• Anonym (Snälla hjälp)

Jag orkar inte mer

Tvåbarnsmamma här som inte orkar mer nu.

Har två yngre barn som bara bråkar. Idag har den äldre slagit den yngre i huvudet med knytnäve och puttat så minsta ramlade. För att minsta inte ville leka precis som stora ville. 

Jag har fått höra att jag är dum i huvudet och att jag borde kastas ut genom ett fönster så jag dör.

Jag är så trött. Har de senaste veckorna roddat hela julen själv eftersom pappan är helt ointresserad av sånt, så jag har jonglerat heltidsjobb med att pynta, baka, fixa julgran, klappar, paketkalender, allt.

Och jag är nu några dagar innan jul helt utmattad. Älsta barnet har så mycket trots i sig och jag kan aldrig släppa dem ensamma en sekund utan att de ryker ihop. 

Allt i mig vill fly, rymma, sjukskriva mig och vara lägga mig ned och sova länge, länge, länge.

Men det går ju inte
     Vad gör man? Jag orkar inte ha det såhär till barnen är vuxna. Jag drömmer om ett par dagar utan bråk, att kunna få slappna av en liten stund. Jag är så trött att kroppen skriker, det var varit såhär i över två år sen yngsta kom och jag är helt slutkörd nu. I mina mörkaste stunder önskar jag att jag kunde typ ramla  och bryta några ben eller nåt så jag kunde få ett par dagar paus på sjukhus. Men det berättar jag inte för nån.

Jag älskar mitt stora barn men han är så arg och gör så elaka saker, jag förstår verkligen inte. Han säger saker vi aldrig säger hemma. Han slåss och vi slåss verkligen sldrig. Det är så mycket ilska i honom.

Barnen är 4 och 2.

• Svar på tråden Jag orkar inte mer
  • Anonym (Dags för konsekvenser)
    Anonym (Snälla hjälp) skrev 2025-12-21 18:37:05 följande:
    Maken har lovst laga mat i två månader nu men det händer aldrig.

Julen för mig är den högtid jag älskar mest, har dragit ned så mkt i år. Men idag fick vi inte ens till ett foto vilket jag tagit varje år för att ha som minnen. Barnen bara bråkade i h maken struntade i det då och tyckte jag är jobbig.

Vi har inga släktingar som kan hjälpa.
    Bara dra hemifrån då.

Varna din egen familj och berätta att du kommer tillbaka men checka in på spa, svara inte på telefon och låt honom hantera det du har gjort i bara två dar eller nåt.

Så kanske han vaknar till innan det är för sent.
  • Anonym (Släpp allt)
    Anonym (Snälla hjälp) skrev 2025-12-21 18:37:05 följande:
    Maken har lovst laga mat i två månader nu men det händer aldrig.

Julen för mig är den högtid jag älskar mest, har dragit ned så mkt i år. Men idag fick vi inte ens till ett foto vilket jag tagit varje år för att ha som minnen. Barnen bara bråkade i h maken struntade i det då och tyckte jag är jobbig.

Vi har inga släktingar som kan hjälpa.
    Det är dags att sätta ner foten!
    Att lova hjälper ingen av er, du får ställa ett ultimatum. Antingen så steppar han upp eller så får han bita i det sura äpplet och gå med skitiga kläder, äta rester.
    Han behöver vara ensam med barnen en helg för att förstå hur jobbigt det är.
  • Anonym (Gb)
    Anonym (Gb) skrev 2025-12-21 18:50:33 följande:
    En del barn blir våldsamt svartsjuka på sitt yngre syskon. Har sett det på nära håll. Fick rädda den yngre, 1,5 år,  från att få en järncykel i huvudet när jag var på besök i en sådan familj.

Det blir lättare så när det är mindre än 4 år mellan barnen. 

Kan inte din partner ta med sig den store eller den lille och göra något på egen hand med det barnet ibland? Så att du får andas.

Paketadventskalendrar är ett djävulens påfund. Kan ni inte ha en vanlig kalender och istället sjunga en ny barnsång varje lucköppning? Eller tända ett adventslkus med 24 dagar varje dag.
    Det brukar ofta vara så att när det kommer en ny bebis brukar pappa rycka in och ge lite extra tid och uppmärksamhet till det äldre barnet. Din partner kanske kunde tänka på det.

Små barns empati är inte riktigt utvecklad, de kan vräka ur sig precis vad som helst när de är arga. Försök att inte ta åt dig! 

Barnet mår bra av att se att mamma klarar mitt raseri utan att bryta ihop själv, eller bli lika våldsamt arg. Blir trygg. Men det klart att du kan säga att "sådär säger man inte även fast man är arg".

På äldre psykologspråk kallas det att barnet förstör kärleksobjektet och upptäcker att det håller. Föräldern tålde attacken av barnets raseri och barnet känner sig tryggt. 
  • Anonym (Inte ensam)

Du är inte ensam!

4 år är en jobbig ålder!

Jag har 3 barn ålder 5, 3 och 1. 3 åringen fyller snart 4 och hen är mycket och var varit länge.

Jag försöker tänka att barnet är inte jobbigt utan har det jobbigt. För något är det ju som gör att barnet beter sig så.

Vi har försökt ge mer egentid till 3 åringen, åka iväg bara vi. Förklara hur man ska göra och varför vi inte gör vissa saker, om och om igen. Försöka förstärka bra beteenden för man hamnar lätt i en ond cirkel där man bara skäller för barnet för något negativt.
    Jag tror barnet söker uppmärksamhet och barnet vet att den får det om den gör eller säger något dumt. I den åldern förstår dom inte konsekvenser på det viset vi gör, dom kan inte tänka så långt heller när deras känslor blir starka.
    Även negativ uppmärksamhet är uppmärksamhet i slutändan och oftast får kanske barnet snabbt uppmärksamhet när den gör något negativt? T.ex slår syskon då är man ju där direkt såklart. 

Berätta vad man kan göra istället, låt barnen leka var för sig ibland. 
    Blir barnet arg, säg att det är okej och då kan man stampa i golvet tills man inte är arg längre.

Mitt bästa tips är att kramas mycket. Jag erbjuder min 3 åring kramar. När hen är upprörd brukar jag böja mig ner och sträcka ut armarna och fråga om hen vill ha en kram, 9 av 10 ggr vill hen det och utbrottet går över.

Man måste hålla fast vid regler och vad man säger, då får du det jobbigt en kort period när barnet säger emot jämfört om du ger dig en massa nu får du det jobbigt en lång period, alltså år framöver när barnet lärt sig att den får bete och säga vadsomhelst. 

Prata med din man, gör saker själv. Säg att han får åka iväg eller gå ut med barnen så du kan fixa hemma i lugn och ro om du vill julpynta eller slå in paket.
    Åk iväg och fixa eller bara ha en stund för dig själv. Han är förälder lika mycket som du. 

• ResanTillMelonia
    Anonym (Snälla hjälp) skrev 2025-12-21 18:20:55 följande:
    Jag orkar inte mer

Tvåbarnsmamma här som inte orkar mer nu.

Har två yngre barn som bara bråkar. Idag har den äldre slagit den yngre i huvudet med knytnäve och puttat så minsta ramlade. För att minsta inte ville leka precis som stora ville. 

Jag har fått höra att jag är dum i huvudet och att jag borde kastas ut genom ett fönster så jag dör.

Jag är så trött. Har de senaste veckorna roddat hela julen själv eftersom pappan är helt ointresserad av sånt, så jag har jonglerat heltidsjobb med att pynta, baka, fixa julgran, klappar, paketkalender, allt.

Och jag är nu några dagar innan jul helt utmattad. Älsta barnet har så mycket trots i sig och jag kan aldrig släppa dem ensamma en sekund utan att de ryker ihop. 

Allt i mig vill fly, rymma, sjukskriva mig och vara lägga mig ned och sova länge, länge, länge.

Men det går ju inte
     Vad gör man? Jag orkar inte ha det såhär till barnen är vuxna. Jag drömmer om ett par dagar utan bråk, att kunna få slappna av en liten stund. Jag är så trött att kroppen skriker, det var varit såhär i över två år sen yngsta kom och jag är helt slutkörd nu. I mina mörkaste stunder önskar jag att jag kunde typ ramla  och bryta några ben eller nåt så jag kunde få ett par dagar paus på sjukhus. Men det berättar jag inte för nån.

Jag älskar mitt stora barn men han är så arg och gör så elaka saker, jag förstår verkligen inte. Han säger saker vi aldrig säger hemma. Han slåss och vi slåss verkligen sldrig. Det är så mycket ilska i honom.

Barnen är 4 och 2.

Du vet att du inte måste detta va? Julklappar kanske kan ses som normalt, men julpynt, och egen kalender, bakning osv, blir ju ett hästjobb.
  • Anonym (Snälla hjälp)
    Anonym (Gb) skrev 2025-12-21 19:06:03 följande:
    Det brukar ofta vara så att när det kommer en ny bebis brukar pappa rycka in och ge lite extra tid och uppmärksamhet till det äldre barnet. Din partner kanske kunde tänka på det.

Små barns empati är inte riktigt utvecklad, de kan vräka ur sig precis vad som helst när de är arga. Försök att inte ta åt dig! 

Barnet mår bra av att se att mamma klarar mitt raseri utan att bryta ihop själv, eller bli lika våldsamt arg. Blir trygg. Men det klart att du kan säga att "sådär säger man inte även fast man är arg".

På äldre psykologspråk kallas det att barnet förstör kärleksobjektet och upptäcker att det håller. Föräldern tålde attacken av barnets raseri och barnet känner sig tryggt. 
    Jag stannar kvar oavsett vad han gör, han har en gång sagt att han absolut inte vill att jag går då. Så jag sitter kvar. Jag kan bli ledsen dock, jag tror på att ändå visa att saker kan såra. Men jag finns alltid kvar och jag älskar alltid barnet.
  • Anonym (Snälla hjälp)
    ResanTillMelonia skrev 2025-12-21 19:26:39 följande:
    Du vet att du inte måste detta va? Julklappar kanske kan ses som normalt, men julpynt, och egen kalender, bakning osv, blir ju ett hästjobb.
    Julen är den tid på året jag behöver det. Blir lätt deppig av mörkret och pyntet gör mig gladare. I år orkar jag inte gå på marknader eller så heller så det är extra betydelsefullt det lilla jag får hemma.

Min äldsta älskar också julen och pratade mkt om gran och kalender.
  • Anonym (Snälla hjälp)
    Anonym (Inte ensam) skrev 2025-12-21 19:16:25 följande:

Du är inte ensam!

4 år är en jobbig ålder!

Jag har 3 barn ålder 5, 3 och 1. 3 åringen fyller snart 4 och hen är mycket och var varit länge.

Jag försöker tänka att barnet är inte jobbigt utan har det jobbigt. För något är det ju som gör att barnet beter sig så.

Vi har försökt ge mer egentid till 3 åringen, åka iväg bara vi. Förklara hur man ska göra och varför vi inte gör vissa saker, om och om igen. Försöka förstärka bra beteenden för man hamnar lätt i en ond cirkel där man bara skäller för barnet för något negativt.
    Jag tror barnet söker uppmärksamhet och barnet vet att den får det om den gör eller säger något dumt. I den åldern förstår dom inte konsekvenser på det viset vi gör, dom kan inte tänka så långt heller när deras känslor blir starka.
    Även negativ uppmärksamhet är uppmärksamhet i slutändan och oftast får kanske barnet snabbt uppmärksamhet när den gör något negativt? T.ex slår syskon då är man ju där direkt såklart. 

Berätta vad man kan göra istället, låt barnen leka var för sig ibland. 
    Blir barnet arg, säg att det är okej och då kan man stampa i golvet tills man inte är arg längre.

Mitt bästa tips är att kramas mycket. Jag erbjuder min 3 åring kramar. När hen är upprörd brukar jag böja mig ner och sträcka ut armarna och fråga om hen vill ha en kram, 9 av 10 ggr vill hen det och utbrottet går över.

Man måste hålla fast vid regler och vad man säger, då får du det jobbigt en kort period när barnet säger emot jämfört om du ger dig en massa nu får du det jobbigt en lång period, alltså år framöver när barnet lärt sig att den får bete och säga vadsomhelst. 

Prata med din man, gör saker själv. Säg att han får åka iväg eller gå ut med barnen så du kan fixa hemma i lugn och ro om du vill julpynta eller slå in paket.
    Åk iväg och fixa eller bara ha en stund för dig själv. Han är förälder lika mycket som du. 

Alltså, vi ger så mycket uppmärksamhet åt barnen. Både egentid och familjetid. Jag kramas också enormt mkt, jag har alltid, sen dag 1 som mamma varit mån om två saker. Att berätta för barnen att jag älskar dem så de hör det och att erbjuda kramar i överflöd.

Saker som arr stampa i golv och så är helt lönlöst här dock. Har försökt med den taktiken men möts bara av skrik då. Har också sagt SÅ många gånger att man får vara arg men inte slåss eller puttas. Men det går liksom inte in. Han kan säga till andra hur man får göra, men själv går han på fysiskt. 

Vid nattningen idag började han också slåss igen och säga elaka saker åt mig, och i nästa andetag be om ursäkt. Jag satt bara kvar, stoppade händer från att kunna slåss och sa att känslan är okej men inte beteendet. Inte den roligaste nattningen men han somnade lugnt till slut iaf.

Men jag är så utmattad. Jag har liksom bara tappat hoppet just nu om att kunna ha en lugn familjetid igen och det känns bara som mörker att tänka så.
  • Anonym (Hmmm)

Ok, min son är 20 och väldigt avslappnad till traditioner - dock är det väldigt viktigt att det ska finnas en julgran och paket. Behöver inte vara massor och inte alls dyra men ..... bara grejen. 
    Gillar inte alls jul men köper hans inställning  till 100 så, jag ställer upp.
    Gäller inte prylar och presenter men han vill tydligen att vi ska ha jul som vanligt.
    Min dotter är 30 , gift med eget barn och de skapar sin egen jul helt utan mig vilket är toppen. 
    Ska bli kul att se vilken väg sonen tar.

• Anonym (Hmmm)

Hahaha, jaha Forumet såg viss till att mitt svar hamnade i totalt fel tråd!
    Förbise mitt svar!

Svar på tråden Jag orkar inte mer