Okej, ett litet längre utlägg.
även om säkerhetsbälten är en bra grej...
Säkerhetstänket går ju väldigt långt i det här landet. Det är typ Sverige och Finland som tänker på säkerheten-framför-allt jämfört med många andra länder. Fast finnarna klår oss med råge när det gäller säkerheten vid en ev stor pandemi för där hade vi inte jättemycket att hämta i jämförelse, märkte vi... Kan tänka mig att vi klår finnarna i säkerhet runt andra saker dock. Plus vi klår sjutusen andra länder.
Så tror att även om du bara skulle åka en enda hållplats, för säkerhets skull absolut gör din medborgerliga skyldighet och följ säkerhetsföreskrifterna, det är nog bäst. Även om.... jag menar.... EN hållplats... eller två... du kan ju inte ta det chill som en italienare du vet.
Funkar inte i Sverige.
Även när en stor tragisk olycka inträffat med t.ex. flera dödsfall och polis och myndigheter är 100% säkra om vilka de förolyckade är (via ID-handlingar etc). Så måste man ju i Sverige för s-ä-k-e-r-h-e-t-s skull ta dna, tandanalyser och flera andra steg för att säkra upp och vara 120% säker, vilket i TID tar minst 30 timmar extra. Och kostar ungefär en halv mille extra per månad. (Har ingen aning, höftade bara så att här framgår att det finns en poäng). Och så att även anhöriga m.a.o. faktiskt lider extra lång tid i nöd och ovisshet, vilket forskare kunnat bevisa gör att folk tar rätt rejäl skada t.o.m. Och alltså kostar ännu mer. Allt har bara börjat kosta så jäkligt mycket i det här landet...
Det finns flera saker där säkerhetstänket bara är löjligt uppförstorad, och verkar vara ett hett ämne där vi svenskar (som tur är haha har jag mycket annat blod i mig också som ni märker, inte bara vallon...) riktigt går igång.
Vilket gör att TS ändå har en intressant poäng. I ett extremt säkerhetstänkande land går det ibland för långt åt andra hållet också... Men jag tycker chauffören kunde använt en schysst pedagogisk ton istället för en gnällig och irriterande. Oavsett om hen behöver upprepa en förmaning om att följa reglerna. Så svårt kan det inte vara å va trevlig på en buss heller, eller är det det?