• Anonym (TS)

Bara köpa secondhand till julen

Mina barn vet inte om det, men jag har beslutat att alla julklappar i år kommer att vara enbart second hand. Det är bra för planeten och barnen kan få betydligt fler paket och större mängder. Men folk i vår omgivning har reagerat starkt på detta. Jag köper ju enbart hela och rent och stabila leksaker. 

Jag kan inte se varför jag ska köpa nya saker när det finns massa fint som är så gott som orörda? Har samlat på mig saker sedan september från second hand marknaden för att kunna köpa precis det barnen vill ha. 

Vad är problemet? 

• Svar på tråden Bara köpa secondhand till julen
  • Anonym (TS)
    Anonym (E) skrev 2025-11-15 18:06:54 följande:

Beroende på ålder på barnen så kan det ju vara trist om inget har originalförpackning eller nya lappar, vi har köpt blandat, har vi varit i en second hand och sett någon tröja vi tror uppskattas så har vi köpt den, likaså om vi sett den ny på h&m, de äldre barnen är ju mer kräsna så där får man ju anpassa sig, min systerdotter älskar second hand medan mitt ena barn absolut inte vill att någon ska veta om något plagg är begagnat.

Jag tror däremot att det som andra redan nämnt så handlar det om hur himla "duktig" du är som handlar begagnat, visst, kommer frågan upp på lunchen, "var/hir brukar du handla barnens julklappar?" "Jag köper det mesta på second hand, man får lite mer för pengarna"

Ämnet kan komma upp när andra varit hemma hos oss och vi har sådär 50 kg med lego och 40 kg tågbana och liknande. Människor har ju blivit väldigt frågande då och då har jag sagt att det är second hand och sedan har det spridit sig. Jag anser att det inte är kul att bygga om man inte har en större mängd. 
  • Agdaa

Jättebra att köpa second hand så långt det är möjligt, det gör jag oxå :)

• Anonym (Skillnad)
    Anonym (TS) skrev 2025-11-15 18:33:08 följande:

Vi köper möbler och kläder vi vuxna också begagnat. 

Du ser det som något laddat och fult att ge något begagnat. Att man typ gör det av snålhet eller något. 

Helt fel tolkning.

Däremot vet jag av erfarenhet att ett par vänner köper kläder begagnat till sina barn och sig själva och barnen ser ut som att de kommer ifrån en fattigfamilj och halvdana ut med de begagnade kläderna trots att föräldrarna är högutbildade. Föräldrarna köper också begagnade kläder till sig själva och ser hemska ut de också så jag är inte ett stort hejapå när det kommer till  second hand. Jag köper alltid nytt till mig själv och mina barn och andra efter att jag fick massor av begagnat när mina barn föddes vilket visade sig vara skit rent ut sagt i kvaliten. 

• Anonym (Hmmm)
    Anonym (TS) skrev 2025-11-14 16:53:07 följande:

Vad är problemet? 

Att skinkan är rutten och skumtomtarna stenhårda.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Skillnad) skrev 2025-11-15 22:41:35 följande:

Helt fel tolkning.

Däremot vet jag av erfarenhet att ett par vänner köper kläder begagnat till sina barn och sig själva och barnen ser ut som att de kommer ifrån en fattigfamilj och halvdana ut med de begagnade kläderna trots att föräldrarna är högutbildade. Föräldrarna köper också begagnade kläder till sig själva och ser hemska ut de också så jag är inte ett stort hejapå när det kommer till  second hand. Jag köper alltid nytt till mig själv och mina barn och andra efter att jag fick massor av begagnat när mina barn föddes vilket visade sig vara skit rent ut sagt i kvaliten. 

Skulle aldrig komma på tanken att köpa second hand i dålig kvalitet. Det ska se helt och rent ut. Leksakerna vi köper ser oanvända ut. Du verkar ha en mycket skev bild av hur det ser ut idag. Idag kan man köpa fina exklusiva kläder även i vanliga butiker i Sthlm t ex.
  • Anonym (Skillnad)
    Anonym (TS) skrev 2025-11-15 22:45:07 följande:
    Skulle aldrig komma på tanken att köpa second hand i dålig kvalitet. Det ska se helt och rent ut. Leksakerna vi köper ser oanvända ut. Du verkar ha en mycket skev bild av hur det ser ut idag. Idag kan man köpa fina exklusiva kläder även i vanliga butiker i Sthlm t ex.
    Ja stockholm ser nog annorlunda ut på den fronten. Hela och rena var kläderna men de var så urtvättade och färgerna hade börjat släppa att uttrycket hel och ren räcker inte för att se proper ut. Så kan man beskriva mina vänners kläder också. Jag har slängt allt jag fick som var begagnat för jag kunde inte låta mina barn ha på sig de kläderna för det är nästintill att utsätta dem för mobbning i skolan. 
  • Anonym (Elin)
    Anonym (TS) skrev 2025-11-15 18:39:39 följande:
    Ämnet kan komma upp när andra varit hemma hos oss och vi har sådär 50 kg med lego och 40 kg tågbana och liknande. Människor har ju blivit väldigt frågande då och då har jag sagt att det är second hand och sedan har det spridit sig. Jag anser att det inte är kul att bygga om man inte har en större mängd. 
    Det här tycker jag visar på ett av problemen. Det är liksom inte bra för planeten om barn har extrema mängder leksaker, oavsett om de är inköpta begagnade eller inte.

Men i sakfrågan i ts, nej, ser inga problem med att köpa alla julklappar second hand om man hittar bra grejer.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Elin) skrev 2025-11-15 23:00:30 följande:
    Det här tycker jag visar på ett av problemen. Det är liksom inte bra för planeten om barn har extrema mängder leksaker, oavsett om de är inköpta begagnade eller inte.

Men i sakfrågan i ts, nej, ser inga problem med att köpa alla julklappar second hand om man hittar bra grejer.
    Det är stor skillnad på bygg och konstruktion och bara massa skräp i mängder. 
  • Anonym (E)
    Anonym (TS) skrev 2025-11-15 18:39:39 följande:
    Då fattar jag verkligen inte vad problemet är, ber om ursäkt om jag lät dömande i mitt förra inlägg men det var verkligen enda scenariot där jag kunde se att någon skulle bry sig, att du skulle vara någon viktigpetter liksom
  • Anonym (Ana)

Anonym (E) skrev 2025-11-16 02:03:06 följande:
    Då fattar jag verkligen inte vad problemet är, ber om ursäkt om jag lät dömande i mitt förra inlägg men det var verkligen enda scenariot där jag kunde se att någon skulle bry sig, att du skulle vara någon viktigpetter liksom
    Blir alltid lika glad när det ovanliga händer att nån på FL backar och ber om ursäkt när den inser att den begått ett misstag! Fler som dig, tack! ❤️

Till TS kan jag bara säga som så många andra i tråden: bry dig inte om vad idioter tycker och tänker - jag tycker att du resonerar och agerar helt rätt! Däremot är det ju viktigt att du är lyhörd när barnen blir lite äldre (jag får intrycket att de är rätt små än så länge?) och börjar önska sig saker som inte riktigt går att köpa begagnat. Det är lätt att som förälder tänka att det funkar väl lika bra med en nästan identisk sak men kanske ett annat märke eller (i princip oundvikligt när man köper begagnat) en äldre modell, men det gör det oftast inte. Jag menar inte att man som förälder nödvändigtvis måste vika sig för detta och köpa exakt det barnet önskar, men det är viktigt att förstå att det faktiskt har betydelse för barnet, och att därför förbereda barnet på/förklara för barnet att hen inte får exakt det hen önskar sig, eftersom ni enbart köper second hand - och, förstås, förklara för barnet varför ni gör detta. Med lite tur får ni barn som förstår och delar era värderingar, och då är problemet löst 😊 Annars kan man ju alltid kompromissa och mötas på halva vägen.
Svar på tråden Bara köpa secondhand till julen