• Anonym (TS)

Bara köpa secondhand till julen

Mina barn vet inte om det, men jag har beslutat att alla julklappar i år kommer att vara enbart second hand. Det är bra för planeten och barnen kan få betydligt fler paket och större mängder. Men folk i vår omgivning har reagerat starkt på detta. Jag köper ju enbart hela och rent och stabila leksaker. 

Jag kan inte se varför jag ska köpa nya saker när det finns massa fint som är så gott som orörda? Har samlat på mig saker sedan september från second hand marknaden för att kunna köpa precis det barnen vill ha. 

Vad är problemet? 

• Svar på tråden Bara köpa secondhand till julen
  • Anonym (Hej)

Inget fel med att köpa secondhand. Jag gör det fast till mig själv.

• En glad tjej
    Anonym (TS) skrev 2025-11-14 16:53:07 följande:
    Bara köpa secondhand till julen

Mina barn vet inte om det, men jag har beslutat att alla julklappar i år kommer att vara enbart second hand. Det är bra för planeten och barnen kan få betydligt fler paket och större mängder. Men folk i vår omgivning har reagerat starkt på detta. Jag köper ju enbart hela och rent och stabila leksaker. 

Jag kan inte se varför jag ska köpa nya saker när det finns massa fint som är så gott som orörda? Har samlat på mig saker sedan september från second hand marknaden för att kunna köpa precis det barnen vill ha. 

Vad är problemet? 

Det är ju jättebra att köpa secondhand. Strunta i vad andra säger  du gör både miljön och plånboken en tjänst genom att handla begagnat.
  • Anonym (Marina)

Absolut inget fel att köpa begagnat men varför ska barnen få fler julklappar?

• Anonym (TS)
    Anonym (Marina) skrev 2025-11-14 17:22:06 följande:

Absolut inget fel att köpa begagnat men varför ska barnen få fler julklappar?

Om man ska leka med lego så är väl själva grejen att ha volym för att det ska bli roligt? Om jag skulle köpa nytt kan detta vara dyrt och det blir väldigt få bitar. Second hand kan jag köpa 2 kg lego för 1500 kronor. 
  • Kammen320

Så gör jag också om jag hittar nåt jag vet att barnen vill ha. Dom vet om det också, vissa saker dom vill ha finns bara begagnat så det är helt ok för dom. Till barnens kusiner köper jag dock nytt.

• Anonym (TS)
    En glad tjej skrev 2025-11-14 17:12:03 följande:
    Det är ju jättebra att köpa secondhand. Strunta i vad andra säger  du gör både miljön och plånboken en tjänst genom att handla begagnat.
    Ja jag skulle även vilja påstå att mycket saker som är äldre har bättre kvalitet än mycket som görs idag. Hittat massa leksaker i trä från 80-90 talet. Så fina och stabila saker. 
  • Anonym (Fullträffen)

Den bästa presenten ever enligt min son var begagnad. Det var en bilbana med lite höjd som var uppbyggd runt en orange T- Rex och jag slog in den så att huvet på dinosaurien stack upp ur flyttlådan. Alla ungarna älskade det.

• Anonym (qwerty)

Det är inget problem med det. Varför vill du leta problem?

Svar på tråden Bara köpa secondhand till julen