• Anonym (konstig?)

Åsikter om min mans uteluncher - är jag helt fel ute?

Både jag och min man har jobb där nästan alla går ut och äter lunch varje fredag (ibland även nån annan veckodag för min man). Han följer alltid med sina kollegor medan jag väljer att oftast äta matlåda. Detta är inget problem i sig. Vi har våra "egna" pengar som vi använder till såna saker så jag påverkas inte ekonomiskt av det.

Det som däremot påverkar mig är att när barnen eller jag önskar att vi ex. ska köpa pizza eller annan utemat någon gång en fredag eller lördag vill han ALDRIG. Dels tycker han att det är för dyrt dels säger han ofta att han är less på sån mat då "det har blivit så mycket sånt på slutet". Ibland bjuder jag alla, men han har två barn i tonåren sedan tidigare och jag har ett, vilket gör att det känns lite orättvist att jag ska få stå för det. Dessutom har jag mindre pengar kvar varje månad pga studielån + ett annat lån som jag betalar av på sedan tidigare som mina egna pengar ska räcka till. Detta har resulterat i att nu senaste tiden har det bara blivit utemat när jag och mitt barn är ensamma hemma och det känns tråkigt för hans barn vill ju också få käka pizza till middag ibland. 

Jag har försökt att ta upp detta med honom men då tycker han att jag förstör det roliga i att gå ut och äta med kollegorna och att jag inte borde lägga mig i det han betalar själv. Vilket han i sak har rätt i, och det är ju inte där skon klämmer, utan att vi andra hamnar lite i kläm över hans val. Skulle han gå ut en gång i månaden med kollegorna istället för varje vecka hade han ju "sparat ihop" en pizzamiddag för sig och sina barn, så får jag betala för mig och mitt barn.

Vad tycker ni? Är jag helt ute och cyklar i mitt resonemang? Vill också tillägga att det inte är något jag lägger jättemycket energi på, men vi kom in på det i morse och han blev sur igen. Kanske är det jag som tänker galet, eller så är det han Glad

• Svar på tråden Åsikter om min mans uteluncher - är jag helt fel ute?
  • Anonym (Allis)

1. Han borde betala utemat för sina barn, i synnerhet om du går på studielån.

2. Jag tycker att han borde varva, kanske 2 gånger/mån ute med kollegorna och 2 ggr hemma, varav en med utemat och en där ni lagar något trevligt ihop.

Men sen kan man ju också äta pizza på lördagar, om det är dödsviktigt att äta ute med kollegorna varje fredag.

På min arbetsplats har folk i princip slutat gå ut på fredagslunch, man tycker inte det är värt priset längre. De enda som gör det är yngre killar som inte pallar laga mat och sen äter mackor på kvällen.

• Anonym (konstig?)
    Anonym (Allis) skrev 2025-11-14 07:59:20 följande:

1. Han borde betala utemat för sina barn, i synnerhet om du går på studielån.

2. Jag tycker att han borde varva, kanske 2 gånger/mån ute med kollegorna och 2 ggr hemma, varav en med utemat och en där ni lagar något trevligt ihop.

Men sen kan man ju också äta pizza på lördagar, om det är dödsviktigt att äta ute med kollegorna varje fredag.

På min arbetsplats har folk i princip slutat gå ut på fredagslunch, man tycker inte det är värt priset längre. De enda som gör det är yngre killar som inte pallar laga mat och sen äter mackor på kvällen.

Korrigering på 1, jag har lön nu men betalar av på mitt studielån och ett annat lån. Dessa är sedan innan vi träffades så inget han ska behöva betala på. Han har inga lån sedan tidigare och därmed mer "egna" pengar över. 

Jag har inget emot att bjuda hans barn ibland, när jag känner att jag har råd, men jag vill inte att det ska vara ett krav för att vi alla ska kunna käka pizza nån gång ibland. 

Det har blivit mindre på min arbetsplats också, från början var jag ensam som satt med min matlåda varje fredag, men nu är vi oftast 3-4 st av 15 i alla fall. Av den anledningen du skriver.
  • Anonym (konstig?)

Ser att jag formulerade mig lite otydligt i min TS. Jag är färdigutbildad och betalar av på mitt studielån och ett till lån, men jag har full lön nu.

• Anonym (snål)
    Anonym (konstig?) skrev 2025-11-14 07:48:03 följande:
    Åsikter om min mans uteluncher - är jag helt fel ute?

Både jag och min man har jobb där nästan alla går ut och äter lunch varje fredag (ibland även nån annan veckodag för min man). Han följer alltid med sina kollegor medan jag väljer att oftast äta matlåda. Detta är inget problem i sig. Vi har våra "egna" pengar som vi använder till såna saker så jag påverkas inte ekonomiskt av det.

Det som däremot påverkar mig är att när barnen eller jag önskar att vi ex. ska köpa pizza eller annan utemat någon gång en fredag eller lördag vill han ALDRIG. Dels tycker han att det är för dyrt dels säger han ofta att han är less på sån mat då "det har blivit så mycket sånt på slutet". Ibland bjuder jag alla, men han har två barn i tonåren sedan tidigare och jag har ett, vilket gör att det känns lite orättvist att jag ska få stå för det. Dessutom har jag mindre pengar kvar varje månad pga studielån + ett annat lån som jag betalar av på sedan tidigare som mina egna pengar ska räcka till. Detta har resulterat i att nu senaste tiden har det bara blivit utemat när jag och mitt barn är ensamma hemma och det känns tråkigt för hans barn vill ju också få käka pizza till middag ibland. 

Jag har försökt att ta upp detta med honom men då tycker han att jag förstör det roliga i att gå ut och äta med kollegorna och att jag inte borde lägga mig i det han betalar själv. Vilket han i sak har rätt i, och det är ju inte där skon klämmer, utan att vi andra hamnar lite i kläm över hans val. Skulle han gå ut en gång i månaden med kollegorna istället för varje vecka hade han ju "sparat ihop" en pizzamiddag för sig och sina barn, så får jag betala för mig och mitt barn.

Vad tycker ni? Är jag helt ute och cyklar i mitt resonemang? Vill också tillägga att det inte är något jag lägger jättemycket energi på, men vi kom in på det i morse och han blev sur igen. Kanske är det jag som tänker galet, eller så är det han Glad

Istället för att fokusera på hans luncher så kan du fokusera frågan på det riktiga problemet - familjen, hans barn och er syn å fredagsmys/ extra god helgmat. 

Brukar han vara snål och bara se till sig själv och sina önskemål, eller är det specifikt kring detta med maten? Har han inga pengar över bara för att han äter ute på lunchen, eller handlar det om att han inte vill lägga dem på sina barn? Kan ni ha en gemensam pott med pengar som går till lite sånt här extra för alla i familjen? 
  • Anonym (Steff)

Vem är det som brukar laga middag? Den som lagar är oftast den som vill köpa hem är min erfarenhet. Om det är så i ert fall så låt honom laga mer mat  

Kan inte han äta det han vill men betala för sina barn när ni andra vill ha pizza? 

Jag tror det är mer konstruktivt att fokusera på att han hindrar er andra från att få unna er ibland än att fokusera på att han äter utelunch. Det ena behöver inte utesluta det andra. 

Men nej, du tänker inte fel. Det är snålt att unna sig själv varje vecka men inte unna sina barn samma sak ens någon gång ibland. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (+1)
    Det är snålt att unna sig själv varje vecka men inte unna sina barn samma sak ens någon gång ibland. 
    Detta!!
  • Agda90

Familjen kommer före kollegorna. Min man hade aldrig sagt nej om våra barn hade velat ha hämtmat någon gång oavsett om han själv hade ätit samma innan eller inte. 
    Sen vet både jag och maken vad våra barn gillar. Ska det bli hämtmat så är det sushi eller asiatiskt så då låter han bli att äta det när/om han äter ute. 

Om din man inte vill ha pizza kan han välja en kebab sallad eller något annat men att förstöra kvällen för hela familjen är bara egoistiskt från hans sida. 

Svar på tråden Åsikter om min mans uteluncher - är jag helt fel ute?