• Anonym (TS)

Bara köpa secondhand till julen

Mina barn vet inte om det, men jag har beslutat att alla julklappar i år kommer att vara enbart second hand. Det är bra för planeten och barnen kan få betydligt fler paket och större mängder. Men folk i vår omgivning har reagerat starkt på detta. Jag köper ju enbart hela och rent och stabila leksaker. 

Jag kan inte se varför jag ska köpa nya saker när det finns massa fint som är så gott som orörda? Har samlat på mig saker sedan september från second hand marknaden för att kunna köpa precis det barnen vill ha. 

Vad är problemet? 

• Svar på tråden Bara köpa secondhand till julen
  • Anonym (TS)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-11-14 19:45:35 följande:

Det är inget problem med det. Varför vill du leta problem?

Är det jag som letar problem när jag blir hårt kritiserad för att köpa second hand. 
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (TS) skrev 2025-11-14 20:49:45 följande:
    Är det jag som letar problem när jag blir hårt kritiserad för att köpa second hand. 
    Ja om du berättar det för alla så söker du ju antingen bekräftelse eller problem. Ingen har med att göra vart du köper dina julklappar. Bara gå vidare i livet och shoppa.
  • Anonym (J)
    Hur vet de att du köper second hand?
    Om du går runt och berättar för alla för att du känner dig duktig då kan man förstå att folk tycker att du är jobbig.

Typ som vissa veganer / vegetarianer som ständigt går runt och försöker tvinga sina åsikter på andra istället av att bara inte äta kött.
  • Mkay

Jättebra att köpa second hand, tänk bara på att inte köpa för gamla plastleksaker eller träleksaker. Detta då det kan finnas tillsatser och tungmetaller som lakar och kan skada ditt barn. Regeln är från 2013 är ok (skärpta lagar infördes då som förbjöd vissa ämnen i leksaker helt) och se att de har CE-märkning.

• Anonym (H)
    Varför var det viktigt att berätta att du bara ska köpa second hand? Du skulle inte sagt något, bara gjort. 
  • Anonym (Bibbi)

Du verkar göra en grej av det. Varför då? Vi har alltid köpt begagnat när det har gått. Möbler, kläder, presenter. Har aldrig tänkt att det skulle vara något särskilt med det. Gör inte nån stor grej av det så struntar folk i det. De behöver inte ens veta. 

• Spucks

Det är inget fel med second hand, ignorerar idioterna som har märkliga åsikter. Hur påverkar det barnets användning av produkten du köper om någon annan har använt den innan? Det är ju inte direkt toapapper och bindor man köper begangnad.

• Anonym (Skillnad)
    Anonym (TS) skrev 2025-11-14 16:53:07 följande:
    Bara köpa secondhand till julen

Mina barn vet inte om det, men jag har beslutat att alla julklappar i år kommer att vara enbart second hand. Det är bra för planeten och barnen kan få betydligt fler paket och större mängder. Men folk i vår omgivning har reagerat starkt på detta. Jag köper ju enbart hela och rent och stabila leksaker. 

Jag kan inte se varför jag ska köpa nya saker när det finns massa fint som är så gott som orörda? Har samlat på mig saker sedan september från second hand marknaden för att kunna köpa precis det barnen vill ha. 

Vad är problemet? 

Jag har inget emot att man köper några enstaka begagnade saker då och då men det rimmar illa om föräldrarna alltid köper nytt och fräscht till sig själva men barnen ska ha begagnat?.
  • Anonym (E)

Beroende på ålder på barnen så kan det ju vara trist om inget har originalförpackning eller nya lappar, vi har köpt blandat, har vi varit i en second hand och sett någon tröja vi tror uppskattas så har vi köpt den, likaså om vi sett den ny på h&m, de äldre barnen är ju mer kräsna så där får man ju anpassa sig, min systerdotter älskar second hand medan mitt ena barn absolut inte vill att någon ska veta om något plagg är begagnat.

Jag tror däremot att det som andra redan nämnt så handlar det om hur himla "duktig" du är som handlar begagnat, visst, kommer frågan upp på lunchen, "var/hir brukar du handla barnens julklappar?" "Jag köper det mesta på second hand, man får lite mer för pengarna"

• Anonym (TS)
    Anonym (Skillnad) skrev 2025-11-15 17:21:15 följande:
    Jag har inget emot att man köper några enstaka begagnade saker då och då men det rimmar illa om föräldrarna alltid köper nytt och fräscht till sig själva men barnen ska ha begagnat?.

Vi köper möbler och kläder vi vuxna också begagnat. 

Du ser det som något laddat och fult att ge något begagnat. Att man typ gör det av snålhet eller något. 

Svar på tråden Bara köpa secondhand till julen