• Anonym (Starkakänslor)

Väcker diskussioner på FL starka känslor hos dig?

Jag tycker man märker att det ofta är starka känslor och reaktioner i diskussioner på FL. Ibland nästan så att man själv blir påverkad av andra skribenters humör och känslosvall. Vad är det som gör att vissa reagerar så starkt på saker som skrivs anonymt på ett forum? För det är väl egentligen inget som påverkar en i ens dagliga liv i övrigt eller som bör göra det?

• Svar på tråden Väcker diskussioner på FL starka känslor hos dig?
  • Tow2Mater
    Anonym (M.) skrev 2025-10-24 18:53:13 följande:

Upprörd blir jag väl inte, men ledsen kan jag bli när folk gör val som skadar deras barn. För barn är så hjälplösa, så helt utsatta till de mer-eller-mindre idioter som fött dem eller avlat dem. Och särskilt när det gäller saker som redan ältats här hundratals gånger, men de har inte haft vett att ta till sig andras erfarenheter. T.ex. av att flytta ihop alldeles för tidigt med en ny partner fast man har barn sedan förr, och såklart dessutom bli med barn igen nästan genast.

For att inte tala om kvinnorna som även om forhallandet knakar i fogarna, tvunget ska skaffa ett syskon (med eller mot den andras vilja) for att 'barnen ska ha varandra' när hon lämnar och barnen tvingas flänga emellan sina olika hem.
  • Anonym (Lite)
    Tecum skrev 2025-10-24 19:09:22 följande:

SD-troll som tycker det är okej att hota och hata andra på nätet och som underförstått stöder Putin (men vågar inte säga det rent ut) gör mig både ledsen och upprörd.

Dessa ständiga angrepp på äldre manliga oskulder är väldigt tröttsamma och visar på en typ av lågbegåvade och oempatiska kvinnor som jag knappast trodde fanns.

Folk som frågar men inte tar till sig av råd och förslag utan bara vill ha klapp och medhåll om sina problem är också jobbiga

Tänker du att just SD hatar mer än tex vänstern? Jag tror faktiskt att båda är rätt bra på det, även om dom flesta i båda partierna är hyfsat vettiga i grunden. Några procent från varje parti sticker ut och hörs mer än andra. Tyvärr hörs dessa mest.
  • Anonym (Jenny G)

Jag har ett funktionsnedsatt barn och blir upprörd när folk skriver fördomsfullt kring det, även om det inte gäller mitt barn utan andra, barn eller vuxna, med samma eller liknande funktionsnedsättning. 

Jag kan också bli ledsen över att så många är så okunniga om psykisk sjukdom och skriver väldigt elaka och nedsättande saker till folk som helt uppenbart inte är friska. Ibland är det fobier det gäller, ibland depression och någon enstaka gång har jag läst inlägg av någon som har tecken på psykos. Och så svarar folk att de ska skärpa till sig, ungefär. :( 

• Anonym (Starkakänslor)
    Anonym (Jenny G) skrev 2025-10-24 20:43:30 följande:

Jag har ett funktionsnedsatt barn och blir upprörd när folk skriver fördomsfullt kring det, även om det inte gäller mitt barn utan andra, barn eller vuxna, med samma eller liknande funktionsnedsättning. 

Jag kan också bli ledsen över att så många är så okunniga om psykisk sjukdom och skriver väldigt elaka och nedsättande saker till folk som helt uppenbart inte är friska. Ibland är det fobier det gäller, ibland depression och någon enstaka gång har jag läst inlägg av någon som har tecken på psykos. Och så svarar folk att de ska skärpa till sig, ungefär. :( 

Har sett elaka kommentarer även om människor som levt eller lever med missbruk. Jag kan mycket väl förstå folks aversioner mot sådana människor, då jag har en bekant som jobbat som socialarbetare och fick nog av missbrukare som inte ville bättra sig, men psykisk sjukdom eller diagnoser ligger ju ofta bakom missbruk. Får ofta en känsla av att folk på FL kanske haft det lite "för bra" för att förstå sig på sådant, eller så vill de bara ha någon som är "lägre ner" än dem själva att klanka ner på.
  • Anonym (Jenny G)
    Anonym (Starkakänslor) skrev 2025-10-24 20:51:19 följande:
    Har sett elaka kommentarer även om människor som levt eller lever med missbruk. Jag kan mycket väl förstå folks aversioner mot sådana människor, då jag har en bekant som jobbat som socialarbetare och fick nog av missbrukare som inte ville bättra sig, men psykisk sjukdom eller diagnoser ligger ju ofta bakom missbruk. Får ofta en känsla av att folk på FL kanske haft det lite "för bra" för att förstå sig på sådant, eller så vill de bara ha någon som är "lägre ner" än dem själva att klanka ner på.

Håller med.

Jag tror att en del lever i väldigt små världar och har ganska begränsad erfarenhet av olika typer av människor och då blir ju erfarenheterna mindre och synfältet trängre. 

• Minna4

Också om det syns som provokationer på internet och forum, nästan samma system kommer aktivt, som under hot och stress. Kortisol, adrenalin och puls ökar, fight-or-flight response ni vet. Att backa av diskusionen är som att förlora. Det är personliga, en del tror att de vinner en diskusion, men ingen gör det egentligen. Också, negative uppmärksamhet är också uppmärksamhet. Glad Ta det lugnt ute där.

• Anonym (1)

Varje gång jag läser här skriker jag in i en kudde. Blir så arg att jag skakar som en duracell kanin!!! 

Arrrrghhh

• Anonym (Lite)
    Anonym (1) skrev 2025-10-25 02:01:18 följande:

Varje gång jag läser här skriker jag in i en kudde. Blir så arg att jag skakar som en duracell kanin!!! 

Arrrrghhh

Det var ändå ok, själv skriker jag in i 2 kuddar, minst
  • Anonym (Yam)

Ja, om debattörerna är korkade, inskränkta, kåtbockar eller troll. De tillför noll av värde i en diskussion och borde hållas nån annanstans där normalt folk slipper dem. 

• Anonym (V)

Upprörd vet jag inte. Men folk som inte kan bete sig som vuxna i rummet är tröttsamt. Barnsligt tjafs som inte tillför något.  Bra diskussioner tillför något. Tyvärr är det ytterst få av dessa på FL.

Svar på tråden Väcker diskussioner på FL starka känslor hos dig?