• Anonym (Snälla hjälp)

Jag orkar inte mer

Tvåbarnsmamma här som inte orkar mer nu.

Har två yngre barn som bara bråkar. Idag har den äldre slagit den yngre i huvudet med knytnäve och puttat så minsta ramlade. För att minsta inte ville leka precis som stora ville. 

Jag har fått höra att jag är dum i huvudet och att jag borde kastas ut genom ett fönster så jag dör.

Jag är så trött. Har de senaste veckorna roddat hela julen själv eftersom pappan är helt ointresserad av sånt, så jag har jonglerat heltidsjobb med att pynta, baka, fixa julgran, klappar, paketkalender, allt.

Och jag är nu några dagar innan jul helt utmattad. Älsta barnet har så mycket trots i sig och jag kan aldrig släppa dem ensamma en sekund utan att de ryker ihop. 

Allt i mig vill fly, rymma, sjukskriva mig och vara lägga mig ned och sova länge, länge, länge.

Men det går ju inte
     Vad gör man? Jag orkar inte ha det såhär till barnen är vuxna. Jag drömmer om ett par dagar utan bråk, att kunna få slappna av en liten stund. Jag är så trött att kroppen skriker, det var varit såhär i över två år sen yngsta kom och jag är helt slutkörd nu. I mina mörkaste stunder önskar jag att jag kunde typ ramla  och bryta några ben eller nåt så jag kunde få ett par dagar paus på sjukhus. Men det berättar jag inte för nån.

Jag älskar mitt stora barn men han är så arg och gör så elaka saker, jag förstår verkligen inte. Han säger saker vi aldrig säger hemma. Han slåss och vi slåss verkligen sldrig. Det är så mycket ilska i honom.

Barnen är 4 och 2.

• Svar på tråden Jag orkar inte mer
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Snälla hjälp) skrev 2025-12-21 18:20:55 följande:
    Jag orkar inte mer

Har två yngre barn som bara bråkar. Idag har den äldre slagit den yngre i huvudet med knytnäve och puttat så minsta ramlade. För att minsta inte ville leka precis som stora ville. 

Jag har fått höra att jag är dum i huvudet och att jag borde kastas ut genom ett fönster så jag dör.

Jag är så trött. Har de senaste veckorna roddat hela julen själv eftersom pappan är helt ointresserad av sånt, så jag har jonglerat heltidsjobb med att pynta, baka, fixa julgran, klappar, paketkalender, allt.

Och jag är nu några dagar innan jul helt utmattad. Älsta barnet har så mycket trots i sig och jag kan aldrig släppa dem ensamma en sekund utan att de ryker ihop. 

Allt i mig vill fly, rymma, sjukskriva mig och vara lägga mig ned och sova länge, länge, länge.

Men det går ju inte
     Vad gör man? Jag orkar inte ha det såhär till barnen är vuxna. Jag drömmer om ett par dagar utan bråk, att kunna få slappna av en liten stund. Jag är så trött att kroppen skriker, det var varit såhär i över två år sen yngsta kom och jag är helt slutkörd nu. I mina mörkaste stunder önskar jag att jag kunde typ ramla  och bryta några ben eller nåt så jag kunde få ett par dagar paus på sjukhus. Men det berättar jag inte för nån.

Jag älskar mitt stora barn men han är så arg och gör så elaka saker, jag förstår verkligen inte. Han säger saker vi aldrig säger hemma. Han slåss och vi slåss verkligen sldrig. Det är så mycket ilska i honom.

Barnen är 4 och 2.

Varför väljer du att göra allt det där om du har krävande barn och saknar orken? Du hade t ex kunnat skippa paketkalender och köpt lussebullar och pepparkakor färdigbakta istället. Tror du att en utbränd mamma är bättre för dina barn? Menar inget illa utan poängen är att när man har barn som kräver mycket så måste man prioritera när det är möjligt. Sänk ribban! 
  • Anonym (Snälla hjälp)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-12-22 11:30:53 följande:
    Varför väljer du att göra allt det där om du har krävande barn och saknar orken? Du hade t ex kunnat skippa paketkalender och köpt lussebullar och pepparkakor färdigbakta istället. Tror du att en utbränd mamma är bättre för dina barn? Menar inget illa utan poängen är att när man har barn som kräver mycket så måste man prioritera när det är möjligt. Sänk ribban! 
    Fast vad vet du? För min del behöver jag julen för att orka genom vintern. Jag blir låg vintertid av mörkret och julpynt gör att jag tar mig upp över kanten så jag känner mig typ neutral i grunden. I år kom jag aldrig in till stan för att strosa runt och ta in julkänslan, orken fanns inte, så att ha något hemma blev också viktigare av det skälet.

Vi har köpt det allra mesta. Köpte också färdig deg som vi bakade ihop med barnen eftersom stora barnet tycker det är bland det roligaste som finns. I övrigt har vi inte ätit någon julmat mer än färdig rödbetssallad och mamma scans köttbullar. 

Så ja, det är väl paketkalendern jag hade kunnat skippa. Den är nog dock det barnen älskat mest av den här obefintliga vintern. 
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Snälla hjälp) skrev 2025-12-22 12:51:38 följande:
    Fast vad vet du? För min del behöver jag julen för att orka genom vintern. Jag blir låg vintertid av mörkret och julpynt gör att jag tar mig upp över kanten så jag känner mig typ neutral i grunden. I år kom jag aldrig in till stan för att strosa runt och ta in julkänslan, orken fanns inte, så att ha något hemma blev också viktigare av det skälet.

Vi har köpt det allra mesta. Köpte också färdig deg som vi bakade ihop med barnen eftersom stora barnet tycker det är bland det roligaste som finns. I övrigt har vi inte ätit någon julmat mer än färdig rödbetssallad och mamma scans köttbullar. 

Så ja, det är väl paketkalendern jag hade kunnat skippa. Den är nog dock det barnen älskat mest av den här obefintliga vintern. 
    Menar inte att jag ska prioritera åt dig utan det är du själv som ska avgöra vad som ger och tar på ditt eget energikonto. Det var exempel då jag tyckte att du uttryckte det som något som gör att din ork är slut. 

Klart att man ska ge barnen det de älskar, men inte på bekostnad av sin egen hälsa. 
  • Anonym (m)

Min spontana tanke är att ungen behöver tröttas ut mer. Fysisk och mentalt. Vettig sysselsättning. Vad får han för stimulans om dagarna? 

• Agda90
    Anonym (Snälla hjälp) skrev 2025-12-21 19:59:57 följande:
    Alltså, vi ger så mycket uppmärksamhet åt barnen. Både egentid och familjetid. Jag kramas också enormt mkt, jag har alltid, sen dag 1 som mamma varit mån om två saker. Att berätta för barnen att jag älskar dem så de hör det och att erbjuda kramar i överflöd.

Saker som arr stampa i golv och så är helt lönlöst här dock. Har försökt med den taktiken men möts bara av skrik då. Har också sagt SÅ många gånger att man får vara arg men inte slåss eller puttas. Men det går liksom inte in. Han kan säga till andra hur man får göra, men själv går han på fysiskt. 

Vid nattningen idag började han också slåss igen och säga elaka saker åt mig, och i nästa andetag be om ursäkt. Jag satt bara kvar, stoppade händer från att kunna slåss och sa att känslan är okej men inte beteendet. Inte den roligaste nattningen men han somnade lugnt till slut iaf.

Men jag är så utmattad. Jag har liksom bara tappat hoppet just nu om att kunna ha en lugn familjetid igen och det känns bara som mörker att tänka så.
    Handlingar måste få konsekvenser. Varför satt du kvar när ditt barn var fysiskt och elakt? Gå! Säg till barnet "så här uppför man sig inte. Du kan komma ut till mig när du har lugnat ner dig" sedan sätter du dig utanför rummet. 
    Sluta med det du håller på med nu för du kommer att braka in i väggen!. Och sluta curla ungen!
  • Agda90
    Anonym (Snälla hjälp) skrev 2025-12-21 23:02:18 följande:
    Barnens farmor och farfar bor en bra bit bort.
    Vad är "en bit bort"? En timme med bil? Två?
    Då kan han köra dit med barnen så att du får lugn och ro!
  • Agda90

Var är pappan i allt det här? Vad gör han när barnen är utåtagerande och bråkar? Var är han när det vankas hushållsarbete?

Det är en sak TS att du älskar julen och behöver julpyntanted och allt vad det innebär men du KAN INTE BÄRA DET ENSAM!
    Ni är TVÅ men du verkar göra allt själv?

Du har fått flera svar här där folk tycker att din man kan ta barnen och åka iväg så att du får vila. Men har du testat en omvänd variant? Säg till mannen att du och barnen ska till skogen/lekplatsen/biblioteket efter jobb/förskola och att han får ta hand om middagen?
    Har du testat att säga till honom att han får handla mat till x middagar och inte lyfta ett finger om det inte sker?

• Maac

Jag hade lämnat båda barnen hemma med pappan, åkt till ett hotell, stannat ett dygn, inte svarat i telefon. 

Alternativt hade jag tagit med ett av barnen och istället varit borta två dygn. 

Bara gör det, vad är det värsta som kan hända? 

Kanske får din man ett wake up call.

Ingen tackar dig för att du bränner ut sig.

• Anonym (Göran)

Barnens pappa måste inse situationen och stötta dig, han måste ta ansvar. Du tycks ju ta allt ansvar helt själv. Du borde fundera på om erat förhållande är sunt. 

familjen ska ge energi och glädje inte bryta ner dig. Nu är ett bra tillfälle för dig att få vila och återhämta dig. Låt honom sköta julen eller så får han hitta på något med barnen. Då kan du få tid till vila och återhämtning. Självklart ska man vara lyhörd och visa förståelse, det är riktig kärlek tycker jag. 

En gissning är att barnens pappa inte gör så mycket i hushållet och inte engagerar sig när det gäller barnen. Man ska hjälpa åt med allt när man har barn och ett hushåll. Ställ krav på honom. 

• baaa
    Anonym (Snälla hjälp) skrev 2025-12-21 18:20:55 följande:
    Jag orkar inte mer

Men det går ju inte

Barnen är 4 och 2.

Om pappan är ointresserad så får han tar barnen till badhuset? leoslekland? 
Svar på tråden Jag orkar inte mer