• Anonym (Vill ha råd)

Kan man bo i en etta med barn?

Hej, jag skulle gärna vilja höra lite tankar kring att skaffa barn om man bor litet. Jag och min sambo bor i en etta på 34 kvm i Stockholms innerstad. Vi trivs så himla bra. Dels bor vi i vårat drömområde, dels har vi väldigt nära till familj, vänner och jobb. Vi har också en mycket låg hyra. Vi vill inte behöva flytta för långt bort och att flytta till någonting större i innerstaden på den här bostadsmarknaden är troligtvis flera år (3-4 år) borta för oss, och nu till vårt dilemma: vi vill verkligen skaffa barn. Vi har längtat i några år nu, men ville bli färdiga med universitetsstudier först. Nu är vi klara med skolan, båda har heltidsjobb och vi känner oss allmänt väldigt redo. Vi vill helt enkelt verkligen börja försöka bli med barn och inte behöva vänta flera år till. Men går det över huvud taget att bo i en etta på 34 kvm med ett barn? Finns det någon med liknande erfarenhet som kan dela hur det var, hur länge det funkade osv.?

Ser fram emot att läsa kloka inspel!

• Svar på tråden Kan man bo i en etta med barn?
  • Anonym (Signe)

Känner ett par familjer som gjort precis så, bott kvar i pytteliten lägenhet med litet barn och sparat pengar. Är förutsättningarna bra för övrigt, hiss, plats för barnvagn, nära till lekplats och förskola så kör. 

Fundera på om ni kan ta fram en plan B att ta till om det av en eller annan anledning visar sig vara ohållbart när barnet väl kommit, kolikbarn, att ni får spel på varandra eller whatever. Så att ni kan flytta om det nu skulle bli kaos.

• AllaKramas

Grattis, ni har redan bästa tänkbara boende för en bebis/småbarn!

Var ni än är behövs bara vrida på huvudet så har man uppsikt, få ytor att städa, onödiga prylar och kläder hålls borta pga uppenbar platsbrist, det sociala gör man ute kan skämma bort vänner familj, blir rejäl slant till semestrar.

Hela familjen bodde i min fantastiska etta med baby, och jag bor kvar fortfarande. Andra föräldern skaffade eget nära boende efter 5 år där barnet har eget rum. Så bor vi, fria, glada, kära, trygga, rika.

Behåll! 

• Snapchat2025
    Anonym (Vill ha råd) skrev 2025-10-26 19:57:49 följande:
    Kan man bo i en etta med barn?

Hej, jag skulle gärna vilja höra lite tankar kring att skaffa barn om man bor litet. Jag och min sambo bor i en etta på 34 kvm i Stockholms innerstad. Vi trivs så himla bra. Dels bor vi i vårat drömområde, dels har vi väldigt nära till familj, vänner och jobb. Vi har också en mycket låg hyra. Vi vill inte behöva flytta för långt bort och att flytta till någonting större i innerstaden på den här bostadsmarknaden är troligtvis flera år (3-4 år) borta för oss, och nu till vårt dilemma: vi vill verkligen skaffa barn. Vi har längtat i några år nu, men ville bli färdiga med universitetsstudier först. Nu är vi klara med skolan, båda har heltidsjobb och vi känner oss allmänt väldigt redo. Vi vill helt enkelt verkligen börja försöka bli med barn och inte behöva vänta flera år till. Men går det över huvud taget att bo i en etta på 34 kvm med ett barn? Finns det någon med liknande erfarenhet som kan dela hur det var, hur länge det funkade osv.?

Ser fram emot att läsa kloka inspel!

Jag har själv bott i Stockholm i 25 år så jag vet hur det är med bostadsmarknaden. Som jag förstår det bor ni i en 2:a och du säger att det är 3-4 år bort med en större lägenhet. Egentligen är det väl inga problem ur min synvinkel. För det första så kan det ju ta några månader att bli gravid, sedan graviditet i 9 månader sedan första tiden har ni ju bebisen hos er, i sovrummet. Vi bodde med vår förstfödda i en två:a, vi flyttade när barnet var 10 månader och jag minns inte att jag tyckte det var ett problem. I början hade vi vagga som byttes mot spjälsäng i vårt sovrum sedan hade vi också en byrå kombinerad med skötbord i sovrummet.
    Lycka till!
  • Snapchat2025
    Tom Araya skrev 2025-10-27 08:26:18 följande:

Kan kan man väl, men jag skulle aldrig göra det.

Jag känner också spontant att man nog kanske inte har det andra på plats heller när man går i era tankar i er situation, nämligen en ekonomisk trygghet jag anser borde finnas där.

De skriver att de är klara med universitetsstudier och har fast jobb så ekonomi är nog inga problem. Det framgår ju också att de har låg hyra.
  • Anonym (P)
    Snapchat2025 skrev 2025-10-27 11:19:02 följande:
    De skriver att de är klara med universitetsstudier och har fast jobb så ekonomi är nog inga problem. Det framgår ju också att de har låg hyra.
    Det framgår också att de bor i en etta, inte en tvåa.
  • AllaKramas

Att bo stort med små barn är direkt osmart.

Behåll ettan, det är det tryggaste för barnet!

• Jesper f

Nej, tycker det säger sig självt - det är ingen bra idé..... Livet är långt, ni kommer hinna skaffa barn. Se till att få en vettig boendesituation först, ni landar och ser att ekonomin funkar - sen kan ni börja med barnverkstad. Det brinner inte i knutarna, ni har möjlighet att styra processen, så ta saker i rätt ordning.

• AllaKramas

TS har redan ett boende där bägge känner att de verkligen vill bo, centralt, billigt och fint. Lägg till att det absolut optimala för små barn är närhet till föräldrarna.

TS har ett utmärkt utgångsläge redan.

Vi bodde utmärkt tillsammans allihop i 5 år, och hann planera ett ytterligare bo för ena föräldern med barns eget rum. 

Ursprungslägeheten, ettan, blev vilohem för den förälder som ville vila eller festa. 

Behåll den fantastiska och billiga ettan för hela familjens eviga glädje.

• Grässtrå77

Första åren med första barnet kan det gå alldeles utmärkt. Är ju bra att ha låga kostnader så ni kan spara ihop mer till insatsen.

Om det av någon anledning inte funkar så har ni ju alla möjligheter att flytta till en större lägenhet utanför stan. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (P) skrev 2025-10-27 11:50:15 följande:
    Det framgår också att de bor i en etta, inte en tvåa.
    Fast jag tyckte jag läste att TS skrev att det finns ett sovrum i lägenheten.
Svar på tråden Kan man bo i en etta med barn?