• musiknallen

9-åring går i leran/skit varje dag

Hej.

Har en 9-årig pojke. Hans kompis ringde på idag och ville leka . De går ut och leker en timme. Han kommer sen hem helt genomlerig.

Han har sprungit genom lerig/blöta gräsmattan vid någon lekplats istället för att gå på en torrare väg, så stövlarna är totalt genomleriga och det är ler skvätt upp till skaftet, på stövlarna och på hela baksidan av hans byxor och upp på ryggen.
    Och sådär kommer han hem nästan varje dag efter skolan.
    Ungarna går en lerig genväg genom en skogsdunge mellan skolan och fritids trots att de finns flera gångvägar precis bredvid.

Han springer ofta där också varav han ofta får lera upp på hela byxornas baksida och upp på ryggen. Han har också halkat och ramlat omkull i leran. Han har också ofta bajs hundbajs/ibland kattbajs på stövlarna ihopblandat med leran

Jag säger åt han att se sig för vart han går, låta bli att springa i leran (han halkade ju). Gå en gångvägen.

Men min man blir jättearg på mig och säger inför ungen att han får gå och springa var han vill. Vill han springa genom leran så gör det ingenting. Det finns tvättmaskin. Barn är barn och de gör som dom vill, dvs totalt underminerar mig inför vår son.

Sonen blir ju glad och visar jaa jag får springa i leran, för pappa.

n åker ofta bil

Ha

Musiknallen
  • Svar på tråden 9-åring går i leran/skit varje dag
  • musiknallen

Allt kom inte med.

fortsättning:

Sonen hämtas ofta med bil och han lerar ner i bilen och sen innanför dörren när han kommer hem.
    Och jag får varje kväll stå och göra rent golvet innanför dörren (särskilt om det är bajs) och rengöra dom där stövlarna. Skrubba dom noga om det är bajs och rengöra hans kläder.
    Vi bor i lägenhet med egen ingång i markplan.
    Men vi har ingen tvättstuga med grovvask utan bara tvättmaskin/torktumlare i badrummet.
    Dvs jag måste rengöra bajsiga leriga stövlar i det lilla handfatet i badrummet eller i duschen och sen
    rengöra handfatet eller duschen noga (med klorin om det är bajs).
    Detta börjar bli ett riktigt problem eftersom det är varje dag.

Överdriver jag, som min man tycker? Har han rätt i att säga att sonen får springa var han vill i  leran och inte se sig för för hundbajset som ligger här och där på gångvägarna. Barn är barn, som han sa,

Det är bara att städa varje dag eller. Vad säger ni?
    Han är ändå 9 år. Och jag tycker man ska lära barn.

Trött mamma.

• Jemp

Du överdriver. 

Barn behöver leka och röra sig.

Din man ska naturligtvis göra sin del av tvätten.

Bajs är ju dock bra att försöka undvika (men inte alltid lätt att lyckas).

• Spucks

Lera på hela kroppen efter att barnet varit ute? Underbart! Det är precis såhär ett barn ska se ut efter att ha lekt! Blåmärken, skrapsår och smuts, då vet man att barnet har lekt ordentligt.

Fast bajset kan jag varit utan. Ni verkar ha idioter till hundägare i området, om ditt barn trampar på hundbajs så oftast.

• MsM84

Jag hade låtit kläder och stövlar vara leriga, sköljt av lite om det var för illa. Låter dock konstigt om det ofta är bajs på kläder/stövlar. Innan barnet får sitta i bilen får kanske överdragskläderna tas av?

• Anonym

9 år 
    Då är det dags att man börjar hjälpa till med sina egna kläder när man kommer in

• Anonym (Malte)

Vem gör rent bilen? Köp ett skydd till bilen.

Låt grabben leka, det är snart över och sen får du andra saker att irritera dig på.

• musiknallen

han tar sällan på sig överdragsbyxorna. så det är de vanliga byxorna som är leriga.

De få gånger han tagit på sig överdragsbyxorna så har han knölat ner  dom leriga i sin skolväska, fast han har en plastpåse där att lägga dom i.

det är tyvärr många som lämnar  kvar hundbajs här i bostadsområdet.

Men vet inte om sonen kliver i samma hundbajskorv varje dag som ligger kvar på samma ställe mellan skolan och fritids där han går varje dag, eftersom det är så ofta nu.

• BeBey

Jag tänker att du inte överdriver. Du har rätt. Och jag förstår inte sådana som lever på max gräns och tillåter sina barn att vara smutsiga och ovårdad som grisar. Och här pratar jag inte om förbud till lek utan att ännu barn småningom måste lära sig att ta hänsyn till omgivning. 9-årig barn är inte som 3-åring! Och därför 9-åring borde vara försiktigare och inte kliva på bajs med flit och inte grisa UTAN överdragsbyxor. Om han vill grisa i leran som ett riktigt barn, varsågod - ta på sig överdragsbyxor annars beta sig som en vuxen! Normala vuxna inte grisar med vanliga byxor i leran! Alla vet att det finns passande kläder efter väder och man sitter inte med flit på leriga och blöta bänkar utomhus! 

Så, var är skillnader mellan barn och vuxna? Exakt, överdragskläder! Be honom att ta på sig dem, det är en enda lösning. 

• BeBey

Obs. och en till anledning att man borde inte få "smutsiga barn är normala" som ett ursäkt, är resurser! Alla omkring pratar om miljö, hållbarhet osv., men när det gäller barn plötsligt hittar man ursäkter. Det är dubbelmoral!

Tänk bara hur mycket resurser sådana föräldrar ger varje dag för att tvätta allt för att "barn är barn... låt dem vara barn..."!  Aha... ja ja...Det är nonsens och absurd!

Man måste lära sig vara mittemellan! Att inte förbjuda och inte tillåta allt. Och man måste lära sina barn till ordning och lek med hensyn till omgivning! 

• Grässtrå77

Är du helt säker på att han frivilligt går i all lera och bajs? Tänker om det är något hans kompisar tvingar honom till?

• musiknallen
    Grässtrå77 skrev 2025-11-01 22:07:26 följande:

Är du helt säker på att han frivilligt går i all lera och bajs? Tänker om det är något hans kompisar tvingar honom till?

Du menar att han skulle bli mobbad. Det tror jag inte alls. Han ser sig inte för var han går och kliver i bajs,
    Men jag misstänker att när hans pappa sagt flera gånger att han visst får gå och springa i leran, det gör ingenting så tror jag ungen gör det med flit, för att han får för pappa och tycker det är kul
  • Anonym (Mira)

om han så ofta går i bajs låter det som att det är en hundägare som använder ett område som toalett åt sin hund. Vi har det problemet här också. Kolla vägen din son går och lär honom var bajset brukar vara så han kan ta en annan väg. 

Om din son vill gå i bajs eller är helt obrydd så borde ni gå och kolla upp honom. Är han såpass väck angående sociala regler behöver han extra stöd. 

• Anonym (Enkelt)

bara du städar och tvättar? Om din man säger sonen får hoppa i lera så mannen får ta hand med rengöring o tvätt. Inte du. 

• Kvittning

Ja jag tycker du överdriver. 

Om det är bajs på stövlarna, lyft upp vattenlåset i duschen och spola så blir det rent på typ 5 sekunder. Och om det bara är lera så förstår jag inte varför du känner att du behöver rengöra stövlarna alls. 

Och gällande byxorna så låt de torka och sedan kan man i princip damma bort leran och ev skölja lite i duschen för att få bort det sista. 

Om han alltid trampar och ramlar i hundbajs så tycker jag du gör rätt i att tjata på just den saken, att hålla koll så han inte trampar och ramlar i bajs hela tiden. 

Men lera, var glad att han springer i skogen istället för att glo på en skärm hela promenaden hem. 

• Anonym (Klara)

Lekande barn blir ofta leriga. Däremot inte normalt att de inte ens försöker att undvika att kliva i bajs.

Ha barnet till att ta av sig stövlarna innan han kliver över tröskeln. Sedan kan han lyfta in dem försiktigt och ställa dem på t.ex. en tidning eller plastpåse. I bilen kan han göra på liknande vis och ha stövlarna i en påse under färden.

Är de bajsiga så säg till din man att göra rent dem. Tycker han att det är okej att ungen inte lär sig att undvika hundbajs så får han själv ta ansvar för saneringen.

• Anonym (w)

Varannan kväll tar du sonens smutskläder - varannan tar mannen. 

Låt killen ha roligt! Såg häromdagen en lerhög vid ett bygge som påminde om en lerhög vid hade på skolan som små. Blev lycklig ända in i hjärteroten över hur kul vi hade vid lerhögen. Förmodligen lera hela vägen upp i håret, men vi hade roligt. 

Hellre leriga kläder än att han sitter med skärm i flera timmar. 

• Anonym (Det ät lätt att skära breda remmar av andras läder)

Köp skydd till er bil och se till att pappan städar golvet i hallen och sanerar ungens kläder varannan gång det är lerigt då.

Sätt ett papper med streck på kylen vem som gör det och se hur länge han håller ut.

• Agda90
    musiknallen skrev 2025-11-01 21:01:50 följande:

han tar sällan på sig överdragsbyxorna. så det är de vanliga byxorna som är leriga.

De få gånger han tagit på sig överdragsbyxorna så har han knölat ner  dom leriga i sin skolväska, fast han har en plastpåse där att lägga dom i.

det är tyvärr många som lämnar  kvar hundbajs här i bostadsområdet.

Men vet inte om sonen kliver i samma hundbajskorv varje dag som ligger kvar på samma ställe mellan skolan och fritids där han går varje dag, eftersom det är så ofta nu.

Eftersom din man tycker att det är ok att sonen är lerig från topp till tå och din son knycklar ihop leriga överdragsbyxor i ryggsäcken så hade jag låtit de två ta hand om smutsen som leran innebär. De får städa stövlar, tvätta kläder, städa bilen. Det lär inte dröja många dagar innan din man säger åt sonen att han inte ska gå i lera.
Svar på tråden 9-åring går i leran/skit varje dag