• Anonym (Lolo)

Vad äter ni?

Vad äter ni som väger kring 50-65 kg och som inte motionerar särskilt mycket?

Frukost, lunch, middag, mellanmål? Hur mycket och ofta snacks och fikabröd?
  • Svar på tråden Vad äter ni?
  • Anonym (Ägget)

Är det inte bättre att skriva normalviktig? 65 kg på en som är 180 cm lång tex är ju väldigt magert.

Hur som så själv tar jag till frukost och mixar ca 35 g Ghee med ett rått ägg, havssalt och vaniljpulver med kaffe = Mättande kaffe latte. Lunch typ 2 kokta ägg med vad som blev över av gårdagens middag, tex grillad kyckling, korv, karre osv.  Ibland har jag inga rester och då tar jag makrill i tomatsås eller varmrökt lax och majonäs till äggen.

Middag nån form av kött, fågel eller fisk med grönsaker och sås, oftast aioli. Ibland lite lyx med ugnsrostad sötpotatis till.

I huvudsak fett och protein, keeps me going :)

• Anonym (Lolo)
    Anonym (Ägget) skrev 2025-10-17 11:35:42 följande:

Är det inte bättre att skriva normalviktig? 65 kg på en som är 180 cm lång tex är ju väldigt magert.

Hur som så själv tar jag till frukost och mixar ca 35 g Ghee med ett rått ägg, havssalt och vaniljpulver med kaffe = Mättande kaffe latte. Lunch typ 2 kokta ägg med vad som blev över av gårdagens middag, tex grillad kyckling, korv, karre osv.  Ibland har jag inga rester och då tar jag makrill i tomatsås eller varmrökt lax och majonäs till äggen.

Middag nån form av kött, fågel eller fisk med grönsaker och sås, oftast aioli. Ibland lite lyx med ugnsrostad sötpotatis till.

I huvudsak fett och protein, keeps me going :)

Nej för jag vill se hur andra med ungefär samma kaloribehov som mig äter. Där är vikten mest relevant.

Känner själv att jag behöver äta ganska lite och har väldigt litet utrymme för fikabröd m.m, och hittills verkar det stämma överens med hur andra i min viktklass äter för att hålla vikten. 
  • Anonym (Ägget)
    Anonym (Lolo) skrev 2025-10-17 11:44:34 följande:
    Nej för jag vill se hur andra med ungefär samma kaloribehov som mig äter. Där är vikten mest relevant.

Känner själv att jag behöver äta ganska lite och har väldigt litet utrymme för fikabröd m.m, och hittills verkar det stämma överens med hur andra i min viktklass äter för att hålla vikten. 
    Men det är ju relevant om man är 180 å väger 65, eller om man är 150 och väger 65.

Jag väger omkring 60 och är 166 lång, så är väl normalviktig. Kan inte motionera pga sjukdom men äter det jag äter ovan, äter när jag är hungrig tills jag är mätt. Är jag tex hungrig extra på kvällen så tar jag nåt då. Lyssnar på kroppen. Men äter aldrig godis,, fikabröd osv
  • Olsdotter
    Anonym (Ägget) skrev 2025-10-17 12:06:26 följande:
    Men det är ju relevant om man är 180 å väger 65, eller om man är 150 och väger 65.

Jag väger omkring 60 och är 166 lång, så är väl normalviktig. Kan inte motionera pga sjukdom men äter det jag äter ovan, äter när jag är hungrig tills jag är mätt. Är jag tex hungrig extra på kvällen så tar jag nåt då. Lyssnar på kroppen. Men äter aldrig godis,, fikabröd osv
    Sant

Jag är 165 cm och väger 54 kg, 52 år och i klimakteriet.
  • Anonym (Pr)
    Olsdotter skrev 2025-10-16 22:59:00 följande:
    Kämpade länge med klimakteriekilon och har sedan någon månad nått min idealvikt (54 kg)

Frukost:
    Kaffe
    "Lunch" vid ca 11: kvarg och bär
    Middag: tänker "först protein". Kött av något slag, ibland ost, fyller upp med grönsaker. Creme fraiche till.

Bara en tanke, får du i dig tillräckligt med protein om dagarna när du äter så? Är man i klimakteriet så är det än mer viktigt att få sig det man behöver för att inte tappa en massa muskler. 

På detta verkar det inte som du ens kommer upp i 50 gram protein. 

Gäller även andra här i tråden. Att äta lite är en sak så länge man får i sig tillräckligt av det man behöver.

• Anonym (Micki)

165 cm och 57 kilo. Förvisso tränar jag en del, men som bekant ligger huvuddelen av vikten i kosten. 

Jag äter ägg till frukost. Till lunch äter jag rester från gårdagens middag. Till middag "vanlig mat", typ linsgryta med ris, kyckling med bakade rotfrukter och grönsaker, grönsakssoppa eller paj med bönsallad. Jag äter nåt sött nästan dagligen, men i liten mängd. Det räcker med en ruta choklad, eller en bit godis så att jag är nöjd. 

• Anonym (Ingen ordning alls)

Jag äter vad som helst, men sällan särskilt mycket. Däremot småäter jag lite då och då under dagen. Jag har ingen frukost/lunch och middag. Jag äter sällan lunch ( fast jag kan ta en macka vid 11, en youghurt och frukt vid 1,  2-3 kakor vid 3 osv.) . Aldrig något regelbundet, utan alltid vad jag blir sugen på under dagen.

Men en sak som jag gör bra, och alltid gjort. Jag äter aldrig efter 8 på kvällen , faktiskt sällan efter 7. När jag ätit min middag är jag klar för resten av dagen.

Jag kan äta godis eller chips då och då ( även vardagar), Jag äter det jag är sugen på oavsett om det handlar om pizza eller gräddig mat. Men jag äter aldrig enorma portioner, utan små portioner under dagen, och en lagom på kvällen. När jag äter sötsaker gör jag det alltid under dagen.

Jag tränar inte särskilt mycket heller. Nu först har jag börjat för hälsans skull, inte vikten.Jag tränar ca 3 timmar på en vecka nu.

Jag är snart 55 år, väger 51 kg och är 165 cm.

• Anonym (Lolo)
    Anonym (Ägget) skrev 2025-10-17 12:06:26 följande:

Längden gör inte jättestor skillnad. Samma vikt 150 cm kontra 180 cm gör en skillnad på ca 225 kcal. 

Jag är mer intresserad av många svar än superexakta svar.
  • Olsdotter
    Anonym (Pr) skrev 2025-10-17 13:08:37 följande:

Bara en tanke, får du i dig tillräckligt med protein om dagarna när du äter så? Är man i klimakteriet så är det än mer viktigt att få sig det man behöver för att inte tappa en massa muskler. 

På detta verkar det inte som du ens kommer upp i 50 gram protein. 

Gäller även andra här i tråden. Att äta lite är en sak så länge man får i sig tillräckligt av det man behöver.

Jag äter minst 50 g protein om dagen, men oftast snarare 60 g. Det räcker för att hålla muskelmassan för mig, styrketränar en del men inte överdrivet (däremot TUNGT när jag väl tränar).
  • Olsdotter
    Olsdotter skrev 2025-10-17 13:28:33 följande:
    Jag äter minst 50 g protein om dagen, men oftast snarare 60 g. Det räcker för att hålla muskelmassan för mig, styrketränar en del men inte överdrivet (däremot TUNGT när jag väl tränar).
    Tillägger att jag är då omsorgsfull med protein, tänker som tidigare beskrivet "protein först". Äter mängden protein delat på två,  alltså någorlunda jämnt fördelat på mina två måltider.
Svar på tråden Vad äter ni?