• Anonym (Illa till mods)

Fick en utskällning😥

Åkte buss i morse med barnvagnen för att lämna äldsta barnet på förskolan. Vi skulle inte så lång sträcka så spände inte fast vagnen. Busschauffören sa till mig i högtalarna med irriterad ton att vagnen måste stå stil och vara fastspänd under hela resan. Blev så ledsen. Kändes som alla på hela bussen stirrade på mig..upplever chaufförer ofta som irriterade vilket är tråkigt..

• Svar på tråden Fick en utskällning😥
  • Anonym (Okey?)

Den ska ju vara fastspänd så det var väl väldigt bra att han sa till? 

• Anonym (Em)

Spänn fast den nästa gång så slipper du den situationen. 

• Lynx123

Sprlar ingen roll om man åker långt eller kort - olyckor kan till och med hända på husshållplatser. Tror att bussföraren förmodligen var irriterrad på föräldrar som varken skyddar sina barn eller andra passagerare i trafiken - därav det tråkiga tonfallet. Se det som en lärdom i stället.

• Anonym (Str)

Om det inte var så lång sträcka, kunde du inte ha gått istället då istället för att ta bussen?  

• Dexter dot com

Klart chauffören blir irriterad över att behöva säga till dig om något så självklart som att skydda ditt barn ! Gör rätt så slipper du skämmas.

• Anonym (Juni)

Det är för allas säkerhet som vagnen ska vara fastspänd. Man kan krocka eller köra av vägen även på en kort sträcka och en vagn som flyger iväg om busschauffören måste tvärnita kan orsaka mycket skada, inte minst för ditt barn.

Att det är en kort sträcka betyder ingenting. Behöver inte barnet säkerhetsbälte bara för att det är en kort sträcka? Får man överskrida hastighetsbegränsningen bara för att man ska köra en kort sträcka? Får man köra alkoholpåverkad om det är en kort sträcka?

Visst har jag träffat onödigt sura busschaufförer men de kan ha haft en jättejobbig dag med otrevliga resenärer, kanske behövt avvisa någon som varit drogpåverkad eller upprätt hotfullt, kanske har de behövt ta en massa strider med personer som försökt planka, kanske har en kollega råkat ut för en olycka i arbetet och de är oroliga.

Att du lämnade barnvagnen osäkrad kanske bara var en av alla jobbiga saker som denna busschaufför fått stå ut med och hen blev irriterad på alla som gjorde arbetet onödigt krångligt.

• Anonym (Lisa)

Det är helt normalt att det känns dåligt när man gjort fel och blivit åthutad. Den känslan gör att erfarenheten fastnar i minnet, så att man inte gör om misstaget.

• singhalleluja

Okej, ett litet längre utlägg.Flörtäven om säkerhetsbälten är en bra grej...

Säkerhetstänket går ju väldigt långt i det här landet. Det är typ Sverige och Finland som tänker på säkerheten-framför-allt jämfört med många andra länder. Fast finnarna klår oss med råge när det gäller säkerheten vid en ev stor pandemi för där hade vi inte jättemycket att hämta i jämförelse, märkte vi... Kan tänka mig att vi klår finnarna i säkerhet runt andra saker dock. Plus vi klår sjutusen andra länder.

Så tror att även om du bara skulle åka en enda hållplats, för säkerhets skull absolut gör din medborgerliga skyldighet och följ säkerhetsföreskrifterna, det är nog bäst. Även om.... jag menar.... EN hållplats... eller två... du kan ju inte ta det chill som en italienare du vet.SkrattandeFunkar inte i Sverige.

Även när en stor tragisk olycka inträffat med t.ex. flera dödsfall och polis och myndigheter är 100% säkra om vilka de förolyckade är (via ID-handlingar etc). Så måste man ju i Sverige för s-ä-k-e-r-h-e-t-s skull ta dna, tandanalyser och flera andra steg för att säkra upp och vara 120% säker, vilket i TID tar minst 30 timmar extra. Och kostar ungefär en halv mille extra per månad. (Har ingen aning, höftade bara så att här framgår att det finns en poäng). Och så att även anhöriga m.a.o. faktiskt lider extra lång tid i nöd och ovisshet, vilket forskare kunnat bevisa gör att folk tar rätt rejäl skada t.o.m. Och alltså kostar ännu mer. Allt har bara börjat kosta så jäkligt mycket i det här landet...

Det finns flera saker där säkerhetstänket bara är löjligt uppförstorad, och verkar vara ett hett ämne där vi svenskar (som tur är haha har jag mycket annat blod i mig också som ni märker, inte bara vallon...) riktigt går igång.

Vilket gör att TS ändå har en intressant poäng. I ett extremt säkerhetstänkande land går det ibland för långt åt andra hållet också... Men jag tycker chauffören kunde använt en schysst pedagogisk ton istället för en gnällig och irriterande. Oavsett om hen behöver upprepa en förmaning om att följa reglerna. Så svårt kan det inte vara å va trevlig på en buss heller, eller är det det?

• Anonym (sköldmö)

TS, det är för ditt barns skull som vagnen ska vara fastspänd, även kortare sträckor. Och för alla andras skull. Förstår du inte det?

Sen behövde han inte låta otrevlig. Men jag kan samtidigt förstå om busschaufförer ledsnar på alla som varken bryr sig om sina barns eller medpassagerares säkerhet. 

• Anonym (qwerty)

Du ska ju spänna fast vagnen för ditt barns säkerhet.
    Spelar ingen roll om du ska 1 hållplats eller 100.
    Bra att ha sade till, trist att han måste........

Svar på tråden Fick en utskällning😥