva proteinintaget heller för det är bara onödigt, trots vad många influensers säger).

Sedan gäller det väl tyvärr att dra ner på kalorierna lite jämfört när vi var yngre. Förbränningen är helt enkelt lite långsammare. Att öka på intaget av grönsaker och fibrer är ett väldigt bra sätt att göra detta lite lättare.

Sist men inte minst så se över sömnen. Alltså, få inte ångest över att inte hinna med 8 timmar sömn varje natt, men gör det till en prioritet att du får den vila du behöver.

Nu har jag nog bara gått ner 8 kg sedan jag fyllde 40 för fyra år sedan, men jag är långt starkare och i bättre kondition, och det har varit en bra trend neråt i vikt i lung takt.

• Anonym (Fyrtiofem)

45 år. Äter mer frukt och grönt, mer protein, mindre kolhydrater och framför allt inget onödigt socker i form av godis, bakelser, kakor etc.
    Svart kaffe. Lite honung i te de få gånger jag dricker det. Inga söta drycker till vardags, vilket givetvis inkluderar juice. 

Mackor är inget som äts flera gånger om dagen utan max  1-2 st ibland till frukost. 

Sen givetsvis rörelse så mycket man kan och har möjlighet till. 

Bättre form idag än när jag var 30 och det är mestadels pga ändrad kost. 

• Anonym (Mj)

Mounjaro sprutor. Det enda som funkade på mig. Hade provat allt. Träning, räkna kalorier osv. Men i förkimakteriet/ klimakteriet är det som att ämnesomsättning för vissa slutar funka. 

med hjälp av Mounjaro har jag gått ner 16 kg och är på min mål vikt . Det tog mig 8 mån och jag har valt att sakta. Gå ner i vikt så att man samtidigt lär sig äta på ett nytt sätt 

• Anonym (H)

Det verkar som olika saker fungerar för olika personer. Jag är över 40 och smal men jag svullar upp och känner mig tung om jag styrketränar och äter mer protein och fett. Det funkar bättre med varierad kost i mindre portioner. Träning spelar mindre roll för vikten men för hälsan är det bra att träna och hålla igång. Jag tror däremot att det är dåligt att träna för hårt och för mycket styrka då det sliter på kroppen. Jag går raska promenader och tränar muskler med kroppen som motvikt. Det funkar väldigt bra. Jag är smidigare nu än när jag var 20-30 år trots att jag närmar mig 50 år.

Så du behöver antagligen hitta ett sätt som fungerar för dig och din kropp. Generellt är det bra att göra livsstilsförändringar som håller över tid. Inga dieter eller extrema träningar utan sådant som kommer att fungera i din vardag även om 10 år.

• Anonym (CICO)

Det går ut på samma sak som viktminskning för alla andra personer. Det är alltid en fråga om att inta färre kalorier än man gör av med. Frågan är bara vilken nivå man ska lägga sig på.

Börja med att dra ner på din vanliga nivå med 3-400 kcal per dag. Om du inte märker någon viktnedgång på ett par veckor så drar du ner lite till.

Glöm inte bort att äta mat som fyller ut magen: grönsaker, proteinrik och fiberrik mat som ökar mättnadskänslan. Då kan man äta färre kalorier utan att minska på volymen så mycket. 

• Anonym (HK)

Periodisk fasta har hjälpt mig. Typ 16:8.

I ätfönstret, satsa på näringsrik mat typ kyckling och lax. Undvik sockerchock. Jag kör 16:8 med fasta från kl 16 på eftermiddagen till 8 på morgonen. Inte varje dag då det inte passar socialt, man vill kunna umgås över en bit mat med andra som äter efter kl 16. Men 3-4 vardagar i veckan. 

• Anonym (TS)

Tack för alla svar!

Svar på tråden Bästa sättet att gå ner i vikt efter 40?