• Anonym (Henne)

Vem har rätt?

Jag gjorde en hemsida åt mitt ex när vi ännu var tillsammans. Det hade med hans skapande att göra.
    Nu är han arg för att han upptäckt att sidan är borta. Han har aldrig betalat för den, allt har stått på mig, bortsett från att själva domännamnet var hans namn.

Han säger att jag inte hade rätt att ta bort den, medan jag ser den som, i praktiken, min, då det är jag som stått på allt. Han har inte ens nämnt sidan förrän den försvann. Han hade aldrig kunnat bygga vidare på den heller.

• Svar på tråden Vem har rätt?
  • Anonym (Beda)

Du verkar mest vilja jävlas med honom, så moraliskt tycker jag att du har betett dig väldigt illa. Hur svårt kan det vara att förklara att han behöver ta över domänen för att du inte längre vill betala? 

• Anonym (m)

TS svarar även vad har det med saken att göra, att det var en frivillig present... varför svarade hon inte bara nej på frågan då?  

• Anonym (Falabella)

Du kunde gjort en överlämning som en normal person och förklarat hur han tar över sidan.

Har han betett sig illa är det kanske befogat att inte vara hjälpsam, men har han inte det är det du som är stöveln här.

• Anonym (Beda)
    Anonym (m) skrev 2025-12-21 11:26:55 följande:
    TS gjorde den åt honom när de var tillsammans. Vad är det om inte en present till sin pojkvän?
    Jo, men det är skillnad på att konstruera sidan och att betala för domänen för all framtid. Helt rimligt att TS inte vill fortsätta betala, nen hen borde ha upplyst exet om att avtalet löpte ut och behövde förnyas i hans namn. 
  • Anonym (Henne)

Nej, det var inte en "present". Och nej, det hade INTE räckt att han tog över domänen. Det är bara själva adressen, inte hemsidan. Han hade inte kunnat ta över den ens om han velat. Han har inte kunskapen och har definitivt inte råd att betala någon annan att ta hand om den. Den var alldeles för avancerad för att han skulle fixa det själv. Han får helt enkelt bygga en egen, finns så många enkla sidor för det.

Han får skylla sig själv som inte frågade om domänen innan den tickade ut. Han höll ju uppenbarligen koll på sidan, så han verkade förvänta sig att jag skulle fortsätta ta hand om den.

• Anonym (Henne)
    Anonym (Falabella) skrev 2025-12-21 11:32:08 följande:

Du kunde gjort en överlämning som en normal person och förklarat hur han tar över sidan.

Har han betett sig illa är det kanske befogat att inte vara hjälpsam, men har han inte det är det du som är stöveln här.

Han har betett sig vidrigt och jag har inte minsta dåliga samvete ärligt talat.

Och som jag sagt, han kunde inte ta över den. Han verkar bara ha trott att jag skulle fortsätta sköta den.
  • Anonym (m)
    Anonym (Beda) skrev 2025-12-21 11:32:39 följande:
    Jo, men det är skillnad på att konstruera sidan och att betala för domänen för all framtid. Helt rimligt att TS inte vill fortsätta betala, nen hen borde ha upplyst exet om att avtalet löpte ut och behövde förnyas i hans namn. 
    Ja det tycker jag också att TS inte ska fortsätta betala, men TS skriver hon aktivt tog bort den, det är väl lite annat än att bara sluta betala?
  • Anonym (Henne)
    Anonym (m) skrev 2025-12-21 11:40:56 följande:
    Ja det tycker jag också att TS inte ska fortsätta betala, men TS skriver hon aktivt tog bort den, det är väl lite annat än att bara sluta betala?
    Varför skulle jag låta den ligga kvar? Jag lät den vara så länge domänen var aktiv, han kan inte sköta sidan själv. Han får som sagt bygga en egen om det är viktigt för honom att ha en.
  • Anonym (m)
    Anonym (Henne) skrev 2025-12-21 11:38:33 följande:

Nej, det var inte en "present". Och nej, det hade INTE räckt att han tog över domänen. Det är bara själva adressen, inte hemsidan. Han hade inte kunnat ta över den ens om han velat. Han har inte kunskapen och har definitivt inte råd att betala någon annan att ta hand om den. Den var alldeles för avancerad för att han skulle fixa det själv. Han får helt enkelt bygga en egen, finns så många enkla sidor för det.

Han får skylla sig själv som inte frågade om domänen innan den tickade ut. Han höll ju uppenbarligen koll på sidan, så han verkade förvänta sig att jag skulle fortsätta ta hand om den.

Ok men varför gjorde du det från början då, om du inte tänkte då att du ville ge honom den hjälpen som en present gratis och utan motprestation?
  • Anonym (m)
    Anonym (Henne) skrev 2025-12-21 11:43:57 följande:
    Varför skulle jag låta den ligga kvar? Jag lät den vara så länge domänen var aktiv, han kan inte sköta sidan själv. Han får som sagt bygga en egen om det är viktigt för honom att ha en.
    Ja varför inte? Varför skulle du bry dig om den ligger kvar?
Svar på tråden Vem har rätt?