• Anonym (TS)

Bara köpa secondhand till julen

Mina barn vet inte om det, men jag har beslutat att alla julklappar i år kommer att vara enbart second hand. Det är bra för planeten och barnen kan få betydligt fler paket och större mängder. Men folk i vår omgivning har reagerat starkt på detta. Jag köper ju enbart hela och rent och stabila leksaker. 

Jag kan inte se varför jag ska köpa nya saker när det finns massa fint som är så gott som orörda? Har samlat på mig saker sedan september från second hand marknaden för att kunna köpa precis det barnen vill ha. 

Vad är problemet? 

• Svar på tråden Bara köpa secondhand till julen
  • Anonym (TS)
    Anonym (Ana) skrev 2025-11-16 02:58:46 följande:

Blir alltid lika glad när det ovanliga händer att nån på FL backar och ber om ursäkt när den inser att den begått ett misstag! Fler som dig, tack! ❤️

Till TS kan jag bara säga som så många andra i tråden: bry dig inte om vad idioter tycker och tänker - jag tycker att du resonerar och agerar helt rätt! Däremot är det ju viktigt att du är lyhörd när barnen blir lite äldre (jag får intrycket att de är rätt små än så länge?) och börjar önska sig saker som inte riktigt går att köpa begagnat. Det är lätt att som förälder tänka att det funkar väl lika bra med en nästan identisk sak men kanske ett annat märke eller (i princip oundvikligt när man köper begagnat) en äldre modell, men det gör det oftast inte. Jag menar inte att man som förälder nödvändigtvis måste vika sig för detta och köpa exakt det barnet önskar, men det är viktigt att förstå att det faktiskt har betydelse för barnet, och att därför förbereda barnet på/förklara för barnet att hen inte får exakt det hen önskar sig, eftersom ni enbart köper second hand - och, förstås, förklara för barnet varför ni gör detta. Med lite tur får ni barn som förstår och delar era värderingar, och då är problemet löst 😊 Annars kan man ju alltid kompromissa och mötas på halva vägen.

Jag köper absolut inte enbart second hand. Jag kompletterar alltid så man får exakt det man vill ha också. Så vi säger att jag kan få riktigt mycket tågbaneklossar second hand så att det blir volym och kul att bygga, då kompletterar jag med nya avancerade och dyra tåg som kan köra av sig självt och allt möjligt. Fina vägskyltar, bo
    bommar och sånt. Skulle jag köpt allt nytt skulle det både varit onödigt utifrån klimatet men det är en enorm skillnad på priset. Så det är ju roligare att få en gigantisk mängd med lego och sedan får man DET DÄR speciella legohuset som är nytt och man bara vill ha Musse Piggs slott t ex. Då får man både Musses slott och så kan man bygga en hel stad runt omkring så Musses hus finns i ett sammanhang. 

• Anonym (Ebay och Tradera)

Jag handlar ofta på både Ebay och Tradera. Har hamnat på Bokbörsen och andra sidor som säljer filmer, spel och musik som jag ger bort.
    Många begagnade produkter är ofta nya eller nästan nya.
    Nya leksaker  bertyder inte per automatik att de är bättre eller roligare.
    Äldre leksaker kan vara roligare än en ny leksak i plast som lekerbåt dig.

• Anonym (Ingrid)

Skulle aldrig falla mig att köpa begagnade julklappar till mina barn!

• nihka
    Anonym (TS) skrev 2025-11-14 16:53:07 följande:
    Bara köpa secondhand till julen

Mina barn vet inte om det, men jag har beslutat att alla julklappar i år kommer att vara enbart second hand. Det är bra för planeten och barnen kan få betydligt fler paket och större mängder. Men folk i vår omgivning har reagerat starkt på detta. Jag köper ju enbart hela och rent och stabila leksaker. 

Jag kan inte se varför jag ska köpa nya saker när det finns massa fint som är så gott som orörda? Har samlat på mig saker sedan september från second hand marknaden för att kunna köpa precis det barnen vill ha. 

Vad är problemet? 

Bara positivt om grejerna är i bra skick. Det flesta av de stora sakerna vi köper är ju ändå begagnade, hus, fritidsboende, bil, båt, MC etc så varför inte också de mindre tänker jag.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Skillnad)
    nihka skrev 2025-11-17 09:31:21 följande:
    Bara positivt om grejerna är i bra skick. Det flesta av de stora sakerna vi köper är ju ändå begagnade, hus, fritidsboende, bil, båt, MC etc så varför inte också de mindre tänker jag.
    Lite skillnad på att köpa saker som kostar flera hundra tusen till flera miljoner jämfört med en ny julklapp till barn som ligger allt mellan 100 kr till 1000 kronor beroende på hur mycket man är villig att handla för. Barn får oftast sina leksaker på sin födelsedag och julafton och om ni tror att de inte märker av eller känner annorlunda Inför begagnade leksaker och nya leksaker så lever ni i en fantasivärld. Känslan för ett barn att föräldrarna tycker att de är värda nya fina saker som inte andra barn tidigare haft och som de kan titulera som endast sina egna leksaker som känns unika för dem. Man får inte glömma nedsidan med begagnade leksaker som kan sprida både skadedjur, vägglöss och springmask vilket inte är så trevligt. 
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (Skillnad) skrev 2025-11-17 10:36:11 följande:
    Lite skillnad på att köpa saker som kostar flera hundra tusen till flera miljoner jämfört med en ny julklapp till barn som ligger allt mellan 100 kr till 1000 kronor beroende på hur mycket man är villig att handla för. Barn får oftast sina leksaker på sin födelsedag och julafton och om ni tror att de inte märker av eller känner annorlunda Inför begagnade leksaker och nya leksaker så lever ni i en fantasivärld. Känslan för ett barn att föräldrarna tycker att de är värda nya fina saker som inte andra barn tidigare haft och som de kan titulera som endast sina egna leksaker som känns unika för dem. Man får inte glömma nedsidan med begagnade leksaker som kan sprida både skadedjur, vägglöss och springmask vilket inte är så trevligt. 
    Så när era leksaker inte längre används så är de fulla med skadedjur? 
  • nihka
    Anonym (Skillnad) skrev 2025-11-17 10:36:11 följande:
    Jag ser ingen skillnad. Begagnat som begagnat. Den som handhar sina pengar klokt i vardagen har dessutom bättre förutsättningar att köpa sig en bostad - både ny och begagnad.

Det kommer inte med modersmjölken. Barnen reagerar som de blir lärda. Dina barn reagerar förmodligen så för att du reagerar så. Om du lär barnen att din kärlek är kopplad till sakerna du köper till dem kommer du att producera  konsumtionsmonster.

Och vad kan i så fall inte begagnade hus och bilar sprida? Man får naturligtvis rengöra precis som man gör med ett hus eller en bil.  Exempelvis duplo i tvättpåse i tvättmaskin med lämpligt flytande medel.

Hur gör du när ni tar in på hotell och sover i begagnade sängar, använder begagnade handdukar och äter frukost från begagnat porslin?

Den som vill kan fortsätta köpa nya IPhones varje år till sina barn medan andra kan köpa dem rekonditionerade och billigt året därpå. Många vuxna gör också så till sig själva.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (qwerty)
    nihka skrev 2025-11-17 11:39:05 följande:
    Jag ser ingen skillnad. Begagnat som begagnat. Den som handhar sina pengar klokt i vardagen har dessutom bättre förutsättningar att köpa sig en bostad - både ny och begagnad.

Det kommer inte med modersmjölken. Barnen reagerar som de blir lärda. Dina barn reagerar förmodligen så för att du reagerar så. Om du lär barnen att din kärlek är kopplad till sakerna du köper till dem kommer du att producera  konsumtionsmonster.

Och vad kan i så fall inte begagnade hus och bilar sprida? Man får naturligtvis rengöra precis som man gör med ett hus eller en bil.  Exempelvis duplo i tvättpåse i tvättmaskin med lämpligt flytande medel.

Hur gör du när ni tar in på hotell och sover i begagnade sängar, använder begagnade handdukar och äter frukost från begagnat porslin?

Den som vill kan fortsätta köpa nya IPhones varje år till sina barn medan andra kan köpa dem rekonditionerade och billigt året därpå. Många vuxna gör också så till sig själva.
    Skulle +100 om jag kunde. Klockrent.
  • Anonym (Skillnad)
    Anonym (Mmm) skrev 2025-11-17 11:20:30 följande:
    Så när era leksaker inte längre används så är de fulla med skadedjur? 
    Det var en fantastisk fultolkning. 
  • Anonym (Skillnad)
    nihka skrev 2025-11-17 11:39:05 följande:

Varför pratar du om mina barn och deras reaktioner, lämna dem utanför denna diskussionen. Jag pratar generellt om barn i mitt inlägg och har inte nämnt mina barn någonstans. 

Om man vill resa och ta in på hotell vet gemene man att det inte är nyinköpta sängar till varje kund som dyker upp inför varje bokning så jag förstår inte riktigt din poäng här. Jag tar ju knappast med mig hotellets säng med hem i min bostad, jag tar inte hem porslinet från hotellet heller till min bostad. 

Svar på tråden Bara köpa secondhand till julen