Anonym (Jenny G) skrev 2025-10-24 20:43:30 följande:
Jag har ett funktionsnedsatt barn och blir upprörd när folk skriver fördomsfullt kring det, även om det inte gäller mitt barn utan andra, barn eller vuxna, med samma eller liknande funktionsnedsättning.
Jag kan också bli ledsen över att så många är så okunniga om psykisk sjukdom och skriver väldigt elaka och nedsättande saker till folk som helt uppenbart inte är friska. Ibland är det fobier det gäller, ibland depression och någon enstaka gång har jag läst inlägg av någon som har tecken på psykos. Och så svarar folk att de ska skärpa till sig, ungefär. :(
Har sett elaka kommentarer även om människor som levt eller lever med missbruk. Jag kan mycket väl förstå folks aversioner mot sådana människor, då jag har en bekant som jobbat som socialarbetare och fick nog av missbrukare som inte ville bättra sig, men psykisk sjukdom eller diagnoser ligger ju ofta bakom missbruk. Får ofta en känsla av att folk på FL kanske haft det lite "för bra" för att förstå sig på sådant, eller så vill de bara ha någon som är "lägre ner" än dem själva att klanka ner på.