Anonym (Starkakänslor) skrev 2025-10-26 12:58:10 följande:
Jag såg någon tråd där en medlem menade att en annan medlem använde "härskarteknik" när denne sa "öva på läsförståelsen". Ett exempel på någon som känslomässigt överreagerar på en tillsägelse. Att be någon öva på läsförståelse är ju bara ett sätt att säga att man vill att personen ska läsa inläggen ordentligt innan denne svarar. Det blev en lång diskussion om det i denna tråd och jag tyckte närmast det verkade komiskt.
Att säga åt någon att de behöver "öva på läsförståelsen" är nedlåtande, eftersom man då förutsätter att anledningen till att personen misstolkat eller inte håller med är för att personen har dålig läsförståelse. Beroende på situation kan det definitivt klassas som en härskarteknik, eftersom det är härskarteknik att förlöjliga. Det är också att skjuta all skuld för eventuella missförstånd på den andra personen, att ignorera det faktum att det ibland är man själv som uttryckt sig otydligt.
Även om man kan diskutera om det ska klassas som härskarteknik eller inte, så är det utan tvekan dålig argumentation att säga till andra att de ska läsa ordentligt eller öva på läsförståelsen, eftersom det är att fokusera på personen istället för på argumentet. Och det är verkligen ett oskick, det försvårar kommunikation och försämrar debattklimatet avsevärt.
Men många är otroligt dåliga på att skilja på sak och person, och det är dessa personer som enligt min erfarenhet också är de som själva reagerar mest känslomässigt i diskussioner och även de som är snara att anklaga andra för olika känslomässiga reaktioner ("Nu blev du provocerad/arg, va?" "Nu trampade jag visst på en öm tå." och så vidare).