• Anonym (konstig?)

Åsikter om min mans uteluncher - är jag helt fel ute?

Både jag och min man har jobb där nästan alla går ut och äter lunch varje fredag (ibland även nån annan veckodag för min man). Han följer alltid med sina kollegor medan jag väljer att oftast äta matlåda. Detta är inget problem i sig. Vi har våra "egna" pengar som vi använder till såna saker så jag påverkas inte ekonomiskt av det.

Det som däremot påverkar mig är att när barnen eller jag önskar att vi ex. ska köpa pizza eller annan utemat någon gång en fredag eller lördag vill han ALDRIG. Dels tycker han att det är för dyrt dels säger han ofta att han är less på sån mat då "det har blivit så mycket sånt på slutet". Ibland bjuder jag alla, men han har två barn i tonåren sedan tidigare och jag har ett, vilket gör att det känns lite orättvist att jag ska få stå för det. Dessutom har jag mindre pengar kvar varje månad pga studielån + ett annat lån som jag betalar av på sedan tidigare som mina egna pengar ska räcka till. Detta har resulterat i att nu senaste tiden har det bara blivit utemat när jag och mitt barn är ensamma hemma och det känns tråkigt för hans barn vill ju också få käka pizza till middag ibland. 

Jag har försökt att ta upp detta med honom men då tycker han att jag förstör det roliga i att gå ut och äta med kollegorna och att jag inte borde lägga mig i det han betalar själv. Vilket han i sak har rätt i, och det är ju inte där skon klämmer, utan att vi andra hamnar lite i kläm över hans val. Skulle han gå ut en gång i månaden med kollegorna istället för varje vecka hade han ju "sparat ihop" en pizzamiddag för sig och sina barn, så får jag betala för mig och mitt barn.

Vad tycker ni? Är jag helt ute och cyklar i mitt resonemang? Vill också tillägga att det inte är något jag lägger jättemycket energi på, men vi kom in på det i morse och han blev sur igen. Kanske är det jag som tänker galet, eller så är det han Glad

• Svar på tråden Åsikter om min mans uteluncher - är jag helt fel ute?
  • Anonym (Hilma)

Han är alltså less på hämtmat förutom om du bjuder honom på det? Att han är less på hämtmat är oväsentligt när det gäller pizza till hans ungar. 

Strunta i vad han äter till lunch, hans ensak,

Egentligen är det även hans ensak vad han ger sina ungar till middag men där är det inte fel att dra till med kommentarer om hans prioriteringar tycker jag. Går det att prata om inför en ny månad - nästa månad vill alla kidsen ha hämtmat 3 dagar, och jag också. Ta gärna med det i beräkningen för din budget, eller vill du inte de ska få det? Har du inte råd? Jag och mina ungar ska ha det i alla fall och trist för dina ungar om du steker falukorv till dem i stället då. Sen behöver han ju inte skippa jobbluncher för det, han kanske vill dra ner på något annat i stället. 

• Anonym (konstig?)
    OlleSQ skrev 2025-11-14 11:34:56 följande:

Restaurang Hantverket säger väl vad det är för fokus på stället ;)

Men visst det är inte en mindre stad jag är verksam i och det är ju trist att det är lite enahanda där ni bor.

Okej, då hade jag förutfattade meningar. Varken bilderna eller menyn fick det att kännas som ett ställa där skitiga byggjobbare glider in för en lunch... Men det kanske är annorlunda i Sthlm. Vi har bättre lunchrestauranger här också, men där äter bara "kontorsfolk.
  • Anonym (konstig?)
    Anonym (Greta) skrev 2025-11-14 11:00:49 följande:

På sätt och vis blir man lite avis på detta bekymmer... 
    Känner spontant att det är ett galet litet problem och kostar ju föga känslomässigt. Menar inget illa, menar inte heller att klanka ned. Jag fattar att detta ändå gnager i dig. Ta över rodret och gör klart för din man att det blir pizza och att han vackert får finna sig i detta. Sen får han lösa sina luncher som han vill utefter infon. Vem är han att neka er en pizza kväll ? 

Vad säger han om du gör klart hur du känner och att nu är det pizzasallad som gäller nån gång i månaden? Han får vackert betala för sig och sina barn sen kan han gott bjuda dig också. Du kan bjuda alla nån gång emellanåt om det är så noga med kronor och ören.

Nä, det är verkligen inte ett stort problem men jag tycker det är tråkigt och kände att jag behövde kolla av om jag är superlöjlig som stör mig på det ibland :)
  • KimLinnefeldt
    Anonym (konstig?) skrev 2025-11-14 15:54:58 följande:
    Nä, det är verkligen inte ett stort problem men jag tycker det är tråkigt och kände att jag behövde kolla av om jag är superlöjlig som stör mig på det ibland :)
    Inte superlöjlig. Bara lite löjlig. Han är stor nu. Han får äta vad han vill till lunch.

Och du har all rätt att önska dig en gemensam hämtpizzamiddag med alla runt bordet.
  • Anonym (konstig?)
    KimLinnefeldt skrev 2025-11-14 14:36:44 följande:

Glöm hans uteluncher! Dem får han bestämma över själv.

Fokusera på att du vill bjuda alla barnen på pizza emellanåt. Diskutera med honom hur ni ska gå tillväga för att klara det.

Tjänar ni lika mycket och bidrar lika mycket till matkontot? Eller borde han bidra mer än du?

Måste det vara köpepizza? Man kan köpa färdig pizzadeg och hälla på passerad tomat och diverse fyllningar.

Jag vill inte bjuda att det ska vara ett krav på att jag ska bjuda alla barnen för att även HANS barn ska få äta hämtmat någon gång emellanåt.

Han bidrar, efter lite diskussioner, lite mer till matkontot då han och hans två tonåringar äter betydligt mycket mer än vad jag och min tonåring gör. Vi tjänar snudd på lika, skiljer ett par tusenlappar bara.

Nej, det måste det väl inte, men de dagar det inte är planerat för pizza och man är dyngless när man kommer hem vill man inte ha det extra momentet att först gå och köpa ingredienser och sen tillaga dem. Plus att barnen tycker att det känns lite lyxigt att få köpemat ibland.
  • Tow2Mater
    Ezmeraldah skrev 2025-11-14 11:00:38 följande:

Han kan väl äta matlåda när ni äter pizza?

Ha ha, bästa förslaget!

TS, beställ du pizza för gemensamma pengar och låt inte hans nej styra över ditt och barnens gemensamma ja.
  • Anonym (Göran)

Han är en snål egoist. En hemsk egenskap. 

• Anonym (Anna)

Ja tycker att han egoistisk och tråkig ärligt talat.Stackars dig!

• Anonym (konstig?)
    Tow2Mater skrev 2025-11-14 18:11:10 följande:
    Ha ha, bästa förslaget!

TS, beställ du pizza för gemensamma pengar och låt inte hans nej styra över ditt och barnens gemensamma ja.
    Ja, kanske får börja göra det 😅
  • TriC

Att köpa pizza är sedan en liten tid tillbaka ohyggligt dyrt och överprisat här i Sverige. Baka egen pizza hemma istället! Lika gott, mycket nyttigare och betydligt billigare. Då kan ni alla äta pizza tillsammans varje fredag. 

• Tow2Mater
    TriC skrev 2025-11-15 12:40:51 följande:

Att köpa pizza är sedan en liten tid tillbaka ohyggligt dyrt och överprisat här i Sverige. Baka egen pizza hemma istället! Lika gott, mycket nyttigare och betydligt billigare. Då kan ni alla äta pizza tillsammans varje fredag. 

Så du tycker TS ska jobba en massa extra för sin pizzamåltid som sker vid enstaka tillfällen medan mannen ska bara få sin köpepizzamåltid serverad i princip varje vecka. 

Och hur du än vänder det, hemlagad pizza är inte samma sak som köpepizza, ibland är det ena gott, ibland det andra. Men de kan inte vara ersättningar för varandra.

• Anonym (Gre)
    Anonym (konstig?) skrev 2025-11-14 07:48:03 följande:
    Åsikter om min mans uteluncher - är jag helt fel ute?

Både jag och min man har jobb där nästan alla går ut och äter lunch varje fredag (ibland även nån annan veckodag för min man). Han följer alltid med sina kollegor medan jag väljer att oftast äta matlåda. Detta är inget problem i sig. Vi har våra "egna" pengar som vi använder till såna saker så jag påverkas inte ekonomiskt av det.

Det som däremot påverkar mig är att när barnen eller jag önskar att vi ex. ska köpa pizza eller annan utemat någon gång en fredag eller lördag vill han ALDRIG. Dels tycker han att det är för dyrt dels säger han ofta att han är less på sån mat då "det har blivit så mycket sånt på slutet". Ibland bjuder jag alla, men han har två barn i tonåren sedan tidigare och jag har ett, vilket gör att det känns lite orättvist att jag ska få stå för det. Dessutom har jag mindre pengar kvar varje månad pga studielån + ett annat lån som jag betalar av på sedan tidigare som mina egna pengar ska räcka till. Detta har resulterat i att nu senaste tiden har det bara blivit utemat när jag och mitt barn är ensamma hemma och det känns tråkigt för hans barn vill ju också få käka pizza till middag ibland. 

Jag har försökt att ta upp detta med honom men då tycker han att jag förstör det roliga i att gå ut och äta med kollegorna och att jag inte borde lägga mig i det han betalar själv. Vilket han i sak har rätt i, och det är ju inte där skon klämmer, utan att vi andra hamnar lite i kläm över hans val. Skulle han gå ut en gång i månaden med kollegorna istället för varje vecka hade han ju "sparat ihop" en pizzamiddag för sig och sina barn, så får jag betala för mig och mitt barn.

Vad tycker ni? Är jag helt ute och cyklar i mitt resonemang? Vill också tillägga att det inte är något jag lägger jättemycket energi på, men vi kom in på det i morse och han blev sur igen. Kanske är det jag som tänker galet, eller så är det han Glad

Pratar du hämtmat eller att gå ut och äta.

Det första är ju väldigt onödigt. Tror det är 5 år sedan jag köpte hämtmat senast från Pizzeria eller dylikt.

Att gå ut och äta i land är ju jättetrevligr och något barnen lär sig av. Försöker att gå ut på restaurang i alla fall någon gång i månaden
     Helst mer.
  • Anonym (H)

Men va, självklart ska familjens mat betalas med de gemensamma pengarna?! Vilken snålröv. 

• GGN

Sitter han och ser på när ni andra äter pizza eller?

• Anonym (Greta)
    Anonym (konstig?) skrev 2025-11-14 15:54:58 följande:
    Nej då du är inte superlöjlig, sträck på dig och tala om för honom att det blir pizza. Vem är han att bestämma åt hela familjen att det inte ska ätas pizza? 
  • Anonym (ABC)
    Tow2Mater skrev 2025-11-14 18:11:10 följande:
    Ha ha, bästa förslaget!

Bra förslagGlad
  • Anonym (qwerty)

Men att HAN inte vill äta pizza spelar väl ingen roll när ni alla ska äta, du betalar 2 pizza, till dig och ditt barn, och han får betala 2 till sina barn.

Sedan kan han äta skit.

• Anonym (Mm)

Utifrån din beskrivning: skilj dig. Han är inte värd dig.

• Anonym (?)
    Anonym (konstig?) skrev 2025-11-14 09:27:07 följande:
    Ja, jag ska försöka skifta fokus, bra tanke.

Nej, han är oftast inte snål, det är just kring det här det blir ett problem. Han har inte ont om pengar utan tycker helt enkelt att det är en onödig och dyr utgift att lägga pengar på den här typen av middagar. Och att han är less på den typen av mat.
    Då är han väl snål? Varför kan han inte äta något annat? Många pizzerior har utmärkta sallader. 
Svar på tråden Åsikter om min mans uteluncher - är jag helt fel ute?