• Anonym (Starkakänslor)

Väcker diskussioner på FL starka känslor hos dig?

Jag tycker man märker att det ofta är starka känslor och reaktioner i diskussioner på FL. Ibland nästan så att man själv blir påverkad av andra skribenters humör och känslosvall. Vad är det som gör att vissa reagerar så starkt på saker som skrivs anonymt på ett forum? För det är väl egentligen inget som påverkar en i ens dagliga liv i övrigt eller som bör göra det?

• Svar på tråden Väcker diskussioner på FL starka känslor hos dig?
  • Anonym (Starkakänslor)
    Embla twopointoh skrev 2025-10-26 13:47:43 följande:
    Jag noterar att du uppenbarligen reagerade starkt känslomässigt på att få det påpekat att du använde härskarteknik, eftersom du fortfarande flera år efter aktuell diskussion kommer ihåg så många detaljer. 

Det är sant att jag reagerar när folk inte kan föra sakliga diskussioner, och påpekar då ofta bristerna i argumentationen. Jag tycker att det är viktigt att hålla sig i alla fall hyfsat saklig, eftersom motsatsen leder till dåligt debattklimat. Men ibland tröttnar jag faktiskt och svarar med samma mynt. 
    Sakta i backarna nu. Nu förutsätter du att jag är samma person som du svarade i den tråden, är inte det i sig ett personpåhopp? Om du är känslig för vad andra skriver till dig, kanske du själv bör vara lite försiktig med att stämpla folk? Jag är inte den personen, men jag har läst tråden och tog detta som exempel.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Starkakänslor) skrev 2025-10-26 13:50:51 följande:
    Sakta i backarna nu. Nu förutsätter du att jag är samma person som du svarade i den tråden, är inte det i sig ett personpåhopp? Om du är känslig för vad andra skriver till dig, kanske du själv bör vara lite försiktig med att stämpla folk? Jag är inte den personen, men jag har läst tråden och tog detta som exempel.
    Du vet, vi diskuterar inte på samma villkor eftersom jag inte använder dubbelanonymitet, vilket gör att du kan känna igen mig, men inte jag dig.
    Var det verkligen nödvändigt att "notera" att det var jag som skrev i tråden du hänvisade till? Varför var det viktigt att påpeka att jag minsann överreagerade i en flera år gammal tråd? 

Jag står fast vid min åsikt att "öva på läsförståelse" kan vara en härskarteknik, och att jag inte gillar sådant.
  • Tow2Mater
    Embla twopointoh skrev 2025-10-26 14:01:07 följande:
    Du vet, vi diskuterar inte på samma villkor eftersom jag inte använder dubbelanonymitet, vilket gör att du kan känna igen mig, men inte jag dig.
    Var det verkligen nödvändigt att "notera" att det var jag som skrev i tråden du hänvisade till? Varför var det viktigt att påpeka att jag minsann överreagerade i en flera år gammal tråd? 

Jag står fast vid min åsikt att "öva på läsförståelse" kan vara en härskarteknik, och att jag inte gillar sådant.
    En av de där dubbelanonyma som förföljer enkelanomyma genom tråd efter tråd.
  • Embla twopointoh
    Tow2Mater skrev 2025-10-26 14:03:25 följande:
    En av de där dubbelanonyma som förföljer enkelanomyma genom tråd efter tråd.
    Jag vet att det förekommer, men i detta fall tycker jag inte att det är applicerbart.  Jag upplever inte att det finns någon som förföljer mig, men det ÄR störande med folk som inte vågar stå för sina åsikter (känsliga ämnen är en helt annan sak, där kan det vara berättigat med dubbelanonymitet), och om man nu råkar känna igen nick som man haft diskussion med när man varit dubbelanonym, kan man väl i alla fall låta bli att "notera" att någon varit med i den andra diskussionen? Jag tycker faktiskt att det är väldigt fult att göra så. 
  • Jimmy75
    Embla twopointoh skrev 2025-10-26 14:09:08 följande:
    Jag vet att det förekommer, men i detta fall tycker jag inte att det är applicerbart.  Jag upplever inte att det finns någon som förföljer mig, men det ÄR störande med folk som inte vågar stå för sina åsikter (känsliga ämnen är en helt annan sak, där kan det vara berättigat med dubbelanonymitet), och om man nu råkar känna igen nick som man haft diskussion med när man varit dubbelanonym, kan man väl i alla fall låta bli att "notera" att någon varit med i den andra diskussionen? Jag tycker faktiskt att det är väldigt fult att göra så. 
    Instämmer! I synnerhet med delen att stå för sina åsikter. Personligen anser jag att det man inte skulle klara av att säga Face to face i en riktig situation med sin meningsmotståndare framför näsan kan man skita i att säga här också.
  • Tow2Mater
    Embla twopointoh skrev 2025-10-26 14:09:08 följande:
    At dra upp det de noterat i andra diskussioner ingår i det jag menar med forfoljelse. Jag menar inte alls typ sexuella pm eller liknande som andra har pratat om.
  • Anonym (Starkakänslor)
    Jimmy75 skrev 2025-10-26 15:04:23 följande:
    Instämmer! I synnerhet med delen att stå för sina åsikter. Personligen anser jag att det man inte skulle klara av att säga Face to face i en riktig situation med sin meningsmotståndare framför näsan kan man skita i att säga här också.
    Håller delvis med, eftersom jag tänker att det måste kännas rätt meningslöst för människor som bara vågar vara offensiv med åsikter och synsätt under anonymitet på nätet. Folk som de umgås med i övrigt får ju då aldrig en rättvis bild av vem personen egentligen är. Många "skiftar färg efter omgivning" och anonymt på ett forum kan en person ta av sig alla masker som de bär när de annars pratar med folk. 

En person som vågar stå upp för sig själv och sina¨åsikter i alla sammanhang är den modigaste, men också ganska sällsynta.
  • Anonym (Starkakänslor)
    Tow2Mater skrev 2025-10-26 15:23:10 följande:
    At dra upp det de noterat i andra diskussioner ingår i det jag menar med forfoljelse. Jag menar inte alls typ sexuella pm eller liknande som andra har pratat om.
    Ok, så bara för att jag tar ett exempel från en diskussion så sysslar jag med förföljelse. Man "lär sig" nåt nytt varje dag på FL :)
  • Tow2Mater
    Anonym (Starkakänslor) skrev 2025-10-26 15:27:59 följande:
    Ok, så bara för att jag tar ett exempel från en diskussion så sysslar jag med förföljelse. Man "lär sig" nåt nytt varje dag på FL :)
    Du tar ETT exempel, men dessa exempel blir mycket tröttsamma när ni dubbelannonyma gör sa om och om igen. Det kallar jag därför förföljelse. Ni borde kunna låta bli dessa beteenden eller iallafall skriva icke-dubbelanonymt när ni gör det. Du säger det är ETT, men du kan lika gärna vara en av dem som gör detta kosntant i många trådar. En dubbelanonym som en annan. Jag kan därför se dig som en och samma person som konstant gör detta.
  • Anonym (Starkakänslor)
    Tow2Mater skrev 2025-10-26 15:33:14 följande:
    Du tar ETT exempel, men dessa exempel blir mycket tröttsamma när ni dubbelannonyma gör sa om och om igen. Det kallar jag därför förföljelse. Ni borde kunna låta bli dessa beteenden eller iallafall skriva icke-dubbelanonymt när ni gör det. Du säger det är ETT, men du kan lika gärna vara en av dem som gör detta kosntant i många trådar. En dubbelanonym som en annan. Jag kan därför se dig som en och samma person som konstant gör detta.
    Det verkar som om min tråd om att starka känslor väcks på FL visar just detta. Jag fattar fortfarande inte alls i mitt huvud hur man kan ta ett exempel från en diskussion som att man "förföljer" någon. Nu antar du även att jag är en person som ofta gör så, vilket egentligen är ett rent påhopp (om nu jag själv får lov att vara lite känslig). Ser ni inte själva hur ni faktiskt gör hönor utav fjädrar?
Svar på tråden Väcker diskussioner på FL starka känslor hos dig?