• Anonym (v)

våldtog mitt ex mig?

Var det här en våldtäkt?

För en månad sen dumpade mitt ex mig efter jag hade varit otrogen (inte fysiskt, men jag skrev med någon annan). Jag rättfärdigar inte det jag gjorde, men jag mådde väldigt dåligt i relationen. Vi blev tillsammans när jag var 17 och vi var tilllsammans i 7 år, och han var 8 år äldre än mig. Jag var väldigt beroende av honom och jag trodde på riktigt att jag aldrig skulle kunna stå på egna ben, jag ville lämna många gånger men jag var för rädd. Så att han dumpade mig blev en utväg för mig, och jag tror att det kanske var det enda sättet för mig att ta mig ut för jag har inte insett förrän nu i efterhand hur dålig relationen var för mig.

Han var aldrig fysisk mot mig under relationen, men det var mycket manipulerande och gaslighting, jag är autistisk och lätt att manipulera. Han fick mig alltid att tvivla på mina egna upplevelser och allt som var dåligt i relationen var mitt fel.

När han dumpade mig, under bråket vi hade, sa han plötsligt att han kände sig upphetsad av hela situationen, att han ville ha sex med mig. Han tog in mig i badrummet, penetrerade mig analt med våld alltså utan uppvärmning och jag fick jätteont, blev svimfärdig och drog mig bort från honom. Då sa han ''jag trodde du skulle klara av att bli våldtagen'' som att han tände på att jag fick ont. Jag blev rädd att han skulle göra det igen och drog mig bort från honom när han försökte ta i mig då sa han ''är du rädd att jag ska våldta dig i röven igen?'' sen tog han mig till sängen för jag var helt svimfärdig och illamående, och han sa ''jag skulle ha låtit dig svimma och fortsatt våldta dig i röven''. Det kändes verkligen som att han ville straffa mig och att han njöt av att göra det.

Jag har tänkt på det här de senaste veckorna efter uppbrottet, men jag har inte insett förrän nu när jag har pratat med några vänner om det att det var en våldtäkt. Så för någon dag sen bestämde jag mig för att ringa honom för att konfrontera honom, och spela in samtalet. Jag visste att han skulle försöka gaslighta mig, och just nu tvivlar jag på mig själv men jag vet inte om det är jag eller han som har fel. 
    Under samtalet sa han i princip att han ''läste situationen fel''. När jag frågade honom hur han kunde läsa situationen fel sa han att jag hade sagt att jag ville att han skulle göra illa mig (det stämmer, jag brukade säga det under sex för jag gillade det lite hårdare, men det han gjorde mot mig nu har han aldrig gjort innan, och han visste vad jag menade när jag sa så). Han sa att han ''försökte som alltid göra det han trodde att jag skulle gilla, att han misstolkade'' han kom med ursäkter som att ingen av oss var vid våra sinnens fulla bruk, han kallade sexet för rape play. Han bad om ursäkt men han försökte få det att låta som att vi båda hade gjort fel, att han inte hade våldtagit mig i princip. Jag vet inte hur jag ska tänka eller tolka det här. Blev jag våldtagen eller har han rätt att det vi gjorde var rape play?
  • Svar på tråden våldtog mitt ex mig?
  • EpicF
    Anonym (Yil) skrev 2025-10-31 13:49:56 följande:
    Det kan inte du veta utan är bara din spekulation.
    Det är vad ts säger. Och tillskillad från dig så litar jag på ts. 

Hade du själv velat bmit medtagen till ett badrum och fått analen hårt penetrerar utan varken uppvärmning eller sa tycke? 
  • EpicF
    Anonym (v) skrev 2025-10-31 13:56:21 följande:

Jag samtyckte inte till att bli penetrerad analt utan uppvärmning. Jag var med på att ha sex först, men var inte beredd på att han skulle göra som han gjorde. Han har aldrig gjort det tidigare, och jag har aldrig bett om det så jag vet inte varför han trodde att jag helt plötsligt ville det. 

Det är våldtäkt. 
  • molly50
    Anonym (Yil) skrev 2025-10-31 12:48:14 följande:
    Hon ger sitt samtycke genom att följa med i situationen.
    Är det samtycke när man blir ofrivilligt indragen i badrummet och får snorren upptryckt i baken mot sin vilja?
    Det var väl inte heller ett svar på frågan.
    Vad klassificerar du som våldtäkt om du inte tycker att detta kan klassificeras som det?
  • molly50
    Anonym (Yil) skrev 2025-10-31 13:02:10 följande:
    Det här är ett bra exempel på ett samlag där det inte blev som ena parten hade tänkt sig och ångrar sig efteråt. Fast det gör det inte till våldtäkt att det inte blev som hon tänkt sig.
    Jag tycker du ska läsa igenom trådstarten en gång till.
    Du verkar ha en väldigt snedvriden syn på vad våldtäkt och samtycke verkligen är.
  • Anonym (ML)

TS: det låter som en våldtäkt ja. 

Övriga i tråden - varför hålla på att diskutera med våldtäktsapologeterna? Majoriteten av de män som
    hänger på familjeliv är totala sociala losers. De har inga fungerande relationer, särskilt inte med kvinnor, har inga eller få erfarenheter av ett aktivt sexliv och ägnar all sin lediga tid åt att skriva av sig sin frustration. De är ALLTID aktiva i trådar där någon kvinna är skör och mår dåligt. de ska ALLTID trycka till henne lite extra. 

detta är den interaktion med kvinnor de har. Den enda. Den är viktig för dem och de kan babbla nonsens i åratal bara för att hålla konversationen igång. 

Om ni undrar vilka de är så kolla vilka som kommer svara mig. De kommer säga att de minsann har jobb och fru och barn och är starka och jättesexiga och jag är nog bitter feminist osv. Det kommer även dyka upp nick som inte skrivit i tråden innan och enbart svara mig. 

snälla sluta ge luft åt dessa losers. 

• molly50
    Anonym (Yil) skrev 2025-10-31 13:49:56 följande:
    Det kan inte du veta utan är bara din spekulation.
    Och hur vet du att hon har gett samtycke?
  • molly50
    Anonym (ML) skrev 2025-10-31 15:09:00 följande:

TS: det låter som en våldtäkt ja. 

Övriga i tråden - varför hålla på att diskutera med våldtäktsapologeterna? Majoriteten av de män som
    hänger på familjeliv är totala sociala losers. De har inga fungerande relationer, särskilt inte med kvinnor, har inga eller få erfarenheter av ett aktivt sexliv och ägnar all sin lediga tid åt att skriva av sig sin frustration. De är ALLTID aktiva i trådar där någon kvinna är skör och mår dåligt. de ska ALLTID trycka till henne lite extra. 

detta är den interaktion med kvinnor de har. Den enda. Den är viktig för dem och de kan babbla nonsens i åratal bara för att hålla konversationen igång. 

Om ni undrar vilka de är så kolla vilka som kommer svara mig. De kommer säga att de minsann har jobb och fru och barn och är starka och jättesexiga och jag är nog bitter feminist osv. Det kommer även dyka upp nick som inte skrivit i tråden innan och enbart svara mig. 

snälla sluta ge luft åt dessa losers. 

Jag kan bara svara för mig själv. Men när någon försöker övertyga en våldtagen kvinna om att hon inte har blivit det så ska det inte stå oemotsagt.
  • Anonym (ML)
    molly50 skrev 2025-10-31 15:15:42 följande:
    Jag kan bara svara för mig själv. Men när någon försöker övertyga en våldtagen kvinna om att hon inte har blivit det så ska det inte stå oemotsagt.

Då räcker det att skriva: TS, han har fel eftersom samtycke är viktigt. 

Genom att gå i långa diskussioner tillåter man de här galningarna att ta absurt mycket plats. Svara inte dem direkt, bemöt det som måste bemötas men rikta dig till TS. Och det räcker med en gång. Du behöver inte övertyga DEM - de är inte här för att de bryr sig. 

• Anonym (man52)

I sak, en fruktansvärd historia, dels givet utkomsten av själva handlingen samt att du (TS) nu verkar högst osäker på hur du själv ställer dig till vad som utspelats...

Som förälder så känns det oerhört sorgligt, på så många sätt...

Anser du själv att du blivit utsatt för ett sexuellt övergrepp, då kan du gå till polisen och göra en anmälan och där få förklarat om du möjligen har utsatts för något brott. Alternativt ta kontakt med en kvinnojour som har mycket erfarenhet av denna typ av händelser (inte minst i nära relationer).

Med det sagt. Ja, det är givetvis lätt att anse att detta låter som ett solklart fall av våldtäkt. För historien är fruktansvärd, ord som att "han tog med mig in...", den sexuella handlingen i sak (oförberett anal-sex), hur det fick TS att må. 

Men som i alla dessa händelser så kommer det att bli "ord mot ord". TS historia vet vi, men vi vet inte exakt hur TS ex-pojkvän har uppfattat allt som hände.

Vad menas med "tog med mig in". Det kan låta som en form av tvång. Det kan leda till vanmakt. Vilket har en juridisk aspekt när det handlar om sexuella övergrepp.

Sen har vi hela samtyckesbiten. Som kan yttras verbalt, kroppsligt. Ett samtycke som skall gälla under hela handlingen, inte bara i en "inledning". Men den skall också grundas på situationen i sin helhet. 

Det som sedan rent juridiskt skall fastställas. Det görs i en domstol f ö. Och det ligger på åklagarsidan att leda det i bevisning. Dvs, uppsåt (!). Med 100% sannolikhet så kommer TS ex-pojkvän att neka till anklagelse, samt neka till att ha haft i uppsåt att utsätta TS för en våldtäkt. Så brukar det vara...

Men, då finns det sedan ett antal år något som heter "oaktsam våldtäkt". Vilket i sak innebär att en misstänkt person har agerat vårdslöst. Personen borde ha förstått. Den delen kan även delas in i "medveten oaktsamhet" - dvs pojkvännen "chansar" och hoppas på samtycke fast han förstår att det finns en risk att TS inte går med på detta (TS har ju "uppskattat" hårt sex tidigare - resonerar pojkvännen).

Den andra delen är "omedveten oaktsamhet" - dvs pojkvännen har inte förstått (sin oaktsamhet, sin vårdslöshet) men han borde ha förstått...

Så, det kan mycket väl vara så att rekvisiten för en oaktsam våldtäkt uppfylles och då ligger möjligen ex-pojkvännen risigt till... OM TS vänder sig till polis och åklagare, som väljer att väcka åtal... Men sedan skall det fortfarande ledas i bevis, en tingsrätt skall lyssna på både TS och misstänkt gärningsman, en åklagare och en försvarsadvokat... och det kan gå either way... 

Men en oaktsam våldtäkt, det kan möjligen vara en brottsrubricering som kan vara aktuell...

Sorglig historia...

• molly50
    Anonym (ML) skrev 2025-10-31 15:17:51 följande:

Då räcker det att skriva: TS, han har fel eftersom samtycke är viktigt. 

Genom att gå i långa diskussioner tillåter man de här galningarna att ta absurt mycket plats. Svara inte dem direkt, bemöt det som måste bemötas men rikta dig till TS. Och det räcker med en gång. Du behöver inte övertyga DEM - de är inte här för att de bryr sig. 

Javisst,det är ju såklart det bästa.
    Men för mig,som själv har blivit våldtagen en gång,så sticker det i ögonen när någon skriver sådana saker.
    Då kan det vara svårt att låta bli att svara.
Svar på tråden våldtog mitt ex mig?